• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8511-15088

حسيني/جامع: مقتدي صدر در ايران نيست صدور قطعنامه ديگر حل موضوع را پيچيده مي‌كند غني‌سازي 4 درصد مي‌تواند نقطه آغاز خوبي براي مذاكرات باشد

حسيني/جامع:
مقتدي صدر در ايران نيست
صدور قطعنامه ديگر حل موضوع را پيچيده مي‌كند
غني‌سازي 4 درصد مي‌تواند نقطه آغاز خوبي براي مذاكرات باشد

سيد محمد علي حسيني در خصوص پيشنهاد خاوير سولانا مبني بر پذيرفتن غلظت 4 درصد غني سازي در ايران گفت: آنچه كه مورد تاييد لاريجاني در مونيخ بود اين است كه اگر طرف مقابل آمادگي و انگيزه‌ي لازم را براي مذاكره دارد اين غني سازي به ميزان 4 درصد نقطه‌ي آغاز خوبي مي‌تواند باشد؛ صحبت‌هايي را نيز در اين خصوص داشتند كه مي‌تواند ادامه يابد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سيد محمد علي حسيني، سخنگوي وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگي خود به پرسش‌هاي خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ گفت.

پيشنهاد سولانا؛ پذيرش غلظت 4 درصد غني‌سازي در ايران

وي در خصوص پيشنهاد خاوير سولانا كه غلظت 4 درصد غني سازي را براي ايران پذيرفته است اظهار داشت: آنچه كه مورد تاكيد لاريجاني در مونيخ بود اين است كه اگر طرف مقابل آمادگي و انگيزه لازم را براي مذاكره دارد اين غني سازي با غلظت 4 درصد نقطه آغاز خوبي مي‌تواند باشد. صحبت‌هايي را در اين خصوص داشتند كه مي‌تواند ادامه يابد.

مقتدي صدر در ايران نيست

سخنگوي وزارت خارجه مبني بر اينكه مقتدي صدر به ايران سفر كرده است گفت: او در ايران نيست، اين‌ها ترفندهاي تبليغاتي‌ است و در راستاي جنگ رواني كه آمريكا در عراق سامان مي‌دهد است و البته به منظور فشار بيشتر بر ايران.

طرح سوييس را هنوز بررسي نكرده‌ايم

حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي خبرگزاري‌ها از موافقت ايران با طرح سوئيس خبر مي‌دهند در حالي كه اين طرح با حفظ منافع كشور منافات دارد، آيا محدوده زماني براي آن در نظر گرفته مي‌شود؟ گفت: تعليق هيچ زمينه‌اي ندارد و پذيرفتني نيست.

وي ادامه داد: در خصوص طرف‌هايي كه در رسانه‌هاي غربي مطرح كرده‌اند آنچه مورد تاكيد است اين است كه اولا ما از هر ايده و طرح و پيشنهادي كه متضمن حقوق ايران در برخورداري از انرژي صلح آميز هسته‌اي باشد استقبال مي‌كنيم و ثانيا اين كه هر طرح، پيشنهاد و ايده‌اي زواياي مختلفي دارد؛ لذا هر طرفي كه پيشنهادي دارد آن را به صورت مكتوب و با در گرفتن زوايا و ظرايف آن ارايه كند تا قابل بررسي باشد.

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص طرح سوئيس گفت: تا جوانب آن را بررسي نكنيم اظهار نظر نمي‌كنيم.

احضار سفير پاكستان به وزارت خارجه

وي در خصوص ناامني در مرزهاي كشور كه به مامني براي تروريست‌ها تبديل شده است كه حياط خلوت خود را پاكستان قرار داده‌اند و همچنين با اشاره به حادثه تروريستي اخير در زاهدان گفت: سفير پاكستان در تهران را به اين منظور به وزارت خارجه احضار كرده‌ايم تا توضيحاتي در اين خصوص و در ارتباط با حادثه‌اي كه اتفاق افتاده است ارايه دهد. از آنجايي كه از اين ناامني هر دو طرف متضرر مي‌شوند گفتگوهايي ميان دو طرف انجام شده است و كميته‌اي به منظور ارتقاي سطح امنيت مرزهاي دو كشور كه توسط بيگانگان و با طراحي و برنامه‌ريزي آنها صورت مي‌گيرد تشكيل شده است؛ البته دولت پاكستان از آنها حمايت نمي‌كند بلكه به دنبال راهي براي تقويت امنيت مرزهاست.

تعليق پذيرفتني نيست

حسيني در خصوص اظهارات هفته گذشته خود مبني بر اينكه تعليق در طول مذاكرات قابل بررسي است گفت: به خاطر رفع سو تفاهم تاكيد مي‌كنم چون فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران صلح آميز و تحت نظارت است براي تعليق هيچ دليل منطقي وجود ندارد و پذيرفتني نيست.

اسد در تهران

حسيني با اشاره به سفر بشار اسد، رييس جمهور سوريه به تهران اين سفر را در راستاي ارتقاي همكاري‌هاي راهبردي ميان دو كشور براي بالا بردن سطح امنيت منطقه عنوان كرد و گفت: مسايل منطقه‌اي به ويژه مساله عراق و فلسطين در اين ديدارها و ملاقات‌هايي كه ميان طرفين انجام شد مورد بررسي قرار گرفت؛ هم چنين آخرين تحولات در خصوص جهان اسلام، وحدت مسلمين و صدور قطعات فني و مهندسي ايران به سوريه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وي ادامه داد: در مورد عراق حمايت از استقلال عراق تاكيد بر وحدت و يكپارچگي خروج نيروهاي بيگانه از اين كشور مورد تاكيد دو طرف قرار گرفت و هم چنين آمادگي دو كشور براي مساعدت و كمك رساني به منظور تقويت و تثبيت امنيت در عراق و هم چنين حمايت از برقراري اجلاس همسايگان عراق كه براي تقويت امنيت و ثبات در اين كشور مورد پيشنهاد قرار گرفته است از موضوعاتي بود كه مورد اتفاق نظر دو كشور گرديد.

حسيني با اشاره به سفر بشار اسد به تهران در پاسخ به اين سوال كه اتحاد ايران و سوريه چه هدفي را دنبال مي‌كند گفت: ارتباطات نزديكي ميان دو كشور كه مواضعشان در بسياري از مسايل منطقه‌اي نزديك است در ارتقاي روابط صنعتي و اقتصادي و گسترش روابط سياسي مي‌تواند بسيار موثر باشد. آنچه كه دشمن عليه ايران و سوريه طراحي كرده است بستر مناسبي است كه دو كشور رفت و آمدهايي را در تمام سطوح داشته باشند.

وي افزود: ارتباط ميان عراق و سوريه پس از سالها قطع رابطه پيام خوبي است كه اين رايزني‌ها مي‌تواند به ارتقاي ثبات و امنيت منطقه كمك كند.

امنيت جهاني و منطقه‌يي به شكل حلقه‌اي به هم پيوسته است

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه مقامات ايراني اعلام كرده‌اند كه در صورت حمله آمريكا و هر كشور ديگري به ايران منافع آنها در كل دنيا را به خطر مي‌اندازد آيا اين تهديد به معناي آن است كه افرادي را به اين منظور به خارج فرستاده است گفت: اين تهديد به اين معنا نيست؛ اما امنيت جهاني و منطقه‌اي به شكل حلقه‌اي به هم پيوسته است؛ طبيعي است در هر يك از اين حلقه‌ها ناامني شكل بگيرد حلقه‌هاي ديگر را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد.

اتهام وجود سلاح‌هايي با قطعات ايران در عراق

حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اتهاماتي كه دو كشور ايران و آمريكا در خصوص اينكه سلاح‌هاي استفاده شده در عراق ساخت ايران و و در زاهدان ساخت آمريكاست، به معناي از سر گرفتن درگيري‌ها و يا آغازي در مذاكرات است اظهار داشت: آنچه در عراق شاهد آن بوديم بيانگر اين است كه بعد از اينكه آمريكايي‌ها زمينه‌ي ناامني را سامان دادند اتهاماتي مبني بر دخالت ايران در ناامني‌هاي اين كشور ترتيب دادند كه در نهايت خود آنها بعد به اين نتيجه رسيدند و اعلام كردند كه هيچ سندي در اين خصوص ندارند. و سپس آنچه ارتش آمريكا اعلام كرد و به نمايش گذاشت در ميان خود مسوولين آمريكايي بي‌اعتبار شناخته شد.

حادثه تروريستي در زاهدان

وي در خصوص حادثه تروريستي در زاهدان گفت: در خصوص آنچه در زاهدان اتفاق افتاد با دستگيري برخي افرادي كه در اين حادثه دخالت داشتند و سوالاتي كه از آنها شد و اعترافاتي كه كردند مشخص شد كه بيگانگان در پي‌ريزي اين حادثه نقش داشتند.

طرح‌هاي آمريكا در عراق عليه ايران و منطقه

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص طرح‌هايي كه آمريكا در عراق عليه ايران و منطقه دنبال مي‌كند اظهار داشت: طرح‌هايي كه آمريكا در منطقه دارد و داشته دو هدف عمده دارد؛ اول تسلط بر جريان انرژي و منابع منطقه تا بتواند در مواقعي كه بسترسازي كرده‌اند از اين منابع و انرژي استفاده كند؛ دوم تامين امنيت براي رژيم صهيونيستي.

وي ادامه داد: ما به بهانه اينكه عراق داراي سلاح كشتار جمعي است و عليرغم تاكيد مسوولين ذيربط بر عدم وجود اين سلاح‌ها در عراق بر اساس اهداف خود به اين كشور حمله كردند. اكنون آنها بايد هزينه‌هايي را كه از جيب مردم آمريكا صرف كرده‌اند جبران كنند. يكي از راه‌هايي كه دنبال مي‌كنند ايجاد نگراني به منظور ايجاد ناامني در كشورهاي منطقه است.

هيات 10 نفره مذهبي آمريكايي به ايران مي‌آيد

حسيني در خصوص سفر 10 مقام مذهبي آمريكايي به تهران و اينكه آيا آنها به تهران وارد شده‌اند يا خير گفت: در سفري كه آقاي احمدي نژاد به نيويورك داشتند با اين افرادي كه گروهي صلح طلب در آمريكا هستند ديدار و گفتگويي داشتند و در پايان از آنها دعوت كردند تا به ايران بيايند و حال قرار است كه به زودي به كشورمان بيايند.

صدور قطعنامه ديگر حل موضوع را پيچيده مي‌كند

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه در صورت صدور قطعنامه ديگر از سوي شوراي امنيت در پايان مهلت شصت روزه موضع تهران چه خواهد بود؟ گفت: اين روندي كه آنها آغاز كرده‌اند حل موضوع را با پيچيدگي مواجه مي‌كند. مذاكراتي كه لاريجاني با سولانا و البرادعي و وزير خارجه آلمان داشتند نشان مي‌دهد كه اين انگيزه بيش از گذشته مشاهده مي‌شود كه آنها به دنبال راه‌حلي هستند كه از بن بستي كه خودشان ايجاد كردند بيرون بيايند و راه مذاكره را باز كنند.

فرار رو به جلو رايس

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص اظهارات رايس مبني بر اينكه حتي اگر مدركي هم در عراق نيابيم باز هم ايران را مقصر مي‌دانيم اظهار داشت: اظهارات كاندوليزا رايس غير منطقي است؛ چرا كه ضمن تاكيد مسوولين ذيربط مبني بر اينكه سند و مدركي عليه ايران ندارند ولي آنها باز مي‌خواهند ايران را مقصر بدانند. اين اظهارات در راستاي سياست‌هاي آمريكا به منظور فرار به جلو و متهم تراشي است براي آنچه كه از گذشته آغاز كرده‌اند.

مساله فلسطين بايد ريشه‌يي حل شود

وي در خصوص اظهارات كاندوليزا رايس درباره توافق مكه و اصرار بر ادامه نقشه‌ي راه گفت: درباره طرح‌هاي مختلفي كه در خصوص فلسطين ارايه مي‌شود اين طرح‌ها از گذشته تاكنون يك اشكال عمده دارد و آن نپرداختن به حل مساله فلسطين به طور ريشه‌اي و بنيادي است. ايران تاكيد كرده است اگر چنانچه به طور ريشه‌اي به مساله پرداخته نشود و راه‌حل عادلانه‌اي براي احقاق حقوق مردم فلسطين پيشنهاد نشود هر طرحي ناموفق است.

وي افزود: آنچه كه اكنون ميان گروه‌هاي فلسطيني است و با تلاش برخي كشورهاي ديگر پيگيري مي‌شود توافق ميان حماس و فتح است كه اميدواريم در راه آرمان‌هاي كشور فلسطين پايدار بماند.

ادامه سياست‌هاي خصمانه آمريكا عليه ايران

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا اعتراف كاندوليزا رايس در خصوص اينكه سياست‌هاي آمريكا درباره ايران اشتباه بوده است مي‌تواند به روابط ميان دو كشور كمك كند؟ گفت: ما اعتقادي به اين اظهارنظرها نداريم. اظهارنظرها و طرح‌هاي مختلف مطرح شده است، ولي آنچه كه در عمل شاهد آن هستيم درست عكس آن است. يعني تاكيد بر ادامه سياست‌هاي خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران كه تاكنون نيز ادامه داشته است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه حالا كه آمريكا بر مذاكره‌ي مشروط با تهران تاكيد مي‌كند تهران چه شرطي براي نشستن پاي ميز مذاكره دارد اظهار داشت: اين اظهارات جدي نيست، بلكه صرفا كار تبليغاتي است و پيش شرطي را نيز براي آن مي‌گذارند كه ما بارها اعلام كرده‌ايم قابل قبول نيست.

تحريم‌هاي اخير ژاپن عليه ايران

حسيني در خصوص محدوديت‌هايي كه ژاپن بر برخي شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي كشورمان اعمال كرده است گفت: اين محدوديت‌ها را ژاپن در راستاي قطعنامه 1737 و تعهدي كه به شوراي امنيت دارد اعمال كرده است ولي در عين حال تاكيد كردند كه روابط اقتصادي ايران و توكيو ادامه دارد.

همكاري‌هاي ما با آژانس عليرغم مشكلات ادامه خواهد داشت

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه اگر گزارش البرادعي در پايان مهلت شصت روزه زمينه‌ي تشديد تحريم‌ها را فراهم آورد روابط ما با آژانس چگونه خواهد شد؟ گفت: روابط و همكاري‌هاي ما با آژانس عليرغم مشكلات ادامه خواهد داشت اكنون رايزني‌هايي ميان ايران و طرفهايي كه آمادگي لازم را دارند در حال انجام است تا راهي را براي برون رفت از وضعيت موجود بيابند.

بايد پيگيري شود

وي در خصوص خبري مبني بر سفر سناتورهاي روسي به ايران به منظور مذاكرات در بحث هسته‌اي گفت: اين خبر بايد پيگيري شود.

آمريكا بايد جوابگوي حقوق ضايع شده ملت باشد

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا روابط فرهنگي ايران و آمريكا از زمان كلينتون تاكنون افزايش يافته است يا خير گفت: صحبت‌هايي شده بود مبني بر اينكه روابط فرهنگي ميان دو كشور مي‌تواند ارتقا يابد و سفر آن گروه مذهبي به تهران نيز در همين راستا صورت مي‌پذيرد؛ ولي ملت ايران نيازي به شعار ندارد؛ چرا كه در طول 27 -28 سال گذشته از طريق تحريم‌ها تهديد‌ها و .... حقوق مردم ايران توسط آمريكا ضايع شده است و آمريكا بايد اكنون جوابگو باشد و جبران كند و شعار دادن تاثيري ندارد؛ ملت ايران به اندازه كافي به سياست‌هاي تبليغاتي كه آمريكا به آن دامن مي‌زند آگاه است.

راه‌حل‌هايي در نظر گرفته مي‌شود

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص استقرار ناو سوم آمريكايي‌ها در خليج فارس گفت: اين خبري است كه آنها اعلام مي‌كنند، ولي كنگره گفتگوهايي را با بوش سامان مي‌دهد تا از ادامه سياست‌هاي تنش زايي كه او در منطقه دنبال مي‌كند جلوگيري كند.

وي ادامه داد: در برابر اين سياست‌ها ايران راه‌حلهايي را براي ادامه پايداري بر اساس حقوق ارزشها و اصول خود در نظر مي‌گيرد و به اجرا در مي‌آورد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha