• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403022316810
  • خبرنگار : 71970

یادداشت

دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، فاتح قله‌های برجسته علمی و عملی

دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، فاتح قله‌های برجسته علمی و عملی

دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، فاتح قله‌های برجسته علمی و عملی است و با بصیرت و شناخت دقیق نیازمندی‌های کشور در مسیر فتح قله‌های برجسته علمی و عملی گام برمی دارد. دانشجوی طراز و روشنفکر با قلم آگاه‌سازانه خود در بحران‌های رسانه‌ای و جنگ‌های ترکیبی، همانند یک امدادگر دوره دیده می تواند نجات دهنده آسیب پذیران و آسیب دیدگان این فضای بدون مرز باشد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمود کمال آرا، دانشجوی برگزیده بخش سیاسی جشنواره نشریات دانشجویی کشور و قائم مقام دبیر انجمن علمی روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی ویژگی های ده گانه دانشجوی تراز و اثرگذار در سطح ملی و بین المللی را شامل؛ عامل به تکلیف علمی در فضای رسانه ای، اشراف به تمام سلایق و سطوح جامعه، کلی نگر جهت حل مسائل ملی، پیشتاز در تحقق عدالت اجتماعی، عدم خودبرتربینی و تلاش در جهت وحدت و تقریب، رایزن و واسط علمی فی مابین ملت و دولت، محرک جامعه، فاتح قله های علمی و عملی، مبارز پیشگام در برابر هژمونی فساد و در نهایت بعنوان برگزیده مردم می داند که در ذیل به تفصیل به آن کرده است:

۱. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی علاوه بر اثرگذاری در محیط دانشگاه، وظیفه عمل به تکلیف علمی در فضای رسانه ای را دارد. اگر در تعبیری سیاسی، رسانه را بعنوان میدان سایه در جهت دهی افکار عمومی نام ببریم، بیراهه نگفته ایم. امروز رسانه همانند میدان، نیاز به مقاومت و ایستادگی دارد و این مهم بدون آگاهی سیاسی و علمی امکان ناپذیر است. لذا دانشجوی تراز و روشنفکر با قلم آگاه‌سازانه خود در بحران های رسانه ای و جنگ های ترکیبی، همانند یک امدادگر دوره دیده می تواند نجات دهنده ی آسیب پذیران و آسیب دیدگان این فضای بدون مرز باشد.

۲. دانشجوی اثرگذار دانشجویی است که با بکارگیری ابزاری که در اختیار دارد فاصله فی مابین ملت و دولت را کاهش دهد. به این معنا که یک دانشجوی فعال رسانه ای هم توانایی مطالبه گری خواسته های مردم از مسئولین را داشته باشد و هم به عنوان یک رایزن و واسطه ی علمی و پژوهشی، می تواند شکاف های موجود در بین این دو مولفه را با بینش و بصیرت بی اثر کرده و تا حد زیادی از بین ببرد.

۳. دانشجوی اثرگذار و مطالبه گر، دانشجویی است که تمامی سلیقه ها را به رسمیت بشناسد و مشکلات را از پایین ترین سطح جامعه رصد و بررسی کند تا بتواند ضمن بررسی میدانی، گزارش سیاستی مناسبی را در چارچوب یافته های علمی خود به لایه های بالایی منعکس کند. در واقع یک دانشجوی اثرگذار می بایست از پوسته خود جدا شود و به آنچه در کلاس های درس یادگرفته بسنده نکند و برای انعکاس آموخته های خود وارد میدان شود.

۴. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، کلی نگر است. این بدان معنانیست که به جزئیات جامعه و محیط خود نمی پردازد، بلکه بجای سطحی نگری و مطالبات ناچیز، به آرمان های بزرگ و نتایج ملی و جهانی می اندیشد. دانشجوی فعال در سطح یک دانشکده و یا یک دانشگاه شاید به برخی نتایج دسترسی پیدا کند اما پیشرفت وحل مسائل ملی را در گرو اندیشیدن در سطوح ملی می داند.

۵. دانشجوی اثرگذار دانشجویی است که خصوصیات ممتازی در عدالت اجتماعی دارد. حال این مهم چه در سطح علمی و آموزشی که در آن ایفاء نقش می کند قابل بررسی و اعمال اثر می باشد و چه در محیطی خارج از دانشگاه و یا فضای آموزشی قابل کنش و اثرگذاری است. پر واضح است در رویدادهای حساسی که در دهه های اخیر چه در موضوعات داخلی و چه در موضوعات منطقه ای و جهانی شاهد بوده ایم، زمانی گوش رسانه ها و به تبع آن سیاستمداران و سیاست نویسان تیز شده است که دانشجویان در صف اول حمایتی برای تحقق عدالت ایستاده اند.

۶. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، دانشجویی است که ضمن تقویت عقاید خود، هیچگاه وحدت و تقریب را در موضوعات دینی فراموش نکند. خودبرتربینی و نگاهی آپارتاید به سایر اقشار، تشکل ها، جناح ها و دیگر عناصر فعال در جامعه باعث می شود تا دانشجو خود را از اثرگذاری مضاعف و بی حد و مرز محروم سازد. لذا تقوا و جهان بینی، مرزهای ماموریت دانشجو را از کلاس درس به پهنای سایر ملل می رساند.

۷. دانشجوی اثرگذار دانشجوی محرک می باشد. دانشجوی محرک با استدلال و منطق و همچنین امید و نشاط برای اصلاح امور و رفع مشکلات در فضای اجرایی و رسانه ای قدم می گذارد و پیگیر نفوذ عقلانیت در روند اجرایی کشور است. دانشجوی مایوس و ناامید، عنصری غافل و در مواقعی هزینه ساز می باشد. از این جهت که هم ناامیدی در جامعه تزریق کرده و در جریان های اجتماعی هزینه تراشی می کند و از همه مهمتر از ظرفیت بی بدیل خود برای تحول و حرکت به سمت پیشرفت غفلت کرده است.

۸. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، فاتح قله های برجسته علمی و عملی است. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی با بصیرت و شناخت نیازمندی های کشور، در مسیر فتح قله های برجسته علمی و عملی گام  برمیدارد. هرچند باید در نظر داشت که در فتح قله های علمی و عملی، یک هوشیاری و حساسیتی نهفته که اگر کمی لغزش در نگرش آن ایجاد شود امکان سقوط بجای صعود وجود دارد. لذ دانشجوی تراز انقلاب اسلامی وظیفه ی موضع گیری بجا و بموقع در ماموریت های علمی و عملی را دارد.

۹. دانشجوی اثرگذار دانشجویی است که خود را برگزیده مردم بداند. دانشجوی اثرگذار باید بدرستی از آنچه که در اختیارش گذارده شده بهره ببرد و سرمایه ی ملی را که از وجود مردم به او رسیده در جهت حل مسائل کشور بکارگیرد. دانشجو نماینده مردم در سطوح علمی و عملی جامعه است و او می تواند با اثرگذاری در سیاست گذاری کلان کشور و ترسیم وظایف آینده مسئولین بر اساس مطالبات عمومی، آینده روشنی را برای موکلین خود فراهم نماید.

۱۰. دانشجو تراز انقلاب اسلامی، مبارز پیشگام در برابر هژمون فساد است. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و نیز تشکل های دانشجویی و همینطور رسانه های دانشجویی، نقطه کانونی مبارزه در برابر هژمون فساد هستند. دانشجویی که برای فسادستیزی کنشی نداشته باشد، پیشگامی خود را در سایر مطالبات عمومی از دست می دهد و بدنه جامعه او را در سایر صفوف مطالبه گری نخواهد پذیرفت. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی امنیت و عزت اجتماعی را در گرو ایستادگی و فروپاشی هژمونی فساد می نگرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha