• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91071208066
  • خبرنگار : 90000

نظر امام (ره) درباره فيلم محمد رسول‌الله(ص)

قسمت بیستم برنامه راز به مناسبت هفته دفاع مقدس با اجرای نادر طالب‌زاده پخش شد. حسین بهزاد، نویسنده و محقق تاریخ دفاع مقدس، مهمان این برنامه بود.

قسمت بیستم برنامه راز به مناسبت هفته دفاع مقدس با اجرای نادر طالب‌زاده پخش شد. حسین بهزاد، نویسنده و محقق تاریخ دفاع مقدس، مهمان این برنامه بود.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت مشرق، در بخش‌هايي از اين برنامه پرسش و پاسخي درباره فيلم محمد رسول‌الله(ص)، ساخته مرحوم مصطفي عقاد، مطرح شد كه بخش‌هايي از آن در پي مي‌آيد:

طالب‌زاده : خدا شهید عقاد را رحمت کند. چند بار هم به ایران آمد و حال و هوا و ارادتش به انقلاب و امام مشخص شد، ولی هیچ کس فکر نمی‌کرد شهید شود.

موسیقی این فیلم از ابتدای انقلاب و از بدو پخش رادیو و تلویزیون موسیقی متن خیلی از برنامه‌ها بود و خیلی از واقعیت‌های انقلاب هم در این فیلم دیده می‌شد. با امام خمینی دوباره و خیلی حیاتی و جاودانه، مردم اسلام آوردند و واقعا می‌توان تعبیر کرد که دوباره متولد شدند و این فیلم سندی بود و انگار برای انقلاب ساخته شده بود. البته ایشان از چند سال قبل از انقلاب تدارک این فیلم را دیده بود و درست موقع انقلاب پخش شد که به خاطر دارم در امریکا هم پخش نشد و تعجب کردند که این فیلم به این شکل در آمد.

بهزاد: خیلی کوتاه نکته‌ای را عرض کنم. بعد از انقلاب سینماها فشل شده بودند و همه چیز پراکنده بود. عده‌ای جمع شدند و سعی کردند فیلم‌های سالم سینما را وارد و اکران کنند که من آن‌ها را نمی‌شناسم . این قدر که اطلاع تاریخی دارم عرض می کنم که این عده بنیادی را راه‌اندازی کردند به نام بنیاد هنر در اسلام یا «بهدا» که این فیلم را دوبله کردند که بسیاری از دوبلورهای زبده ما شاهکارشان در این فیلم بود؛ آقای منوچهر اسماعیلی، آقای دیباج، آقای جلال مقامی که در سکانس مهاجرین در حبشه جای حضرت جعفر (ع) دیالوگ‌ها را گفتند، آقای ناصر طهماسب و دیگران این فیلم را دوبله کردند و بعد صداگذاری شد. منتهی ذهنیتی به وجود آمده بود که یک فیلم‌ساز غیرشیعی فیلمی ساخته که در این فیلم شاید چیزهایی به ذائقه مردم سال 57 خوش نیاید که این‌ها صلاح و مصلحت کردند و تصمیم گرفتند از طریق دفتر حضرت امام این مشکل را حل کنند. بهار 59 بود و امام تازه از بیمارستان قلب مرخص شده بودند و چند روزی بود که در ساختمانی در شمال تهران ساکن بودند.

امام را در جریان گذاشتند و قرار شد فیلم را برای ایشان پخش کنند، امام این فیلم را دیدند و تنها موقع نماز که می‌شد نمازشان را می‌خواندند و دوباره می‌نشستند که این فیلم را ببینند.

فیلم که تمام شد پرسیدند: «آقا شما مشکلی در این فیلم ندیدید؟» امام گفتند: «نه اشکالی ندارد، چطور مگر؟» یکی گفت «آخه گفته می‌شود در این فیلم وقتی بلال در مدینه و همچنین در زمان فتح مکه بر بام کعبه اذان می‌گوید «اشهد ان علی ولی الله» را نمی‌گوید» که امام گفتند: «در زمان پیامبر (ص) که «اشهد ان علی ولی‌الله» نبوده و این جزء مستحبات اذان است نه واجبات آن و این فیلم اشکالی ندارد» و گفتند این فیلم پخش شود. عقاد نسل ما را با این فیلم تغذیه کرد.

البته سینمای ما خیلی پیشرفت کرده و سریال‌های خیلی ارزشمندی ساخته شده مانند امام علی (ع)، تنهاترین سردار و امثالهم ولی هنوز یونیک است. باور کنید در صحنه‌ای از فیلم محمد رسول‌الله (ص) که جنگ بدر را نشان می‌دهد که جناب حمزه سیدالشهداء (ع) وسط و آن طرف مجاهد دیگری ایستاده و در سمت دیگر نماد امیرالمؤمنین که شمشیر ذوالفقار است حضور دارد که وارد کادر می‌شود و دوربین پا به پای این نمای بسته شروع به حرکت می‌کند و جلو می‌رود واقعا به ما شور می‌داد.

نمونه دیگر تبلیغات در لشگر 27 است. کل فیلم‌هایی که از جلسات شهید همت گرفته شده وقتی این‌ها را بردند که در پایگاه های بسیج یا خود لشگر تکثیر و توزیع کنند جالب اینجاست که ابتدای آن یک تیتراژ می‌گذاشتند که آهنگ فیلم محمد رسول الله (ص) بود و روی آن گفته می‌شد متن سخنرانی سردار حاج محمد ابراهیم همت.

آنتوني كويين در نقش حضرت حمزه و مصطفي عقاد

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha