• سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 90121601285
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

سرپرست كميته امداد امام خميني خبرداد:

تلاش مي‌كنيم عيدي مددجويان پرداخت شود / افزايش 18 درصدي اعتبارات كميته در بودجه91

تلاش مي‌كنيم عيدي مددجويان پرداخت شود / افزايش 18 درصدي اعتبارات كميته در بودجه91

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) درباره پرداخت «عيدي» مددجويان، گفت: رييس جمهور با اصل پرداخت عيدي مددجويان موافقت كرده اما در مورد نوع آن هنوز تصميم گيري نشده. البته قول‌هايي داده‌اند كه اعتباري معادل80 تا 100 ميليارد تومان براي اين پرداخت لازم است.

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) درباره پرداخت «عيدي» مددجويان، گفت: رييس جمهور با اصل پرداخت عيدي مددجويان موافقت كرده اما در مورد نوع آن هنوز تصميم گيري نشده. البته قول‌هايي داده‌اند كه اعتباري معادل80 تا 100 ميليارد تومان براي اين پرداخت لازم است.

به گزارش خبرنگار«اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين انواري در نشست خبري خود با تبريك حماسه‌ي انتخابات و حضور پرشور و نشاط مردم بصير و آگاه ايران در پاي صندوق‌هاي راي گفت: مردم ايران در خور همه گونه تقدير و تشكر هستند و قدرداني از اين مردم در صحنه خدمت گذاري به آنها بايد بروز و ظهور پيدا كند.

وي افزود: ما امانتدار مردم هستيم و بايد با خدمتگزاري خود پاسخگوي آنها باشيم و نمايندگان منتخب مردم نيز بايد در رفتار و كردار و تصميم‌گيري خود عظمت و قدر ملت را لحاظ كنند.

انواري تصريح كرد: نمايندگان منتخب مردم بايد در رفتارهاي پارلماني خود بتوانند پاسخ حضور گسترده مردم را با خدمتگزاري بدهند. همچنين اميدواريم مجلس مستحكمي را در اين دوره داشته باشيم.

وي با بيان اينكه سي و سومين سالگرد تاسيس كميته امداد امام خميني (ره) 14 اسفند خواهد بود، عنوان كرد: 22 روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 اين كميته توسط امام كار خود را آغاز كرد و هدف از تشكيل آن حمايت از خانواده‌ي افراد انقلابي بود كه براي پيروزي انقلاب جانفشاني كردند.

سرپرست كميته امداد امام (ره) عنوان كرد: در سه دهه گذشته كميته امداد توانسته خدمات خوبي را به افراد تحت پوشش خود ارائه دهد. ضمن آنكه اعتماد سازي و حضور مشاركتي مردم نسبت به اين سازمان افزايش يافته و توانسته تاثير خود را در زندگي اقشار تحت پوشش بگذارد.

آغاز جشن نيكوكاري از فردا در مدارس و از 17 اسفند در سراسر كشور
وي با بيان اينكه در آستانه جشن بزرگ نيكوكاري هستيم خاطرنشان كرد: در سالهاي گذشته پايان سال يك جشن ملي با همكاري سازمان صداوسيما، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بسيج و مردم برگزار مي‌شد و امسال نيز اين جشن بزرگ را پيش رو داريم و هدف از برگزاري جشن نيكوكاري تبادل عاطفه و روحيه نيكوكاري و احسان در جامعه و فرهنگ كمك به افراد نيازمند در بين كودكان و نوجوانان است.

سرپرست كميته امداد امام با بيان اينكه جشن نيكوكاري از روز چهارشنبه 17 اسفند ماه در 100 هزار مدرسه در سراسر كشور كار خود را آغاز مي‌كند عنوان كرد: پايگاه‌هاي كميته امداد در اين مدارس مستقر خواهند شد و كار جمع آوري كمك‌ها توسط دانش آموزان انجام مي‌شود و پس از جمع‌آوري هدايا و كمك‌هاي نقدي، اولياي مدارس آنرا در بين دانش آموزان آن مدرسه و منطقه توزيع خواهند كرد.

وي همچنين خاطرنشان كرد: روز پنج شنبه نيز پايگاه‌هاي كميته امداد در سراسر كشور مستقر خواهند شد و مركزيت تمركز اصلي اين جشن در روز پنج شنبه 18 اسفندماه خواهد بود.

به گفته انواري در روز 19 اسفند پايگاه‌هاي كميته امداد براي جمع آوري كمك و هدايا در نماز جمعه مستقر خواهند شد.

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) با بيان اينكه در جشن نيكوكاري سال گذشته حدود 19 ميليارد تومان هداياي ريالي و غيرريالي در سراسر كشور جمع‌آوري شد، گفت: هر ساله شاهد حضور پررنگ‌تر مردم در اين جشن هستيم و از مردم درخواست كرد كمك‌هاي خود را ترجيحا به صورت نقدي به پايگاه‌ها ارائه كنند.

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) همچنين در پاسخ به اين سوال كه پس از هدفمند سازي يارانه‌ها چه تعداد مددجو از گستره حمايت كميته خارج شده‌اند؟ گفت: هدف از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها ترميم افزايش هزينه انرژي بود هر چند كه معتقديم اين طرح اثربخشي خوبي دارد اما در دو دهك پايين منابع مالي كه به خانواده‌ها تزريق مي‌شود بايد مديريت شود.

وي ادامه داد:‌ برخي از سرپرستان خانواده كفايت لازم را ندارند و برخي نيز صلاحيت لازم را براي اداره خانواده ندارند. اين در حالي است كه ماهانه منابع به اين دهك از خانواده‌ها تزريق مي‌شود و نوع استفاده از آن مشخص نيست و نيازهاي غيرضروري خانواده‌ها با اين منابع تامين مي‌شود.

انواري گفت: پيشنهادي را به سازمان هدفمندي يارانه‌ها عنوان كرديم كه ارائه خدمات به اين خانواده‌ها (دو دهك پايين) چنانچه با مديريت صورت بگيرد كارسازتر خواهد بود.

وي با بيان اينكه پس از هدفمندسازي يارانه‌ها ميزان كمك كميته امداد امام خميني (ره) به مددجويان تغييري نكرده عنوان كرد: كمك‌ها و خدمات همانند سنوات گذشته انجام مي‌شود.

به گفته سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) در سال جاري حداقل دريافتي ماهانه مستمري بگيران 30 هزار تومان و حداكثر 75 هزار تومان است و خدماتي چون مسكن، بهداشت و درمان، كمك‌هاي ازدواج و تامين جهيزيه و تحصيل دانش‌آموزان و دانشجويان و اشتغال‌زايي نيز به آنها ارائه مي‌شود.

وي با بيان اينكه بخشي از اعتبارات توسط دولت و بخشي هم از كمك‌هاي مردمي تامين مي‌شود، گفت: در حال حاضر 4 ميليون و 350 هزار نفر تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) قرار دارند و در پالايشي كه در سال جاري صورت گرفته حدود 200 هزار نفر پالايش و وارد اشتغال‌زايي شده و از حمايت اين سازمان خارج شدند البته برخي از اين افراد نيز از دستگاه‌هاي ديگري هم مستمري مي‌گرفتند كه شناسايي و حذف شدند.

انواري از ايجاد 250 هزار شغل در كميته امداد امام خميني (ره) در سال جاري خبر داد و عنوان كرد: سهم كميته تحقق اشتغال زايي براي 120 هزار نفر بود كه خود سازمان پيشنهاد ايجاد شغل براي 300 هزار شغل را تقبل كرد و تاكنون 250 هزار شغل تا ماه جاري ايجاد شده است.

وي با بيان اينكه طرح‌هاي اشتغال زايي در نيمه دوم امسال آغاز شد و تامين منابع از سوي بانك‌ها صورت گرفته همچنين عنوان كرد: در سال جاري ضامن وام‌هاي خود اشتغالي از دو به يك نفر كاهش يافت و در مواردي كه افراد نمي‌توانستند ضامن معرفي كنند، كميته خود ضمانت وام‌هاي دريافتي را به عهده گرفت لذا مي‌توان گفت اقدامات مناسب و خوبي در اين زمينه انجام شد.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در كميته امداد در سال جاري، گفت: فرايند كار در كميته در سال جاري اصلاح شد و برخي از منابع كه در اختيار كميته قرار دارد از جمله زمين‌هاي زراعي، دامداري، باغداري و شيلات شناسايي شده است و مقرر شده به صورت جمعي و فردي براي اجراي طرح‌ها در اختيار مددجويان قرار بگيرد كه بخشي از اين كار آغاز شده و عمده اين زمين‌هاي در نقاط محروم و شهرهاي كوچك قرار دارد.

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) در ادامه گفت:‌همچنين مقرر شده بر اساس تفاهم نامه با طرح مسكن مهر تهاتري بين زمين‌هاي كميته امداد و واحدهاي احداثي مسكن مهر صورت بگيرد كه در حال حاضر 20 پروژه در 20 نقطه از كشور براي اين طرح تعريف شده است.

انواري همچنين درباره پرداخت عيدي مددجويان نيز گفت: رييس جمهور با اصل پرداخت عيدي مددجويان موافقت كرده اما در مورد نوع آن هنوز تصميم گيري نشده البته قول‌هايي داده‌اند كه منابع آن تامين شود.

به گفته وي براي تامين پرداخت عيدي مددجويان اعتباري معادل 80 تا 100 ميليارد تومان بايد در اختيار كميته امداد قرار بگيرد.

سرپرست كميته امداد امام خميني همچنين با اشاره به افزايش 18 درصدي اين كميته در بودجه سال 91 اظهاركرد: بودجه امسال دو هزار و 300 ميليارد تومان بود كه بخش زيادي از آن تخصيص پيدا كرده و تنها شش درصد طلبكاريم.

700 هزار جوان تحت پوشش كميته در آستانه ازدواج هستند

وي درباره تعداد افراد در آستانه ازدواج تحت پوشش كميته امداد نيز گفت: در حال حاضر 700 هزار نفر در آستانه ازدواج هستند كه برخي از آنها تحصيلات دانشگاهي خود را به اتمام رسانده‌اند، برخي دانشگاهي هستند و برخي نيز در دوره متوسطه ترك تحصيل كرده‌اند كه عمده اين افراد را دختران روستايي تشكيل مي‌دهند.

انواري در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها و برخي از پژوهشگران حوزه اقتصاد معتقدند كه اطلاعات دو دهك پايين جامعه كه اكثرا داراي خانواده‌هاي بدسرپرست يا معتاد هستند در اختيار اين سازمان قرار نگرفته نيز عنوان كرد: پژوهشگران بي اطلاع هستند چرا كه كميته امداد آمادگي داشت اطلاعات را در اختيار دستگاه‌هاي مربوطه قرار دهد اما استقبالي از اين پيشنهاد صورت نگرفت.

وي ادامه داد: كميته امداد معتقد است چنانچه در بحث هدفمندسازي يارانه‌ها كارشناسي عميق‌تري در بخش خانواده‌هاي دو دهك پايين جامعه انجام مي‌شد توزيع و مديريت يارانه‌ها نيز به درستي صورت مي‌گرفت هرچند كه كميته امداد علاقمند به ارائه همه اطلاعات مربوط به اين خانوارها بود اما كسي از اين پيشنهاد استقبال نكرد و سازماني از كميته نخواست كه اين اطلاعات را در اختيارش قرار دهد.

سرپرست كميته امداد امام خميني همچنين درباره تغيير شماره حساب و گيرنده يارانه براي خانواده‌هاي بدسرپرست نيز گفت: دستگاه قضايي به طور كامل نتوانست اين طرح را اجرا كند چرا كه مراجعات زياد بود.

به گفته وي امسال كميته امداد امام خميني (ره) براي 50 هزار مددجوي تحت پوشش جهيزيه تامين كرده و 56 هزار مددجوي ديگر نيز در نوبت دريافت جهيزيه قرار دارند.

وي با بيان اينكه نيم درصد از كل اعتبارات كميته امداد براي حمايت‌هاي خارج از كشور اختصاص دارد گفت: اين اعتبار معادل 12 ميليارد تومان است و مي‌توان گفت بخشي از ديپلماسي نظام را در حوزه‌هاي حمايتي در خارج از كشور تامين مي‌كند.

انواري در پاسخ به سوال يكي ديگر از خبرنگاران مبني بر اينكه عليرغم وجود افراد نيازمند در كشور آيا لازم است كه اين گونه خدمات در خارج از كشور به افراد نيازمند غيرايراني تعلق بگيرد؟ پاسخ داد: تهديداتي كه در حال حاضر عليه كشور وجود دارد مسئله كمي نيست و قرار نيست به خاطر اين موضوع بخشي از فعاليت‌هاي ديپلماسي نظام را در خارج از كشور تعطيل كنيم.

وي در توضيح بيشتر عنوان كرد: كميته امداد به عنوان يكي از دستگاه‌هايي كه ديپلماسي حمايتي را در خارج از كشور تعريف كرده به اقدامات خود در ساير كشورها ادامه مي‌دهد و اين موضوع باعث شده كشورهايي كه نهضت بيداري اسلامي در آنها شكل گرفته به دنبال استفاده از مدل كميته امداد در كشورهاي خود هستند و تاكنون 30 كشور خواستار پياده‌سازي اين مدل در كشورهاي خود هستند.

سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) درباره به تعويق افتادن نصب صندوق‌هاي صدقات ديجيتال نيز گفت: با توجه به منع ورودي و خروجي كه در كشور صورت گرفت اين كار به تعويق افتاد اما با صحبت‌هايي كه با برخي از بانك‌ها صورت گرفته مقرر شد بخشي از دستگاه‌هاي پرداخت الكترونيك را در اختيار كميته امداد قرار دهند.

انواري، توانمندسازي خانواده‌ها به ويژه زنان سرپرست خانوار را يكي از برنامه‌هاي در دست اقدام كميته امداد امام خميني(ره) عنوان كرد و گفت: پيشنهادي عنوان شده مبني بر اينكه زنان سرپرست خانوار داراي فرزندان يتيم بتوانند از حقوق برخوردار شوند كه اين پيشنهاد در دست بررسي است و به دنبال اجراي آن هستيم.

وي همچنين يكي از معضلات فعلي در بين افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) را وجود زنان مطلقه و زناني كه شوهر آنها فوت كرده است عنوان كرد و گفت: در حال سرمايه گذاري هستيم تا بتوانيم آنها را با خود اشتغالي به خود كفايي برسانيم.

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) همچنين از ايجاد مركز بازرگاني در اين كميته خبر داد و گفت: مقرر شده كالاهاي توليد شده توسط افراد بازار و مشتري مناسبي را پيدا كند. همچنين پيش خريد كالاهاي توليد شده نيز بخش ديگري از برنامه‌هايي است كه در راستاي ايجاد اين مركز در نظر گرفته شده است.

وي از شناسايي 800 هزار نفر آماده به اشتغال خبر داد و گفت: اگر اعتبارات لازم تامين شود، مي‌توانيم اين افراد را با ايجاد اشتغال به خودكفايي برسانيم.

به گزارش ايسنا، همچنين محمدعلي ذوالفقاري ـ معاون حمايت از سلامت كميته امداد امام خميني (ره) نيز با اشاره به بخش ديگري از اقدامات و فعاليت‌هاي اين كميته اظهار كرد: طي برنامه چهارم توسعه 900 هزار نفر از پوشش حمايتي امداد خارج شده و يك ميليون و 200 هزار نفر تحت پوشش اين كميته قرار گرفته‌اند.

وي ادامه داد: برخي از مسائلي كه موجب گله‌مندي در برخي موارد مي‌شود مربوط به كم كاري دستگاه‌هاي ديگر است. براي نمونه كميته امداد امام خميني مسئول كودكان خياباني، اورژانس اجتماعي و زنان بدسرپرست نيست چرا كه در مسئوليت تعريف شده براي اين كميته خانواده‌هايي كه داراي فقر هستند بايد تحت پوشش و حمايت قرار بگيرند.

ذوالفقاري با بيان اينكه امسال هزار ميليارد تومان بسته حمايتي در بين افراد تحت پوشش توزيع شده عنوان كرد: دو سوم از اعتبارات اين كميته در بخش حمايت هزينه مي‌شود و200 ميليارد تومان نيز به بخش درمان و بهداشت اقشار آسيب ديده اختصاص مي‌يابد.

وي با بيان اينكه كميته امداد امام خميني (ره) در سال 10 درصد از ازدواج‌هاي كشور را حمايت مي‌كند، عنوان كرد: در حال حاضر 300 هزار زن مطلقه يا زناني كه شوهر آنها فوت كرده تحت پوشش كميته قرار دارند كه سن آنها زير 50 سال است و از كميته امداد خدمات دريافت مي‌كنند.

معاون حمايت از سلامت كميته امداد امام خميني (ره) عنوان كرد: عليرغم اينكه اين كميته هيچگونه مسئوليتي در قبال بيمه تكميلي ندارد اما بيمه تكميلي روستايي را تامين مي‌كند. همچنين از 103 هزار بيمار صعب‌العلاج كه در كشور وجود دارد، 4 هزار نفر تحت پوشش كميته قرار دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha