• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9007-14817
  • خبرنگار : 71038

صالحي: آمريكايي‌ها سناريويي ناشيانه و شيطنت‌آميز ايجاد كردند مي‌خواهند عربستان و اسراييل را در رديف هم قرار دهند

صالحي:
آمريكايي‌ها سناريويي ناشيانه و شيطنت‌آميز ايجاد كردند
مي‌خواهند عربستان و اسراييل را در رديف هم قرار دهند

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در واكنش به سناريوي اخير غرب عليه ايران و ادعاي آن‌ها مبني بر دستگيري يك تروريست وابسته به ايران، اظهار كرد: اين يك سناريوي ناشيانه است و آن‌ها در آينده نزديك به خاطر طرح اين ادعا و اتهام‌ها عذرخواهي خواهند كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر صالحي ـ وزير خارجه كشورمان ـ روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت، در جمع خبرنگاران با بيان اين كه در 32 سال اخير بارها شاهد طرح اين ادعاها بوده‌ايم، گفت: مثلا در قضيه سقوط هواپيماي لاكربي در ابتدا گفتند كه ايران دخالت داشته و بعد معلوم شد كه اين گونه نبوده است. موارد اين گونه زياد بوده كه ايران را متهم كرده‌اند و بعد متوجه شدند كه اشتباه كرده‌اند. در واقع آن‌ها اتهامات اوليه را به سمت ايران مطرح مي‌كنند تا ذهن افكار عمومي را منحرف كنند و بعد از اين كه مشخص مي‌شود اشتباه كرده‌اند، حرفي نمي‌زنند.

او هم‌چنين به اتفاق اخير اشاره كرد و گفت: شما رسانه‌ها اگر نگاه كرده باشيد ديديد كه چگونه مقامات آن‌ها به صورت تصنعي به نحوي رفتار مي‌كنند كه انگار يك انفجار جهاني و يا هسته‌يي رخ داده و هياهو به پا كردند.

صالحي با بيان اين كه انقلاب جمهوري اسلامي ايران يك انقلاب فرهنگي و اخلاقي است، تصريح كرد: چه موقع ايران دست به اين كارها زده است؟ هيچ وقت جمهوري اسلامي ايران به دنبال اين گونه كارها نبوده، با وجود همه فشارها كه در اين 32 سال به جمهوري اسلامي ايران وارد شده، ايران همواره رفتاري اخلاقي و واكنش اخلاقي نشان داده است.

وزير خارجه كشورمان گفت: در مورد موضوع اخير نيز آن‌ها يك سناريوي ناشيانه و شيطنت‌آميز ايجاد كردند و در آينده نزديك مجبور به عذرخواهي مي‌شوند.

وي هم‌چنين به روابط ايران و عربستان سعودي اشاره كرد و گفت: روابط دوجانبه ايران و عربستان سعودي، روابط خوبي است و اگر اختلاف نظري است، در مورد مسائل بين‌المللي است، نه در مورد مسائل دوجانبه.

صالحي با طرح اين سوال كه چه ضرورتي دارد جمهوري اسلامي ايران اين اقدامات را انجام دهد؟ گفت: ببينيد آن‌ها سفارت عربستان و اسراييل را مطرح كردند و اگر دقت كنيد مي‌بينيد كه چه سناريويي را طراحي كرده‌اند. از طرفي ايران را متهم مي‌كنند و از طرف ديگر عربستان و اسراييل را در رديف هم قرار داده‌اند.

او با بازي توصيف كردن اين موضوع، تصريح كرد: دوستان و همتايان ما در خليج‌فارس به اين گونه مسائل آشنايي دارند. ما بهترين روابط را با كشورهاي خليج‌فارس داريم. ركن اصلي برقراري صلح و آرامش در منطقه بر عهده ايران است و داعيه اين موضوع را داريم.

وزير خارجه كشورمان با اشاره به ديدارش در دهمين كنفرانس مجمع همكاري‌هاي كشورهاي آسيايي با يكي از مقامات وزارت خارجه عربستان سعودي گفت: در حال حاضر هزاران زائر ايراني در عربستان سعودي است و ما مشكلي نداريم. آمريكايي‌ها فرافكني مي‌كنند براي سرپوش گذاشتن بر مشكلات خودشان از جمله مشكلات اقتصادي‌شان.

صالحي با بيان اين كه بحران اقتصادي جهان از آمريكا شروع شده و بعد به اروپا منتقل شده است، خاطرنشان كرد: مي‌خواهند اين بحران را به كشورهاي در حال توسعه سرازير كنند. اكنون آمريكا گرفتاري‌هاي زيادي در داخل كشورش دارد. درگير جنگ در افغانستان و عراق است و تعدادي آمريكايي‌هايي كه در خط فقر قرارگرفته‌اند چندين برابر شده است.

وي به راهپيمايي‌هاي مردم آمريكا در ايالات‌هاي مختلف اين كشور عليه سياست‌هاي اقتصادي اين كشور اشاره كرد و گفت: از طرف ديگر ما شاهد يك بيداري اسلامي در منطقه هستيم و مردم منطقه در يك بستر اسلامي حركت مي‌كنند و تمام شعارهايي كه مطرح مي‌كنند در زير چتر بيداري اسلامي قرار مي‌گيرد و آمريكايي‌ها در منطقه نيز با يك بن‌بست روبه‌رو شده‌اند و براي فرافكني افكار عمومي اين مسائل را مطرح مي‌كنند.

رييس دستگاه ديپلماسي كشور با بيان اين كه تمام دنيا مي‌داند كه انقلاب اسلامي ايران چه خصوصيات و ويژگي‌هايي دارد، اظهار كرد: ايران در 32 سال اخير تحت شديدترين فشارها توانسته است به جلو برود. آن‌ها مي‌خواهند ايران را مهار كنند چرا كه ايران به عنوان يك قدرت منطقه‌يي و بين‌المللي در تعاملات سياسي بين‌المللي مطرح و نقش‌آفريني مي‌كند.

صالحي در ادامه با بيان اين كه ما اختلاف ماهوي با غرب داريم، گفت: در واقع ديدگاه و جهان‌بيني ما با آن‌ها اختلاف دارد. جهان‌بيني ما در راستاي عدالت، اخلاق و رسيدگي به وضعيت مادي و معنوي است و در جهان‌بيني آن‌ها فقط ماديات مطرح است و اين دو جهان‌بيني در تعارض هستند. افكار عمومي با جهان‌بيني ما هر روز آشناتر مي‌شوند و جهان‌بيني آن‌ها در عرصه بين‌الملل و افكار عمومي زير سوال رفته است. آن‌ها ورشكسته شده‌اند و با سيلي صورت خود را سرخ نگه‌داشته‌اند.

وزير خارجه كشورمان با بيان اين كه آن‌ها ميلياردها دلار بدون پشتوانه چاپ كرده‌اند و به دنبال آب كردن پول‌هاي خود در منطقه ما هستند، خاطرنشان كرد: قطعا آمريكا به دنبال ايجاد جنجال است و ما در ارتباط با سناريوي اخير اقداماتي به‌ موقع انجام داديم. سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در موقع مناسب اتخاذ موضع كرد. سفير ما در سازمان ملل سندي منتشر كرد و به دبيركل سازمان ملل و رييس مجمع عمومي سازمان ملل در ارتباط با جنجال اخير ايجاد شده اعتراض ايران را اعلام كرد. در اين ارتباط با سي‌ان‌ان نيز مصاحبه‌اي نيز داشت و ما قرار است اقدامات روشنگرانه ديگري نيز انجام دهيم.

او ادامه داد: عاقبت اين حركت نسنجيده به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران آمادگي رهبري منطقه را دارد، گفت: ما قدرت را براي رهبري منطقه نمي‌خواهيم؛ ما يكي از اعضاي منطقه خليج‌فارس هستيم و اين منطقه را باثبات مي‌خواهيم و ما معتقديم كشورهاي منطقه با همكاري و هم‌ياري و هم‌فكري يكديگر مي‌توانند صلح و ثبات را در منطقه حفظ كنند و ضرورت ندارد كه ديگراني از جاهاي ديگر در منطقه حضور داشته باشند. آن‌ها در اين منطقه براي برخي از منابع اين منطقه چمباته زده‌اند و آرام آرام پايه‌هاي حضور آن‌ها در منطقه در حال سست شدن است و بايد منطقه را ترك كنند.

صالحي در ادامه با بيان اين كه كشور و ملت ما بيدار هستند، گفت: همان طور كه گفتم در طول اين 32 سال فشارهاي زيادي را به ما وارد كرده‌اند ولي ملت ايران با افتخار با وجود فشارها به پيش آمد و از پيش‌تازان كشورهاي جهان اسلام است.

وزير خارجه كشورمان با بيان اين كه چارچوب حركتي جمهوري اسلامي ايران در عرصه سياست خارجي بر پايه عزت، مصلحت و حكمت است، گفت: ما از مقابله استقبال نمي‌كنيم و اگر آن‌ها بخواهند مقابله كنند و امري را به ما تحميل كنند اين پايان كارشان خواهد بود. اگر آن‌ها قدرت مشت زدن دارند ما قدرت سيلي زدن داريم و اگر بزنيم به نحوي مي‌زنيم كه نتوانند سر بلند كنند. ما تاكيد مي‌كنيم به دنبال مقابله نيستيم، سياست ما همكاري و تعامل است و اگر بخواهند مقابله‌اي را به ملت ايران تحميل كنند عواقب اين موضوع براي آن‌ها وخيم‌تر مي‌شود.

وي هم‌چنين در مورد تحريم اتحاديه اروپا در ارتباط با برخي از مسوولان ايراني گفت: اين موضوع ارزشي ندارد كه بخواهيم در مورد آن حرفي بزنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha