• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۳۸۵ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8509-04966
  • خبرنگار : 71038

پس ازامضاي تفاهم‌نامه‌ها بين ايران وعراق؛ طالباني:سفرم به ايران صدرصدموفقيت‌آميزبود احمدي‌نژاد:ملت عراق باتقويت وحدت ملي واسلامي اين دوران راپشت سرمي گذارد

پس ازامضاي تفاهم‌نامه‌ها بين ايران وعراق؛
طالباني:سفرم به ايران صدرصدموفقيت‌آميزبود
احمدي‌نژاد:ملت عراق باتقويت وحدت ملي واسلامي اين دوران راپشت سرمي گذارد

رييس‌جمهور گفت: دلسوزان عراق بايد امروز براي تقويت وحدت ملي عراق تلاش كنند و اين تنها راه نجات است، امروز شرايط خطيري در عراق مي‌گذرد، اما من مطمئنم كه ملت عراق با تقويت وحدت ملي واسلامي با افتخار اين دوران را پشت‌سر مي‌گذارد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد طي سخناني در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با جلال طالباني همتاي عراقي خود، خطاب به ملت عراق گفت: مردم عراق داراي تمدن و فرهنگ قوي هستند، در عراق انسان‌هاي برجسته،‌علما، متفكران فراوان هستند. مردم عراق در اين دوره مي‌توانند مسووليت‌هاي بزرگ خود را در عرصه فرهنگ و تمدن كشورشان ايفا كنند. مردم اين كشور اعم از شيعه،‌سني، كرد و تركمن،‌ برادر، رفيق و دوست يكديگر هستند و بين خود مرزبندي ايجاد نمي‌كنند، ولي متاسفانه دشمنان ملت عراق براي تضعيف عراق وجلوگيري از ايجاد يك عراق قدرتمند،‌ دنبال تفرقه و گسترش كينه‌ورزي هستند و امروز همه‌ي گروه‌ها بايد جهت وحدت در عراق حركت كنند.

وي ادامه داد: مردم عراق بايد گروه‌هايي تندرو را كه دانسته يا ندانسته كارهايي مي‌كنند كه وحدت بين ملت عراق را خدشه‌دار مي‌كند در ابتدا بايد نصيحت كرد واگر آن‌ها اين نصيحت را نپذيرفتند، آن‌ها را بايد كنار بگذارند. حال از هر گروه و طايفه‌اي كه مي‌خواهند باشند.

احمدي‌نژاد گفت: دلسوزان عراق بايد امروز براي تقويت وحدت ملي عراق تلاش كنند و اين تنها راه نجات است، امروز شرايط خطيري در عراق مي‌گذرد، اما من مطمئنم كه ملت عراق با تقويت وحدت ملي واسلامي با افتخار اين دوران را پشت‌سر مي‌گذارد.

رييس‌جمهور ادامه داد: من در اين‌جا مي‌خواهم يك تذكر نيز به كشورهايي بدهم كه از جريان‌هاي تروريستي در عراق حمايت مي‌كنند، آن‌ها بايد بدانند كه حمايت از تروريست، زشت‌ترين كاري است كه مي‌توانند انجام دهند و اين كمك به ملت عراق نيست، آن‌ها پرونده‌ي خود را نزد ملت عراق خراب نكنند.

وي با بيان اين‌كه " ملت عراق، ملتي بزرگ است و اين مطالب و اتفاقات رامي‌فهمد" گفت: وقتي كه مردم عراق مشكلات‌شان را پشت‌سر گذاشتند، در معادلات سياسي خود، اين اقدامات را تاثير خواهند داد.

وي گفت: من در اين‌جا همچنين به كساني كه از راه‌هاي دور آمده‌اند و در امور عراق دخالت مي‌كنند، مي‌گويم؛ بالاخره شما آمديد و صدام ساقط شد وهمه از سقوط صدام خوشحال شدند، اما ماندن شما در عراق و دخالت در امور عراق و ترويج اختلاف و فتنه‌گري در اين كشور، كار زشتي است. اگر شما واقعا همانطور كه مي‌گوييد، قصد داريد از عراق بيرون برويد و امور را به عراقي‌ها بسپاريد، رفتار شما بايد متناسب با اين حرف باشد.

احمدي نژاد گفت: ملت عراق هميشه يك ملت بزرگ بوده است و شيعه‌ها و سني‌ها در اين كشور باهم برادر بوده‌اند،‌ با هم ازدواج كردند، حال شما چرا تلاش مي‌كنيد كه بين ملت عراق تفرقه‌ بيندازيد؟ چرا تلاش مي‌كنيد كه دولت عراق را تضعيف كنيد و شرايط را به گونه‌اي پيش ببريد كه مردم عراق از دست دولت عراق خسته شود؟ من به شما مي‌گويم؛ براي حفظ آبروي مانده خود، ‌بايد عراق را ترك كنيد، طبق يك برنامه زمانبندي شده، و مسووليت‌ها را به دولت عراق واگذار كنيد. اين به نفع شماست. دولت عراق بايد دولتي قدرتمند باشد. برادرمان آقاي طالباني، مالكي و اعضاي دولت و مجلس همگي افرادتوانمند هستند،‌ شما اجازه دهيد كه آن‌ها خود امنيت را در اين كشور برقرار و مشكلات را حل كنند.

رييس‌جمهور گفت: من اميدوارم كه شما اين حرف‌ها را بشنويد و مطمئنا ملت عراق مشكلاتش را پشت سر خواهد گذاشت و شما بايد بدانيد كه دوستي‌هاست كه در صفحه دل يك ملت ثبت مي‌شود.

احمدي‌نژاد ادامه داد: من يكبار ديگر اعلام مي‌كنم كه ما تمام توان علمي، اقتصادي و فني در كنار برادران خود در عراق خواهيم بود و در مورد جزئيات آن با برادر عزيزم آقاي طالباني در طول جلسات گفت‌وگو كرديم.

رييس‌جمهور گفت: ملت ايران و عراق داراي تاريخ و تمدن مشترك و پيوندهاي بسيار عميق و اعتقادي هستند.

به گزارش ايسنا احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه "‌آقاي طالباني و هيات همراهش، سفري خوب و پركاري را به ايران داشتند" افزود: مي‌توانم بگويم كه هيچ كس نمي‌تواند ملت ايران و عراق را از يكديگر جدا كند.

وي يادآور شد:‌ امروز در جلسه‌اي كه داشتيم، وزير آموزش و پرورش عراق گفت؛ عراق يك قهرمان است، منتها در حال حاضر به دلايلي قهرماني است كه مجروح شده است. من در پاسخ گفتم؛ قهرمان هميشه قهرمان است ولو اين‌كه مجروح شده باشد.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه " ما ترديد نداريم كه ملت بزرگ وقوي عراق مي‌تواند مشكلاتش را به خوبي پشت‌سر بگذارد"‌گفت: مردم عراق مي‌توانند يك عراق آباد، قوي و مستقل ايجاد كنند. ملت ايران چون گذشته با تمام توان در كنار ملت عراق خواهد ايستاد. ما همه‌ي تجربيات و دانش خود را در اختيار برادران عراقي‌مان قرار خواهيم داد.

احمدي‌نژاد گفت: يك عراق و ايران قدرتمند و دوست به نفع امنيت و كل منطقه و به نفع تمام كشورهاي منطقه خواهد بود. البته مي‌دانيم كه عراق وايران قدرتمند، داراي دشمناني هستند، امروز عراق از نظر امنيتي داراي مشكلات عديده‌اي است و واضح است كه اين مشكلات از سوي كشورهايي ايجاد مي‌شود كه مخالف يك عراق قدرتمند هستند.

وي ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم امروز مهمترين وظيفه دوستان عراق، تقويت دولت برخاسته از آراي مردم در اين كشور است.

احمدي‌نژاد افزود: ما فكر مي‌كنيم كه دولت عراق به كمك ملت عراق مي‌تواند كشور خود را به خوبي اداره كند و كساني كه از راه‌هاي دور آمده‌اند اگر دوستدار مردم عراق هستند، بايد فرصت‌ها را در اختيار دولت و مردم عراق بگذارند.

رييس ‌جمهوري اسلامي ايران و جلال طالباني رييس‌جمهور عراق بعد از امضاي تفاهم‌نامه‌هاي مشترك بين مقامات دو كشور در اين كنفرانس مطبوعاتي به تشريح نتايج مذاكراتشان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ابتداي اين نشست نيز جلال طالباني با بيان اين كه من و هيأت همراهم مراتب سپاس و تشكر خود را از آيت‌الله خامنه‌اي و برادر گرامي‌ام دكتر محمود احمدي‌نژاد به عنوان دوستي عزيز و برادري بزرگوار اعلام مي‌كنم، افزود: رابطه ايران وعراق، يك رابطه ديرينه است، من مي‌گويم ما از سنگرها آمده‌ايم به اينجا، نه از هتل‌هايمان، ما و برادران ايراني‌مان بارها در كنار هم در يك سنگر عليه ديكتاتور سابق عراق مبارزه كرده‌ايم.

وي در بخش ديگر سخنانش به تفاهم‌نامه‌هاي امضاشده اشاره كرد و تفاهم‌نامه‌ا‌ي را كه بين وزراي آموزش و پرورش دو كشور به امضا رسيده گامي رو به جلو در جهت تربيت انسان‌ها خواند.

طالباني تصريح كرد: ما و ايران در مورد صنايع نيز، تفاهم‌نامه‌اي امضا كرده‌ايم و اميد داريم صنايع ما براساس اين تفاهم‌نامه گسترش پيدا كند.

وي با بيان اين كه توافقات ديگري نيز در راه است و قبلا نيز توافقات ديگري بين دو كشور وجود داشته،‌اظهار داشت: اميدوارم اين موافقت‌نامه‌ها تاثير زيادي در گسترش روابط دو كشور برادر ايران و عراق داشته باشد. اين هايي كه مشاهده كرديد فقط مشتي از خروار است، مانند هنگامي كه مي‌خواهد يك باران سيل‌آسا بيايد و در ابتدا با يك قطره آغاز مي شود.

جلال طالباني ادامه داد: ما در تمام زمينه‌ها به نتايج مشترك رسيده‌ايم، از جمله در زمينه‌هاي اقتصادي، بازرگاني، نفتي و حتي در زمينه روابط خارجي گفت‌وگو كرده‌ايم و توافق ما در همه زمينه‌ها كامل بوده است. من مي‌توانم با قاطعيت تمام بگويم كه اين سفر صد در صد موفقيت‌آميز بوده است.

وي گفت: من به مردم عراق مژده مي‌دهم كه به زودي نتايج اين سفر و توافقات حاصله را مشاهده خواهند كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha