• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8501-03109

هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران: تنها 35 درصد زمين‌هاي آلوده به مين در ايران پاكسازي شده‌اند

هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران گفت: تنها 35 درصد زمين‌هاي آلوده به مين در ايران پاكسازي شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كنوت اوستبي در نشستي پيرامون روز بين‌المللي «آگاهي درباره مين و كمك در اقدام عليه آن» اعلام ذخاير و ضراب‌خانه‌هاي مين در هر كشوري آگاهي بخشي از خطرات ناشي از وجود مين، كمك به قربانيان، حمايت از فعاليت‌هاي ممنوعيت استفاده از مين را زمين‌هاي عمده آگاهي درباره مين و كمك در اقدام عليه آن دانست.

وي با اشاره به پنج استان هم‌مرز با كشور عراق كه داراي معضل مين هستند، بيان كرد: متاسفانه در ايران روزانه دو نفر (سالانه 750 نفر) بر اثر انفجار مين زخمي مي‌شوند، علاوه بر اين هزينه زيادي براي پاكسازي و فشار اقتصادي زيادي به كشور براي عواقب اين خطرات و حمايت از قربانيان اين حوادث وارد مي‌شود.

اوستبي با اشاره به اين كه تنها 35 درصد از اراضي آغشته به مين در اين پنج استان پاكسازي شده و 65 درصد آن باقي مانده است، خاطرنشان كرد: اين 65 درصد چهار ميليون هكتار زمين را در بر مي‌گيرد، لذا سازمان ملل از طريق برنامه عمراني در زمينه مين‌روبي كمك‌هاي را به اين كشور انجام مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، همچنين اوستبي برنامه‌هاي سازمان در سال 2006 را شامل تدوين سياست، براي نهادينه كردن اقدام عليه مين، ايجاد استراتژي و ساز و كارهاي اقدام مؤثر در اين زمينه، پيشرفت و رسيدن به معيارهاي بين‌المللي، ايجاد هماهنگي و همگرايي افكار عمومي در راستاي اقدام عليه مين، ايجاد آگاهي در ريسك‌هاي مين، و حمايت از قربانيان دانست.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي فراوان كميسارياي عالي پناهندهگان سازمان ملل براي پناهندگان عراقي و افغاني اظهار داشت: عليرغم فعاليت‌هاي زياد در زمينه پاكسازي مين‌ها اما همچنان معضل مين در اين سه كشور وجود دارد، در اين راستا آموزش در اين زمينه از برنامه‌هاي آتي اين سازمان بوده تا تمام پناهندگان عراقي و افغاني حتي كودكان در هنگام بازگشت به كشور خود با اين موضوع آشنا شده و ريسك كمتري داشته باشند.

به گفته وي تا پايان دسامبر 2005 ، پنج هزار و 200 نفر از پناهندگان عراقي و بيش از 65 هزار افغاني كه به كشور خود برگشته‌اند اين آموزش‌ها را دريافت كرده‌اند.

كنوت اوستبي با اشاره به عضويت 150 كشور در كنوانسيون اوتاوا بيان كرد: كمك به اعضاي اين كنوانسيون بر اساس نيازمندي هر كشور و مشكلي كه در رابطه با مين‌ها دارند، صورت مي‌گيرد.

به گزارش ايسنا، مهدي افروزمنش، عضو هيأت رييسه كانون مشاركت براي پاكسازي مين در اين نشست حجم آلودگي ايران به مين را 16 ميليون مين برآورد كرد و افزود: بر اساس اعلام دولت 50 سال نياز است كه مناطق آلوده به مين‌ پاكسازي شوند.

وي بيان كرد: مطابق گزارش‌هاي اعلام شده طي يكسال در كرمانشاه 68 نفر كشته و 113 نفر بر اثر انفجار مين مجروح شده‌اند كه اين آمار با تلفات و مصدومين بوسني و هرزگوين برابري مي‌كند، در حالي كه در يكسال 70 ميليارد تومان از جهت بهره‌وري مصدومين در كشور از دست مي‌دهيم.

افروزمنش با اشاره به 60 تا 90 مصدوم و كشته در كشور در ماه و 700 تا 800 نفر در سال به علت انفجار مين اين آمار را در كشور آلباني سالانه 136 نفر در بوسني و هرزگوين 94 نفر، كرواسي 51 نفر، اريتره 54 نفر و اتيوپي 100 نفر اعلام كرد و اين آمار را دليل خوبي براي توجه بيشتر به كشور دانست.

در ادامه اين نشست سونيل نارولا رييس مركز اطلاعات سازمان ملل بيان كرد: از زمان درگيري‌هاي نظامي در كشورهاي مختلف تعداد زيادي از مين‌ها از محل خود حركت كرده و اكنون محل دقيق آنها شناخته شده نيست، كه وجود اين مين‌ها مانعي براي پيشرفت كشورها محسوب مي‌شود چرا كه اين زمين‌ها غير قابل استفاده است.

وي در ادامه با اشاره به سرمايه‌گذاري و هزينه 399 ميليون دلار در سال 2004 از سوي صندوق بين‌المللي مبارزه با مين خاطر نشان كرد: در حال حاضر ايران نيز داراي مناطق زيادي است كه داراي مين‌هاي زميني منفجر نشده‌اي است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha