• جمعه / ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8411-08027

/گزارش كامل روزنخست نشست شوراي حكام/ *متن كامل نامه‌ي لاريجاني به البرادعي *مخالفت نم باپيش‌نويس قطعنامه‌ي اروپا *حمايت قطعي كوبا، ونزوئلا و سوريه از ايران

/گزارش كامل روزنخست نشست شوراي حكام/ 
*متن كامل نامه‌ي لاريجاني به البرادعي
*مخالفت نم باپيش‌نويس قطعنامه‌ي اروپا
*حمايت قطعي كوبا، ونزوئلا و سوريه از ايران

دومين نشست روز پنجشنبه‌ي شوراي حكام كه بعدازظهر و پس از قرائت بيانيه‌هاي كشورهاي عضو شوراي حكام از جمله بيانيه‌ي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، بدون آن كه درباره‌ي قطعنامه‌ي پيشنهادي اروپا به نتيجه برسد، به كارش پايان داد.

يك عضو هيات ايراني در نشست شوراي حكام به خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در جلسه‌ي روز پنجشنبه نامه‌اي از سوي دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به محمد البرادعي،‌ مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارايه شد.

وي در اين نامه از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست كرد كه از ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل جلوگيري كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، در پيامي به محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن تاكيد بر مطلب فوق نوشت: من از شما درخواست مي‌كنم كه از تمام امكانات و توانايي‌هاي خوب‌تان براي اجتناب از اقداماتي كه به اين روندي آسيب‌رسان مي‌انجامد، اجتناب كنيد.

وي در بخش ديگري از اين پيام آورده است: هنوز فرصت‌ها و قابليت‌هاي قابل توجهي براي يك قطعنامه‌ي عادلانه درباره‌ي مناقشه‌ي حاضر وجود دارد و ضرورتي براي سد كردن مسير و رفتن به سوي ناآرامي و مسير خطرناك نيست.

لاريجاني هم‌چنين هشدار داد كه در صورت ارجاع مساله به شوراي امنيت، نظارت آژانس در ايران به صورت گسترده‌يي محدود خواهد شد و تمام فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي كه به صورت داوطلبانه درحال تعليق به سر مي‌برند، بدون محدوديت از سرگرفته خواهند شد.

جلسه‌ي شوراي حكام قرار است جمعه بعدازظهر به رسيدگي به مساله‌ي هسته‌يي ايران ادامه دهد. رايزني‌هاي گسترده‌يي از سوي هيات ايراني براي كسب حمايت بيشتر در حال انجام است.

محمد البرادعي پس از پايان نشست صبح روز پنجشنبه شوراي حكام گزارش مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را فرصتي براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران خواند.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين تصريح كرد كه مساله‌ي هسته‌يي ايران تهديدي قريب‌الوقوع براي جامعه‌ي جهاني نيست.

وي گفت: ما در حال رسيدن به مرحله‌اي حساس هستيم، اما اين وضعيت بحراني نيست.

البرادعي اظهار داشت كه اين نياز وجود دارد تا ايران به اعتمادسازي بپردازد.

بر اساس اين گزارش، بسياري از هيات‌هاي حاضر در نشست شوراي حكام از آن بيم دارند كه گزارش مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل باعث شود تهران به همكاري‌هاي داوطلبانه‌اش با آژانس پايان دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز، محمد البرادعي امروز اعلام كرد كه چنانچه شوراي حكام تصميم بگيرد يا نگيرد كه مساله‌ي هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت بفرستد، «تنها راه براي حل مسايل مربوط به برنامه‌ي هسته‌يي ايران ديپلماسي و مذاكره است. اين برنامه تهديدي قريب‌الوقوع نيست.

وي گفت: هم‌چنان پنجره‌اي از فرصت وجود دارد. بايد يك دوره از اعتمادسازي آغاز شود و تصميم ايران براي غني‌سازي نمي‌تواند براي اعتمادسازي سودمند باشد.

بر اساس اين گزارش، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين گفت كه وي همواره حق ايران را براي برنامه‌ي هسته‌يي صلح‌آميز به رسميت شناخته است.

اين در حالي بود كه روسيه موافقتش را با پيش‌نويس قطعنامه‌ي پيشنهادي سه كشور اروپايي عليه ايران اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، شبكه‌ي خبري بي.بي.سي با پخش برنامه‌ي زنده‌ي تلويزيوني از مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين گزارش كرد: روسيه در شوراي حكام اعلام كرد كه زمان براي گزارش مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت فرا رسيده است.

بر اساس اين گزارش، روسيه كه قرارداد همكاري‌هاي اقتصادي پرمنفعتي را با ايران از جمله در زمينه‌ي هسته‌يي و نظامي دارد، در عين حال اعلام كرد: اعمال تحريم گزينه‌اي نيست كه در حال حاضر در خصوص ايران مطرح شود.

هم‌چنين يك عضو هيات ايراني در نشست شوراي حكام به خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: در بين كشورهاي غيرمتعهد كوبا، ونزوئلا و سوريه به صورت رسمي مخالفت‌شان را با پيش‌نويس قطعنامه‌ي سه كشور اروپايي اعلام كرده‌اند.

كوبا و ونزوئلا روز پنجشنبه اعلام كردند كه با اقدامات براي ارجاع برنامه‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل مخالفت خواهند كرد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، گوستاوو كاركوئز مارين، نماينده‌ي ونزوئلا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خبرنگاران در وين درباره‌ي راي كاراكاس به پيش‌نويس سه كشور اروپايي اعلام كرد: ما راي منفي خواهيم داد.

ونزوئلا در نشست ماه سپتامبر شوراي حكام تنها كشوري بود كه با قطعنامه‌ي اروپا عليه ايران مخالفت كرده بود. اگر ونزوئلا اين بار نيز با قطعنامه مخالفت كند، اجماع بر سر قطعنامه‌ي اروپايي فعلي را نيز خواهد شكست.

كوبا به عنوان يكي از اعضاي جديد اين دوره‌ي شوراي حكام نيز در بيانيه‌اي كه در اين شورا قرائت كرد، اعلام نمود كه با ارجاع كه به دليل تقلب‌هاي آمريكا و متحدانش مطرح شده مخالفت خواهد كرد.

بر اساس گزارش خبرگزاري شينهوا نيز، وو هايلونگ، نماينده‌ي چين در نشست شوراي حكام نيز ابراز اميدواري كرده است كه ايران بتواند تعليق فعاليت‌هاي تحقيقاتي هسته‌يي‌اش را ازسربگيرد و نيز به مذاكرات ادامه دهد.

در همين حال، كشورهاي عدم تعهد با قرائت بيانيه‌اي مشترك با پيش‌نويس قطعنامه‌ي پيشنهادي سه كشور اروپايي درباره‌ي ايران مخالفت كردند.

يك عضو هيات ايراني در نشست شوراي حكام به خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا گفت: بيانيه‌ي كشورهاي عدم تعهد در مخالفت با قطعنامه‌ي پيشنهادي سه كشور اروپايي به همراه آمريكا، چين و روسيه در جلسه‌ي شوراي حكام امروز قرائت شد.

وي هم‌چنين تاكيد كرد كه تمام اعضاي عدم تعهد به اتفاق قطعنامه‌ي سه كشور اروپايي را رد كرده‌اند.

در همين حال با نامه‌ي لاريجاني به البرادعي، ايران روز پنجشنبه از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست كرد كه از ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل جلوگيري كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لاريجاني در اين نامه با اشاره به اين که «تعدادي از اعضاي شوراي حكام که نسبت به سايرين هيچ رحجاني ندارند، از قبل شورا را محکوم به تصميمات خاص نمايند»، از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواست كه نسبت به اين اقدامات كه در تصميم‌گيري‌هاي آژانس تاثير مي‌گذارد، واکنش نشان دهد.

وي تاكيد كرد كه اين امر «فشار سياسي» را بر شورا آشکار ساخته و به اعتبار تصميمات آن لطمه مي‌زند.

در اين نامه تاكيد شده است كه هر گونه تصميم شورا مبني بر گزارش مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيتهيچ توجيه فني و قانوني ندارد چرا كه اتفاق خاصي در بازرسي‌ها بروز نکرده است و حتي همکاري‌هاي ايران با آژانس افزايش يافته وابهامات در تعدادي از موارد باقي‌مانده نيز برطرف شده است.

در ادامه‌ي اين نامه همچنين تصريح شده است كه ازسرگيري فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه نيز نمي‌تواند مستمسک تصميمات حاد و گزارش به شوراي امنيت باشد، چرا که اين فعاليت کاملا قانوني و صلح‌آميز بوده و تعليق به صورت داوطلبانه و موقت انجام گرفته بوده است.

لاريجاني هم‌چنين بر صلح‌آميز بودن تحقيقات هسته‌يي تاكيد كرد و يادآور شد كه پايبندي ايران به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي به تاييد آژانس نيز رسيده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي سپس افزود كه ايران پروتکل الحاقي را داوطلبانه اجرا كرده و در بازرسي ها به طور داوطلبانه، فراتر از پادمان و پروتکل الحاقي همکاري نموده است و تمامي اين اقدامات مبتني بر اين بوده که جمهوري اسلامي فرض را بر اعتماد به طرف‌هاي مذاکره قرار داده و تلاش نموده است شرايط اعتماد متقابل را فراهم و تحکيم نمايد.

در اين نامه تصريح شده است كه چنانچه طرف‌هاي مذاکره ايران، شوراي حکام را نسبت به گزارش به شوراي امنيت تحت فشار قرار دهند و اين فشار موثر افتد و به هر نحوي پاي شوراي امنيت به موضوع هسته‌يي کاملا صلح‌آميز ايران کشيده شود، آخرين ضربه به مبناي اعتماد جمهوري اسلامي ايران وارد شده و آن را تخريب خواهد كرد.

در اين نامه خاطرنشان شده است: در اين شرايط دولت جمهوري اسلامي ايران، عقلا و قانونا - بر مبناي مصوبات مجلس شوراي اسلامي - ناچار خواهد بود کليه اقدامات و همکاري‌هاي داوطلبانه را متوقف نمايد و نظارت آژانس بر فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به شدت محدود خواهد شد و کليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي بدون هيچ محدوديتي از سر گرفته خواهد شد.

در اين نامه هم‌چنين با اشاره به اين كه ايران تمايلي به اين شرايط نداشته و آن را عقب‌رفت در مسير حل و فصل مساله هسته‌يي و به ضرر همه طرف‌ها و از جمله آژانس مي‌داند، از مديركل درخواست شده است «با استفاده از تمامي صلاحيت‌ها و امکانات در جلوگيري از شکل‌گيري آن اقدام نمايد.»

به گفته‌ي لاريجاني، جمهوري اسلامي ايران همچنان «مذاکره را بهترين مسير براي کمک به آژانس در حل و فصل مساله هسته‌يي مي داند و اعتقاد دارد چنانچه مذاکرات سه كشور اروپايي و طرف‌هاي ديگر فارغ از فشار و تهديد و به صورت جدي و سازنده ادامه يابد، مي‌تواند ضمن کمک به حل و فصل مسايل جاري در رسيدن به راه حل نهايي مساله هسته اي در زماني معقول موثر واقع شود.

لاريجاني همچنين تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران اميدوار است بتواند در فضايي مسالمت آميز و فارغ از هر گونه تهديد وفشار، ترتيباتي را براي افزايش اطمينان و رفع ابهام در خصوص صلح آميز باقي ماندن فعاليتهاي هسته اي اش با طرفهاي ديگر توافق نمايد.

درنامه لاريجاني همچنين به اطمينان ايران نسبت به اينكه گزارشهاي بي طرفانه و فني آژانس از همکاريهاي صورت گرفته و پيشرفتهاي حاصله مي تواند، اعضا را پيش از گذشته مطمئن سازد که هنوز فرصتها و ظرفيتهاي قابل توجهي براي خاتمه منصفانه و مسالمت آميز اين مناقشه وجود دارد و ضرورتي براي مسدود کردن آنها و هدايت کار به مسيرهاي ناهموار و پرمخاطره نيست،اشاره شده است.

هم‌چنين از سوي ديگر نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت را اشتباهي تاريخي خواند و نسبت به كاهش سطح همكاري‌هاي كشورمان با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در صورتي كه اين مساله رخ دهد، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه، علي‌اصغر سلطانيه‌، سفير ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بيانيه‌اي كه روز پنجشنبه در شوراي حكام قرائت كرد، فرستاده شدن احتمالي مساله‌ي هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت اشتباهي تاريخي خواند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha