• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91061206628
  • خبرنگار : 71186

كاهش توليد خودرو و تبديل تهديد به فرصت

خودروسازان بزرگ توليد خودروهاي از رده خارج را متوقف كنند

خودروسازان بزرگ توليد خودروهاي از رده خارج را متوقف كنند

در حاليكه بحران نقدينگي صنعت خودرو كاهش قابل توجه توليد در اين حوزه را به دنبال داشته است، به نظر مي‌رسد كه از اين تهديد مي‌توان در جهت ايجاد فرصتي براي از رده‌ خارج ‌كردن خودروهاي قديمي و افزايش توليد محصولات به‌روزتر استفاده كرد.

در حاليكه بحران نقدينگي صنعت خودرو كاهش قابل توجه توليد در اين حوزه را به دنبال داشته است، به نظر مي‌رسد كه از اين تهديد مي‌توان در جهت ايجاد فرصتي براي از رده‌ خارج ‌كردن خودروهاي قديمي و افزايش توليد محصولات به‌روزتر استفاده كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق‌ آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت توليد انواع خودرو سواري در چهار ماه نخست امسال 38.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته است. در اين شرايط اگرچه مشكلات محيط كسب و كار سايه تهديد را همچنان بر سر صنعت خودرو گسترانيده است، ولي با اين حال اين تهديد و كاهش توليد خودرو مي‌تواند به فرصتي براي از رده ‌خارج كردن خودروهاي قديمي و به جاي آن افزايش توليد خودروهاي به‌روز‌تر تبديل شود.

به گفته كارشناسان، برخي از سواري‌هاي در حال توليد در دو خودروساز بزرگ كشور بيش از حد قديمي بوده و از رده خارج محسوب مي‌شوند. به عنوان مثال پلت‌فرم خودروهاي پژو 405 و ايكس 100 (پرايد) مربوط به حداقل 20 سال پيش است؛ هرچند كه پلت‌فرم محصولات ايكس 100 (پرايد) ارتقاء يافته است.

در سالهاي اخير بسياري از كارشناسان خواستار از رده خارج كردن پژو 405 و پرايد به عنوان نمادي از قديمي‌ترين خودروهاي در حال توليد در كشور شده بودند. به عنوان مثال حدود دو سال پيش و در زمان تصويب قانون ارتقاي كيفيت خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت، در اين خصوص اظهار كرد كه فن‌آوري برخي از خودروهاي در حال توليد مانند پرايد و پژو 405 بسيار قديمي بوده و به دليل پايين بودن سطح ذاتي ايمني و راحتي سرنشين در آن‌ها بايد از رده خارج شوند.

اوستا گودرزي خاطرنشان كرده بود كه بايد به اين نكته مهم توجه شود كه افزايش كيفيت در توليد خودروهاي فعلي به منزله ارتقاي سطح فن‌آوري و ايمني آن‌ها نبوده و پرايد و پژو 405 در صورت افزايش روند كيفي توليد نيز همان پرايد و پژو 405 با سطح فناوري 20 سال پيش دنيا هستند، بنابراين در شرايط فعلي الزام خودروسازان به بازنشسته كردن خودروهاي قديمي و ارتقاي سطح فن‌آوري توليد مهمتر از الزام آن‌ها به ارتقاي سطح كيفي روند توليد خودروهاي فعلي است.

گذشته از كارشناسان، اما قطعه‌سازان نيز در سالهاي اخير اظهارات مشابهي را در اين خصوص مطرح كرده‌اند. محسن رزم‌خواه از جمله اين قطعه‌سازان است كه گفته بود اصلاح ساختار توليد خودرو در كشور نياز به ارتقاي فناوري توليد و جايگزيني خودروهاي به‌روزتر با برخي‌هاي خودروهاي قديمي در حال توليد دارد؛ در غير اين صورت و با ادامه وضعيت فعلي و فعاليت خطوط توليد خودروهاي قديمي، در آينده بحران كيفي خودروهاي توليدي و خدمات پس از فروش آن تشديد خواهد شد.

در اين شرايط اگر خودروسازان هم به ضرورت از رده خارج كردن محصولات قديمي در حال توليد باور داشته باشند، مي‌توانند از فرصت كاهش توليد رخ داده در ماه‌هاي اخير به خوبي استفاده كنند. خودروسازان مي‌توانند با يك برنامه‌ريزي مدون و پس از پشت سر گذاشتن بحران فعلي، از رشد توليد محصولات قديمي خود خودداري كرده و به جاي آن تيراژ توليد خودروهاي به‌روزتر را افزايش داده و اين خودروها را جايگزين خودروهاي قديمي كنند.

اگر شرايط صنعت خودرو طبيعي بود و با افت قابل توجه توليد مواجه نبود، تصميم‌گيري براي كاهش توليد و از رده خارج كردن محصولات قديمي مانند پژو 405 و ايكس 100(پرايد) كه دست بر قضا سود سرشاري را نيز نصيب خودروسازان مي‌كنند، كار آساني براي مديران ارشد خودروساز نبود، اما شرايط كاهش توليد خودرو فرصتي را ايجاد كرده تا بتوان با برنامه‌ريزي دقيق و كمترين هزينه تيراژ توليد خودروهاي قديمي را كاهش و تيراژ توليد خودروهاي به‌روزتر را افزايش داده و جايگزين محصولات قديمي و از رده خارج كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha