• جمعه / ۲۲ آذر ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8709-12925

مديرعامل شركت نفت فلات قاره درگفت‌وگوباايسنا: طرح جامع توسعه ميدان لاوان نهايي شده است قرارداد توسعه ميدان فرزادB تا پايان سال امضا مي‌شود

مديرعامل شركت نفت فلات قاره درگفت‌وگوباايسنا: 
طرح جامع توسعه ميدان لاوان نهايي شده است
قرارداد توسعه ميدان فرزادB تا پايان سال امضا مي‌شود

طرح جامع توسعه (MDP) ميدان لاوان در ماه گذشته از شركت اروپايي تحويل گرفته و نهايي شده است.

محمود زيركچيان‌زاده - مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر مذاكرات قراردادي و مالي شروع شده و پيش‌بيني مي‌شود قرارداد تا پايان سال امضا شود. به موجب اين قرارداد گاز ميدان لاوان استخراج، تبديل به ال‌ان‌جي و به اروپا صادر مي‌شود.

به گفته وي در ميدان گازي لاوان حدود هشت تريليون فوت مکعب ذخيره گاز وجود دارد كه با اين شرکت اروپايي براي تبديل گاز توليدي آن به ال‌ان‌جي جهت سرمايه‌گذاري شش تا هفت ميليارد دلار به توافق رسيده‌ايم.

گفتني است، در بهمن سال 1385 زيركچيان زاده در خصوص ميدان لاوان در جزيره خشكي لاوان توضيح داده بود كه گاز درجاي اين ميدان 12 تريليون فوت مكعب پيش‌بيني شده كه در حال حاضر عمليات حفر نخستين چاه توسعه ميدان در حال اتمام و لازم است كه هفت چاه براي توسعه حفر شود تا بتوانيم روزانه 500 تا 600 ميليون فوت مكعب گاز برداشت كنيم. در اين راستا يك دكل شركت ملي حفاري براي عمليات توسعه ميدان لاوان اختصاص داده شده و قرار است برنامه حفر هفت حلقه چاه تا دو سال آينده كامل شود.

او در ادامه گفته بود كه نقشه جامع توليد (MDP) ميدان لاوان به يك شركت پيمانكار ايراني داده شده كه پس از انجام لرزه‌نگاري MDP را تا پايان سال آينده نهايي كرده و نهايتا پكيج EPC (مهندسي، خريد كالا، نصب) را تحويل دهد و براساس آن بحث اجرايي كامل شود. همچنين در كنار اين شركت، شركت‌هاي ديگري براي سرمايه‌گذاري به شكل فاينانس در توسعه ميدان لاوان حضور دارند كه در حال مذاكرات اوليه و امضاي تفاهم‌نامه هستيم.

وي درمورد چگونگي برداشت گاز از ميدان گازي لاوان و ميدان گازي كيش تصريح كرده بود كه با توجه به همجوار بودن اين دو ميدان پيشنهاد كرده‌ايم فرآورش و پالايشگاه دو ميدان يكي و برداشت از اين دو به صورت همزمان انجام شود. در اين صورت با هزينه سرمايه‌گذاري عمليات، نگهداري و راهبري حداقل مي‌توانيم از يك اتاق كنترل براي هر دو ميدان استفاده كنيم. ميدان گازي كيش 48 تريليون فوت مكعب گاز در جا دارد كه پيش‌بيني مي‌شود روزانه 60 تا 100 ميليون مترمكعب گاز از آن برداشت شود. در اين راستا حفر 10 چاه در خشكي و حفر 15 چاه در دريا در برنامه قرار دارد.

مديرعامل شركت نفت فلات قاره همچنين در شهريور سال گذشته با بيان اين‌كه تفاهم‌نامه صادرات گاز ايران به لهستان از ميدان گازي لاوان به‌زودي امضا مي‌شود، گفته بود كه لهستان نيازمندي خود به گاز را حدود 20 ميليون مترمكعب در روز اعلام و تاكيد كرده كه آماده است گاز را به هر شكلي (گاز خشك يا مايع) تحويل گيرد؛ براساس اين تفاهم‌نامه ميدان گازي لاوان مسوول تامين گاز صادراتي به آن كشور خواهد بود.

وي درباره جزييات طرح توسعه ميدان گازي لاوان تصريح كرده بود كه شركت ايراني كپس به عنوان مشاور براي لرزه‌نگاري سه بعدي و طراحي سطح الارضي اين ميدان انتخاب شده است. در مجموع قرار است هفت حلقه چاه حفر شود كه تاكنون حفر سه حلقه چاه كامل شده و شركت ملي حفاري به اين منظور دكل 51 را به حفاري ميدان لاوان اختصاص داده است. در اين زمينه زمان نهايي پايان حفاري ميدان لاوان سال 1387 پيش بيني شده است.

براساس اين گزارش در روزهاي پاياني سال گذشته شركت لهستاني براي توليد گازطبيعي، ساخت تاسيسات و اسكله‌هاي صدور، توليد و انتقال گاز طبيعي مايع (ال.ان.جي) پيشنهادهاي فني و مالي خود را ارائه كرد كه به موجب آن سالانه امكان توليد حدود 2.7 ميليون تن ال.ان.جي دراين ميدان وجود دارد. گاز طبيعي موجود در اين مخزن بين 8 تا 12 تريليون فوت مكعب برآورد و براي توليد روزانه 360 ميليون فوت مكعب از آن برنامه‌ريزي شده است.

قرارداد توسعه ميدان فرزاد B تا پايان سال امضا خواهد شد

زيركچيان‌زاده همچنين در رابطه با حضور شركت ONGC هند در طرح توسعه ميدان فرزاد B تشريح كرد: طرح جامع توسعه اين ميدان ارائه شده و هم اكنون وارد بحث‌هاي مالي - قراردادي شده‌ايم.

به گفته‌ي او پيش‌بيني شده است كه تا پايان سال قرارداد توسعه اين ميدان امضا شود كه بنابراين در فاز نخست امكان توليد روزانه 1.1 ميليارد متر مكعب گاز محقق خواهد شد.

به گفته او در فاز نخست قرار است 3.5 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شود و در فازدوم با راه‌اندازي پروژه ال.ان.جي ميزان سرمايه‌گذاري به هفت ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.

پيش‌تر او گفته بود كه اين ميدان 12.5 تريليون فوت مكعب گاز درجا دارد كه طراحي اوليه توسعه‌ آن انجام شده و قرار است كه گاز آن براي مصرف داخل، ال‌ان‌جي و به فرآورده‌هاي پتروشيمي مصرفي تبديل شود. به اين منظور در كنار جزيره‌ فارسي تاسيسات نفتي و گازي در بوشهر خواهيم ساخت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha