• جمعه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9006-12749
  • خبرنگار : 71070

مديركل توسعه منابع فيزيكي وزارت بهداشت: بيمارستان‌هاي فرسوده كشور جايگزين مي‌شوند 345 بيمارستان در سراسر كشور در حال ساخت است

مديركل توسعه منابع فيزيكي وزارت بهداشت:
بيمارستان‌هاي فرسوده كشور جايگزين مي‌شوند
345 بيمارستان در سراسر كشور در حال ساخت است

مديركل دفتر توسعه منابع فيزيكي و امور عمراني وزارت بهداشت در پاسخ به برخي اظهارنظرها مبني بر نبود برنامه‌اي در وزارت بهداشت براي مقاوم سازي بيمارستان‌هاي فرسوده، گفت: وزارت بهداشت به جاي مقاوم سازي بيمارستان‌هاي فرسوده، جايگزيني اين بيمارستان‌ها را در دستور كار دارد.

مهندس سيد محمدمهدي كلانتريان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با اشاره به مطالعه انجام شده در زمينه آسيب پذيري بيمارستان‌هاي كشور در برابر زلزله و استخراج اطلاعات فني در خصوص استحكام و مقاومت بيمارستان‌هاي موجود در برابر زلزله، ادامه داد: بررسي مقاومت و استحكام بيمارستان‌هاي كشور براي نخستين بار در كشور انجام شده است و به دنبال اين اقدام مهندسي دقيق، امروز وضعيت تمام بيمارستان‌هاي كشور مشخص است.

 بيمارستان‌هاي فرسوده جايگزين مي‌شوند

وي با بيان اين كه دو راه حل در مورد بيمارستان‌هاي فرسوده كشور بررسي شد، ادامه داد: يك راه آن بود كه بيمارستان‌هاي موجود در برابر زلزله مقاوم شوند و ديگر آن كه بيمارستان‌هايي طراحي و جايگزين بيمارستان‌هاي فرسوده شوند. بررسي‌ها نشان داد كه به چندين دليل مقاوم سازي بيمارستان‌ها به صرفه نيست؛ به عنوان مثال برخي بيمارستان‌ها فاقد اسكلت هستند و هزينه مقاوم سازي چنين بيمارستان‌هاي فرسوده‌اي از هزينه احداث بناي جديد بيشتر است.

مهندس كلانتريان در اين باره ادامه داد: علاوه بر آن بيمارستان‌ها دائم در حال بهره‌برداري بوده و برخي از آنها ‌تنها بيمارستان شهر و غيرقابل تخليه هستند. همچنين بسياري از اين بيمارستان‌ها قديمي ساز بوده و برخي كاربري بيمارستاني نداشته‌اند. نهايتا اين كه در مقام سازي براي دستيابي به سازه و بنا مجبوريم كليه تاسيسات برق و مكاني و گاه نازك كاري ساختمان را جمع آوري كنيم كه اين خود حدود 75 درصد بنا است. بنابراين تصميم بر جايگزيني بيمارستان‌هاي جديد با بيمارستان‌هاي فرسوده شد.

وي گفت: پس از بررسي‌هاي انجام شده، فهرست بيمارستان‌هاي فرسوده كشور به دولت ارسال شد و وزارت بهداشت احداث بيمارستان‌هاي جديد را با سفرهاي استاني دولت تنظيم كرد.

به گفته وي، انتخاب محل اجراي بيمارستان‌هاي جديد علاوه بر پوشش تعداد تخت‌هاي بيمارستان‌هاي فرسوده، بر اساس نظام سطح بندي خواهد بود تا پوشش درماني شهر يا استان مربوطه كامل شود.

 مطالعه، طراحي و اجراي 66 هزار تخت بيمارستاني از ابتداي دولت نهم تاكنون

مهندس كلانتريان با بيان اين كه از ابتداي دولت نهم تاكنون 66 هزار تخت بيمارستاني بررسي، مطالعه، طراحي و اجرا شده است، ادامه داد: از ابتداي دولت نهم تاكنون حدود 14هزار و 400 تخت بيمارستاني در كشور احداث شده است. همچنين 345 بيمارستان در سطح كشور در حال ساخت است كه حدود 35هزار و 900 تخت بيمارستاني را شامل مي‌شود. حدود 16 هزار و 300 تخت بيمارستاني نيز در مرحله مطالعه و طراحي قرار دارند كه سهم تهران از طرح‌هاي در حال مطالعه 8 هزار تخت است.

مديركل دفتر توسعه منابع فيزيكي و امور عمراني وزارت بهداشت هزينه ساخت هر تخت بيمارستاني را به طور متوسط حدود 80 تا 120 ميليون تومان عنوان كرد و گفت: همچنين با توجه به نوع تخت و نوع بيمارستان به طور متوسط بين 20 تا 50 ميليون تومان نيز صرف تجهيز يك تخت بيمارستاني مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha