• شنبه / ۶ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8503-03660
  • خبرنگار : 71038

رييس‌جمهور افغانستان در ايران؛ حامد كرزاي:اميدوارم زمينه‌ روابط اقتصادي دوكشور فراهم شود محمود احمدي‌نژاد:بايدزمينه‌ بازگشت برادران افغان به كشورشان فراهم شود

رييس‌جمهور افغانستان در ايران؛
حامد كرزاي:اميدوارم زمينه‌ روابط اقتصادي دوكشور فراهم شود
محمود احمدي‌نژاد:بايدزمينه‌ بازگشت برادران افغان به كشورشان فراهم شود

بعد از استقبال رسمي رييس‌جمهور افغانستان از سوي دكتر محمود احمدي‌نژاد‌ي رييس‌جمهور كشورمان، هر دو با حضور در جمع خبرنگاران به تشريح اهداف اين سفر پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد با ابراز خشنودي از سفر حامد كرزاي و هيات همراهش به ايران، اظهار داشت: اميدوارم اين سفر موجب گسترش روابط دو كشور ايران و افغانستان شود.

احمدي‌نژاد با مثبت ارزيابي كردن روابط دو كشور گفت: دو كشور ايران و افغانستان داراي مشتركات تاريخي و فرهنگي زيادي هستند و كشور ايران بعد از جنگ در راستاي كمك به افغانستان و بازسازي آن فعاليت‌هاي زيادي انجام داد.

وي هم‌چنين اظهار داشت: ما خواهان ارتقاي روابط دوجانبه‌ي ايران و افغانستان در تمام زمينه‌ها هستيم؛ چراكه اين پتانسيل در دو كشور وجود دارد.

وي گفت: ايران آمادگي دارد كه در زمينه‌هاي حمل و نقل، كشاورزي، آب و نيرو با كشور افغانستان همكاري كند و انشاءالله اين سفر زمينه‌اي براي شكوفاتر شدن هرچه بهتر اين مناسبات شود.

وي با بيان اين‌كه در اين سفر طرح‌هايي مورد مذاكره قرار خواهد گرفت، گفت: اميدواريم با بررسي اين طرح‌ها و توافقات حاصل شده در ارتباط با آن‌ها بتوانيم روابط خود را با افغانستان گسترش دهيم.

وي هم‌چنين به حضور افغان‌هاي مهاجر در ايران اشاره كرد و گفت: ما در طول اين سال‌ها از برادران افغان خود به گرمي پذيرايي كرده و مي‌كنيم ولي من طي مذاكراتي كه با آقاي رييس‌جمهور در باكو داشتم معتقد بودم كه بايد زمينه‌اي فراهم شود تا برادران افغان به كشور خود برگشته و آن‌ها توانمندي‌هاي خود را در راستاي شكوفايي كشورشان به كار گيرند؛ چرا كه افغانستان نيازمند اين افراد است و ما اميدواريم كه برادران افغان مهاجر با همكاري و هماهنگي دو كشور هرچه زودتر به كشورشان برگشته و با استفاده از توانمندي‌هاي خود در جهت پيشرفت كشورشان قدم بردارند؛ چراكه ما پيشرفت افغانستان را پيشرفت خود مي‌دانيم و اميدواريم كه آن‌ها با بازگشت به كشورشان بتوانند مشكلات كشورشان را كه ناشي از هجوم بيگانگان است به سرعت جبران كنند و ما نيز در كنار اين برادران افغان خواهيم بود تا مشكلاتشان رفع شود.

رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه ما در آينده شاهد افغانستاني آباد و اسلامي كه موجب افتخار همه است باشيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه‌ي اين مصاحبه‌ي مطبوعاتي، حامد كرزاي رييس‌جمهور افغانستان با ابراز خشنودي از سفر خود به كشور ايران، خواستار گسترش هرچه بيشتر روابط اقتصادي و بازرگاني دو كشور ايران و افغانستان شد.

حامد كرزاي دراين مصاحبه‌ي مطبوعاتي با اشاره به نقش و همكاري‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران در بازسازي افغانستان و كمك به مردم اين كشور، از اين تلاش‌ها تشكر كرد و گفت: ما هيچ‌گاه اين تلاش‌ها و همكاري‌ها را فراموش نمي‌كنيم.

وي به ميزان اعتبارات روابط اقتصادي دو كشور ايران و افغانستان اشاره و اظهار اميدواري كرد كه در اين سفر زمينه‌اي فراهم شود تا روابط اقتصادي دو كشور هرچه بيشتر گسترش پيدا كند.

حامد كرزاي رييس‌جمهور كشور افغانستان بعد از ظهر روز شنبه مورد استقبال رسمي دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان در ساختمان رياست جمهوري قرار گرفت.

در اين مراسم استقبال سرود ملي دو كشور نواخته شد و در ادامه حامد كرزاي و احمدي‌نژاد از برابر گارد حاضر در محل سان ديدند.

براساس اظهارات مقامات جمهوري اسلامي ايران سفر رسمي كرزاي به ايران دوروزه خواهد بود و وي در طول اين سفر با مقامات رسمي وعالي رتبه جمهوري اسلامي ايران ديدار خواهد داشت.

وزراي دادگستري، ارشاد، نيرو، جهاد كشاورزي، اقتصاد و دارايي كشورمان در اين مراسم حضور داشتند.

بر اساس اين گزارش همچنين رييس‌جمهور افغانستان، روز يك‌شنبه با نثار گل به مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي، به مقام شامخ حضرت امام خميني(ره) اداي احترام مي‌كند.

كرزاي يك شنبه بعد از ظهر با بدرقه‌ي رييس جمهور كشورمان تهران را ترك خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha