• چهارشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91031709534

هدايت جاي خود را به وزير اسبق داد

ايدرو 45 ساله شد؛ شافعي بيستمين رئيس

ايدرو 45 ساله شد؛ شافعي بيستمين رئيس

سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در آستانه 45 سالگي خود بار ديگر دچار تغييرات مديريتي شد و براين اساس مجيد هدايت جاي خود را در رياست هيئت عامل ايدرو به غلامرضا شافعي، وزير اسبق صنايع داد. شافعي بيستمين رئيس سازمان گسترش از زمان تاسيس اين سازمان تاكنون محسوب مي‌شود.

سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در آستانه 45 سالگي خود بار ديگر دچار تغييرات مديريتي شد و براين اساس مجيد هدايت جاي خود را در رياست هيئت عامل ايدرو به غلامرضا شافعي، وزير اسبق صنايع داد. شافعي بيستمين رئيس سازمان گسترش از زمان تاسيس اين سازمان تاكنون محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در 26 تير سال 1346 شمسي با صدور فرماني پايه‌گذاري و رئيس آن به طور مستقيم طي ابلاغي از سوي شاه مخلوع، تعيين و منصوب شد.

در اولين مجمع عمومي صاحبان سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه در 22 مهر 1346 به رياست عليخاني - وزير اقتصاد وقت، و با شركت سيروس آموزگار - وزير دارايي وقت، عطاالله خسرواني - وزير كار و امور اجتماعي وقت، صفي اصفيا - مديرعامل سازمان برنامه و بودجه وقت، و مهدي سميعي - رئيس كل وقت بانك مركزي، برگزار شد، "رضا نيازمند" به عنوان نخستين مديرعامل اين سازمان انتخاب شد.

پس از نيازمند، "منوچهر تسليمي" در سال 1351 توسط اعضاي شوراي عالي سازمان به عنوان دومين مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منصوب شد. وي تا سال 1356 در اين سمت حضور داشت. اما "هوشنگ ثابتي" را مي‌توان آخرين مديرعامل سازمان پيش از پيروزي انقلاب اسلامي دانست كه تا 22 بهمن سال 1357 در اين پست حضور داشت و با پيروزي انقلاب اسلامي، پست خود را ترك كرد و از كشور خارج شد.

ايدرو پس از پيروزي انقلاب

پس از ثابتي، "هوشنگ مخلصي" از 23 بهمن 1357 تا 11 فروردين سال 1358 به عنوان رئيس هيات سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ادامه كار را عهده‌دار شد و نام خود را به عنوان اولين سرپرست اين سازمان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ثبت رساند.

"سيروس شاه‌خليلي" دومين فردي بود كه سكانداري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را در منصب رئيس هيات ‌عامل به مدت كوتاهي كه از 11 فروردين سال 1358 تا 12 دي سال 1358 به طول انجاميد، بر عهده داشت و "حسن صدر" پس از وي بر اساس مصوبه شوراي انقلاب اسلامي در 12 دي سال 1358 به سمت معاون وزارت صنايع و معادن و رئيس هيات‌ عامل سازمان از سوي محمود احمدزاده هروي - وزير صنايع و معادن وقت، منصوب شد. وي تا 22 تير سال 1360 در اين سمت باقي ماند.

پس از صدر، در جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده سازمان در سوم تير سال 1360 به دعوت محمدرضا نعمت‌زاده - وزير وقت صنايع و معادن، و با حضور وزيران كار و امور اجتماعي، امور اقتصادي و داريي، معاونت وزارت بازرگاني، وزير مشاور و رئيس سازمان برنامه و بودجه و رئيس كل وقت بانك مركزي، "اعظم قلي زاده پاشا" به عنوان سومين رئيس هيات عامل سازمان بعد از انقلاب منصوب شد. وي نيز به مدت كوتاهي تا ششم مهر سال 1360 در سازمان حضور داشت.

در دوره كوتاهي پس از پيروزي انقلاب اسلامي كه تا سال 1361 ادامه داشت، رويدادهاي فشرده سياسي، اجتماعي و اقتصادي جامعه ايران بازتاب‌هاي گسترده‌اي بر سازمان گسترش و نوسازي داشت كه در انتصابهاي متوالي روساي هيئت عامل منعكس شده است. "بهروز شجاعيان زنجاني" در اين دوره فشرده و كوتاه با انتخاب اعضاي هيات‌ عامل سازمان مسئوليت سرپرستي هيات‌ عامل را از ششم مهر 1360 تا 15 شهريور 1361 به عهده گرفته بود.

"منوچهر صنيع‌پور" نيز به موجب حكم صادره در هفتم مهر 1361 به عضويت و رياست هيات‌ عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منصوب شد و تا 13 آبان 1361 در پست ياد شده حضور داشت.

"محمدمحسن سازگارا" پس از وي در دو نوبت مسئوليت رياست هيات‌ عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را به عهده داشت. بار اول در 13 آبان 1361 با حكم بهزاد نبوي - وزير وقت صنايع سنگين و رييس مجمع عمومي سازمان، و بار دوم بر اساس جلسه مورخ سوم بهمن سال 1367 مجمع عمومي سازمان از سوي بهزاد نبوي - وزير وقت صنايع سنگين و رئيس مجمع عمومي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، به معاونت وزارت صنايع سنگين و رئيس هيات‌عامل سازمان منصوب شد.

مجمع عمومي عادي فوق‌العاده سازمان گسترش در يكم شهريور سال 1363 با حضور بهزاد نبوي - وزير وقت صنايع سنگين، غلامرضا شافعي - وزير وقت صنايع، حسن عابدي جعفري - وزير وقت بازرگاني، محمدتقي بانكي - سرپرست وقت سازمان برنامه و بودجه، ابوالقاسم سرحدي‌زاده - وزير وقت كار و اموراجتماعي، حسين نمازي - وزير وقت امور اقتصادي و دارايي، محسن نوربخش - رئيس كل وقت بانك مركزي، حسين نيلي - وزير وقت معادن و فلزات، "سيدمصطفي هاشم طبا" را به عنوان رياست هيات عامل سازمان انتخاب كرد. حكم وي در 15 مهر سال 1363 از سوي بهزاد نبوي به عنوان معاون وزارت صنايع سنگين و رياست هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع صادر شد. در هشتم مهر سال 1364 نيز وي از اين سمت كنار رفت.

مجمع عمومي عادي سازمان به طور فوق‌العاده در هشتم مهر سال 1364 "محمد باقريان" را با پيشنهاد بهزاد نبوي به سمت رياست هيات عامل سازمان گسترش برگزيد. بهزاد نبوي، غلامرضا شافعي، حسن عابدي جعفري، ابوالقاسم سرحدي‌زاده، حسين نمازي، محسن نوربخش، حسين نيلي و مسعود روغني زنجاني قائم مقام نخست‌وزير وقت در وزارت برنامه و بودجه در مجمع عمومي حضور داشتند.

وزارت همزمان با رياست ايدرو

استعفاي باقريان در 22 دي سال 1366 در مجمع عمومي عادي سازمان گسترش تصويب شد. اما در ادامه "بهزاد نبوي" در 23 دي سال 1366 به دنبال تشكيل مجمع عمومي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و بر اساس مصوبه شوراي عالي پشتيباني جنگ و با توجه به نقش حساس واحدهاي توليدي تحت پوشش سازمان در تامين نيازهاي تسليحاتي و تجهيزاتي جنگ تحميلي و ضرورت هدايت كنترل و نظارت مستقيم و بلاواسطه وزير صنايع سنگين در واحدهاي مزبور با حفظ سمت به رياست هيات عامل سازمان منصوب شد.

در مجمع عمومي بهزاد نبوي، غلامرضا شافعي، حسن عابدي جعفري، مسعود روغني زنجاني - وزير برنامه و بودجه، ابوالقاسم سرحدي‌زاده، محمدجواد ايرواني - وزير وقت امور اقتصادي و دارايي، مجيد قاسمي - رئيس كل وقت بانك مركزي و محمدرضا آيت‌اللهي - وزير وقت معادن و فلزات حضور داشتند.

طولاني‌ترين حضور رئيس ايدرو

"سيدابوالحسن خاموشي" در مهر سال 1368 و در دوران وزارت سيدهادي نژاد حسينيان به عنوان عضو و قائم‌مقام رئيس هيات ‌عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع آغاز به كار كرد و به اين دليل كه سازمان در آن زمان رئيس هيات‌ عامل نداشت، عملا به عنوان رئيس سازمان تا آبان 1373 به خدمت مشغول بود.

در پي ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع سنگين و صنايع در سال 1373 حكم وي در اول آبان سال 1373 به دنبال تشكيل مجمع عادي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران صادر شد و تا انتصاب اكبر تركان در 21 شهريور سال 1376 به قوت خود باقي بود كه دوره تصدي وي در راس سازمان گسترش از طولاني‌ترين دوره‌هاي رياست در حيات 40 ساله اين سازمان بوده است.

براساس اختيارات ناشي از مصوبه مجمع عمومي سازمان در 18 شهريور سال 1376 "اكبر تركان" از سوي غلامرضا شافعي به سمت معاون وزير صنايع و رئيس هيات ‌عامل سازمان منصوب شد. وي تا 31 شهريور سال 1380 در اين سمت انجام وظيفه كرد.

به استناد اختيار حاصل از مصوبه مورخ 30 تير سال 1380 مجمع عمومي عادي به طور فوق‌العاده سازمان گسترش، "رضا ويسه" به عضويت موظف هيات عامل سازمان و سپس در 26 مهر 1380 به معاونت وزير صنايع و معادن و رئيس هيات‌عامل سازمان منصوب شد.

پس از وي نيز "مهدي مفيدي" در آبان سال 1384 با صدور حكمي از سوي عليرضا طهماسبي وزير وقت صنايع و معادن به عنوان هفدهمين رئيس بزرگترين شركت صنعتي وابسته به دولت منصوب شد. سرانجام مفيدي پس از دو سال، در آذر ماه سال 1386 از سمت خود كنار رفت و "احمد قلعه‌باني" - مديرعامل وقت سايپا، به عنوان هجدهمين رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع، عهده‌دار معاونت وزير صنايع و معادن نيز شد.

اما اين پايان كار نبود، چرا كه قلعه‌باني هم كمتر از دو سال در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران دوام آورده و در آبان ماه سال 1388 جاي خود را به "مجيد هدايت" از سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع داد.

20 رئيس ظرف 45 سال

به اين ترتيب ايدرو طي حدودا 45 سال فعاليت صاحب 20 رئيس بوده است. يعني به طور متوسط هر دو سال يك بار رئيس آن تغيير كرده است.

ايدرو به كجا مي‌رود؟

سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در دوران 45 ساله فعاليت خود فراز و نشيبهاي زيادي را تجربه كرده و بعد از حضور مجيد هدايت در راس اين سازمان تغييرات اساسي را در اهدافش ايجاد كرد؛ به طوري كه قرار شد ايدرو در حوزه‌هاي فن‌آوري و صنايع هاي‌تك و همچنين صنايع استراتژيك مانند صنايع حمل‌ونقل سرمايه‌گذاريهاي بيشتري انجام دهد. در همين حال برخي از واحدهاي در حال فروپاشي مانند نيشكر هفت تپه و نساجي قائم شهر نيز به ايدرو سپرده شدند تا اين سازمان با توان مديريتي خود سر و ساماني به وضع اين واحدها دهد.

اما كليدي‌ترين سوال در شرايط كنوني درباره ايدرو اين است كه اين سازمان بعد از ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن و بازرگاني چگونه به فعاليتهاي خود ادامه خواهد داد. تاكنون بارها تاكيد شده كه ايدرو با هيچ سازمان ديگري ادغام نخواهد شد. بايد ديد وزير اسبق صنايع و كسي كه زماني خود براي ايدرو رئيس تعيين مي‌كرد، حال به عنوان رئيس يكي بزرگترين سازمانهاي توسعه‌اي كشور چه استراتژي را براي اين سازمان در پيش خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۳ ۲۳:۵۹

سلام.مطالب بسيارجامع وکامل درباره ايدرووتاريخچه تاسيس آن بود.خيلي مايل هستم که اطلاعات بيشتري دراين باره داشته باشم به دليل اينکه رشته من مديريت صنعتي است واين اطلاعات کمک شاياني دربدست اوردن دانش بيشتري ميباشدلطفادراين باره به من ياري رسانيدتابتوانم موفق تردراين عرصه قدم بردارم باتشکر