• جمعه / ۳۰ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91043017928
  • خبرنگار : 71353

روسيه و چين قطعنامه عليه سوريه را وتو كردند

روسيه و چين قطعنامه عليه سوريه را وتو كردند

در حالي كه تلاش‌هاي كشورهاي غربي براي تصويب قطعنامه جديد عليه سوريه براي چندمين بار با وتوي روسيه و چين ناكام ماند، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل اخبار منتشر شده درخصوص تلاش دمشق براي استفاده از سلاح‌هاي شيميايي را "عاري از هر گونه صحت" خواند.

در حالي كه تلاش‌هاي كشورهاي غربي براي تصويب قطعنامه جديد عليه سوريه براي چندمين بار با وتوي روسيه و چين ناكام ماند، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل اخبار منتشر شده درخصوص تلاش دمشق براي استفاده از سلاح‌هاي شيميايي را "عاري از هر گونه صحت" خواند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت اينترنتي شبكه المنار، اين سومين باري است كه روسيه و چين طي 9 ماه گذشته از حق وتو به عنوان دو كشور عضو شوراي امنيت براي منع تصويب قطعنامه عليه سوريه استفاده مي‌كنند.

در نشست شوراي امنيت كه پنجشنبه عصر به وقت نيويورك برگزار شد، 11 كشور عضو اين شورا به نفع قطعنامه عليه سوريه راي دادند و دو كشور از راي دادن امتناع كردند.

ويتالي چوركين، نماينده روسيه در اين نشست عنوان داشت كه اين قطعنامه غربي تلاش داشت تا راه را براي مداخله نظامي بيگانگان در سوريه باز كند.

بشار الجعفري، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل نيز عنوان داشت: دولت و ملت سوريه انتظار داشتند كه شوراي امنيت به صورت مثبتي براي كمك به آنها وارد عمل شود. اما مردم سوريه نسبت به برگزاري نشست‌هاي شوراي امنيت درخصوص كشورشان به ديده شك و ترديد مي‌نگرند چرا كه اين نشست‌ها همزمان با به وقوع پيوستن اقدامات تروريستي و كشته شدن مردم بي‌گناه سوريه برگزار مي‌شود.

وي در ادامه افزود: اقدامات تروريستي در سوريه همچنان ادامه دارد و اين بار تعدادي از وزيران و مسئولان امنيتي بلندپايه در جريان نشستشان در دمشق به دست تروريست‌ها كشته شدند. ما نسبت به اينكه شوراي امنيت اين اقدام تروريستي را محكوم نكرد ابراز تاسف مي‌كنيم.

الجعفري همچنين تاكيد كرد: اگر شوراي امنيت نمي‌تواند اين اقدام را محكوم كند بنابراين تمام سخنان مسئولان اين شورا درخصوص مبارزه با تروريسم بي‌فايده است و سخن گفتن درخصوص حمايت از راهكار سياسي در سوريه تنها يك شعار براي خريدن وقت و انحراف افكار عمومي به شمار مي‌آيد.

وي در ادامه افزود: موفقيت طرح كوفي عنان علاوه بر حمايت دولت سوريه نيازمند يك اراده سياسي و بين‌المللي به همراه لغو تحريم‌هاي يكجانبه عليه ملت سوريه است. برخي از كشورها بر ناكام گذاشتن هرگونه تلاشي براي حل و فصل مساله سوريه مُصر هستند.

الجعفري هم‌چنين تاكيد كرد: برخي گروه‌هاي تروريستي مسلح متشكل از اعراب و ديگر تابعيت‌ها كه در سوريه دست به اقدامات تروريستي مي‌زنند خواهان هيچ گونه اصلاحي نيستند، اكثريت مردم سوريه با مداخله بيگانگان در كشورشان و همچنين ترور شخصيت‌ها و انفجارها مخالف هستند. كساني كه تصميم گرفتند سفارتخانه‌هاي خود در سوريه را ببندند نمي‌دانند كه گروه‌هاي مسلح به نيروگاه‌هاي توليد برق در سوريه سه بار حمله كرده‌اند.

وي در ادامه افزود: برخي كشورها در امور داخلي سوريه مداخله مي‌كنند و ناقوس جنگ را در اين كشور به صدا در مي‌آورند و خود را بخشي از بحران موجود در سوريه قرار داده‌اند. سخنان كذب منتشر شده درخصوص سلاح‌هاي شيميايي در سوريه و قصد مسئولان براي استفاده از اين سلاح‌ها كاملا نادرست بوده و برخي مي‌خواهند از آب گل آلود ماهي بگيرند.

الجعفري همچنين تاكيد كرد: كساني كه به اعراب خيانت‌ كرده و باعث به وجود آمدن اين مساله در فلسطين، عراق، افغانستان و حمايت از اسرائيل شده‌اند نمي‌توانند به نفع سوري‌ها كار كنند. مردم سوريه به تنهايي مي‌توانند از كشورشان حمايت كنند.

اين در حالي است كه نماينده فرانسه در سازمان ملل عنوان داشت كه وتوي قطعنامه عليه سوريه توسط روسيه و چين ماموريت كوفي عنان را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

نماينده آلمان نيز با ابراز تاسف نسبت به اين مساله عنوان داشت كه شوراي امنيت فرصت را براي توقف خشونت‌ها از دست داد.

كوفي عنان نيز نسبت به اينكه شوراي امنيت نتوانسته است تصميمي درخصوص سوريه بگيرد ابراز تاسف كرد.

وي در ادامه عنوان داشت كه شوراي امنيت در اين شرايط حساس نتوانسته موضع يكپارچه در قبال سوريه اتخاذ كند.

كاخ سفيد نيز با ابراز تاسف نسبت به وتوي قطعنامه عليه سوريه اعلام كرد كه بدين ترتيب كوفي عنان نمي‌تواند به ماموريت خود در سوريه ادامه دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha