• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 90122404396

واکنش سازمان‌های غیردولتی به گزارش «احمد شهید» ادامه دارد؛

حضور «داود رشیدی»، «افروز» و نمايندگان اقليت‌هاي ديني و مذهبي در اجلاس ژنو

حضور «داود رشیدی»، «افروز» و نمايندگان اقليت‌هاي ديني و مذهبي در  اجلاس ژنو

تعداد قابل توجهی از سازمان های غیردولتی در انتقاد به گزارش «احمد شهید» برای سخنرانی در نشست روز دوشنبه شورای حقوق بشر ثبت‌نام کرده بودند که تنها دو سازمان موفق به سخنرانی شدند.

تعداد قابل توجهی از سازمان های غیردولتی در انتقاد به گزارش «احمد شهید» برای سخنرانی در نشست روز دوشنبه شورای حقوق بشر ثبت‌نام کرده بودند که تنها دو سازمان موفق به سخنرانی شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، برگزاری چند پنل با موضوعات حقوق بشری مربوط به ایران یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان‌های غیر دولتی حاضر در نوزدهمین شورای حقوق بشر سازمان ملل بود. در بخش دولتی نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، روز دوشنبه 22 اسفندماه «احمد شهید» گزارشگر ویژه ایران گزارش خود را ارائه كرد که با پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

در بخش غیر دولتی این اجلاس با توجه به محدودیت زمانی فرصت برای قرائت بیانیه همه سازمان های غیر دولتی منتقد گزارش احمد شهید در خصوص ایران مهیا نشد بطوریکه از تنها دو بیانیه توسط سازمان‌های غیردولتی ایرانی قرائت شد. بیانیه‌های سازمان‌های غیردولتی ایرانی ضمن انتقاد بنیادی نسبت به گزارش احمد شهید و اشاره به منابع غیر معتبر و معاند نظام در آن، از شورای حقوق بشر خواست که به موضوعاتی همچون اعمال تحریم‌های ناعادلانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین ترور دانشمندان ایرانی رسیدگی کنند که باعث نقض حقوق بیش از هفتاد میلیون ایرانی شده است.

در بخش غیردولتی این اجلاس هم‌چنین پنلی با موضوع حقوق بشر در ایران، پیشرفت‌ها و چشم اندازها برگزار شد. این پنل با مدیریت دکتر افروز ريیس سازمان روانشناسی ایران (یکی از بزرگترین نهادهای غیر دولتی کشور) و هم‌چنین گروه‌های مختلف جامعه مدنی ایران برگزار شد.

در این پنل علاوه بر دکتر افروز، داوود رشیدی پیشکسوت هنر و سینما، خانم دکتر نوابی نژاد (چهره ماندگار رشته روانشناسی و از فعالان حوزه زنان)، دکتر بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد ، و همچنین گروهی از فعالان اهل تسنن از کردستان و سیستان و بلوچستان و همچنین از اقلیت های مسیحی آشوری ایران به سخنرانی پرداختند.

سخنرانان ضمن بیان وضعیت حقوق بشر در ایران واقعیات درون ایران را متفاوت از آنچه که رسانه ها و معاندان در خارج از کشور تصویر می کنند دانسته و به تبیین پیشرفتهای صورت گرفته در حوزه های مختلف حقوق بشر و همچنین در حوزه اقلیتهای مذهبی و قومیتی پرداختند.

همچنین در این پنل گزارشی از فعالیت‌ها و پیشرفت‌های حوزه زنان، پیشرفت‌های صورت گرفته در مناطق مربوط به اقلیت‌های قومی، اهل تسنن و اقلیت‌های مذهبی و وضعیت بهداشت و درمان در کشور ارائه شد. هم‌چنین در این پنل برای حضار تبیین شد آنچه که می‌تواند منجر به نقض حقوق بشر در ایران گردد تحریم‌های ناعادلانه‌ای است که غرب و آمریکا علیه ملت ایران اعمال كرده است.

داوود رشیدی، هنرمند نامدار ایرانی نیز ضمن تشریح فضای کار حاکم بر سینمای ایران آن‌را متفاوت از آن چیزی دانست که در رسانه‌های غربی القا می‌شود. رشیدی در ادامه با تاکید بر استقلال خانه سینمای ایران به روند مذاکرات جاری و مقاومت سینمای ایران برای ادامه فعالیت صنفی خبر داده و از این مقاومت به عنوان نمونه‌ای از فعالیت و پویایی بدنه غیردولتی ایران یاد كرد. این پنل با استقبال گسترده سازمان‌های غیردولتی و حاضران در شورای حقوق بشر مواجه شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha