• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91110201442
  • خبرنگار : 71429

/نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/7

محسنی‌اژه‌ای: هنوز معلوم نیست که «ستار بهشتی» به چه صورت مرده است

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که پرونده‌ی ستار بهشتی برای رفع بعضی از ابهامات به دادسرای جنایی ارجاع شده است ولی به دادسرای نظامی نرفته است، در این زمینه توضیح دهید؟

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که پرونده‌ی ستار بهشتی برای رفع بعضی از ابهامات به دادسرای جنایی ارجاع شده است ولی به دادسرای نظامی نرفته است، در این زمینه توضیح دهید؟

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسنی‌اژه‌ای نیز در پاسخ به این سوال گفت: ستار بهشتی در رباط‌کریم دستگیر شده بود و با نیابتی که تهران داده، به تهران منتقل شده بود و در زمانی که در اختیار پلیس بوده در تهران بوده است. در واقع اگر جرمی اهم باشد قاضی می‌تواند به همه موارد رسیدگی کند. هم‌چنین اگر ماموری در وظایف ضابطی خود خلافی را مرتکب شود در دادگستری به آن موضوع رسیدگی می‌شود نه در دادسرای نظامی.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه پرونده قاچاق اسلحه در چه وضعیتی قرار دارد، با توجه به اینکه یکی از وکلای دادگستری در این پرونده حضور داشته است، گفت: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم.

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که با توجه به اینکه در اجرای حکم دو محارب چند بار به وجود فیلم در این پرونده تاکید شد و هم‌چنین عنوان شد که فیلمی در پرونده ستار بهشتی وجود ندارد که به ما کمک کند. با توجه به اینکه امکان حضور وکیل متهم نیز در زمان بازجویی و تحقیقات مقدماتی وجود ندارد، آیا دستگاه قضایی برنامه‌ای دارد که در اماکن بازجویی دوربین مدار بسته‌ قرار دهد تا از این جهت امنیت بیشتری به متهمان داده شود؟ که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: بسیار عنوان شده که چرا پرونده زورگیران سریع رسیدگی شد، ولی بعضی از پرونده‌های دیگر مانند پرونده ستار بهشتی دیرتر رسیدگی شد، هم‌چنین از بنده پرسیدند که اگر این فیلم وجود نداشت باز هم رسیدگی و پیگیری به پرونده متهمان زورگیری به صورت سریع انجام می‌شد که بنده گفتم، بله، مواردی که فیلم وجود نداشته باشد اگر دادستان مطلع شود قطعا آن موارد را پیگیری می‌کند اما به دلیل اینکه فیلم بوده پرونده زورگیران سریع‌تر به دادسرا رفت و در دادگاه به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: در بسیاری مواردی که در مرحله تحقیقات اولیه و بازجویی از متهم است وکیل حق شرکت را ندارد و این موضوع درست است، چرا که اگر در مرحله تحقیقات مقدماتی، قاضی تشخیص دهد که حضور وکیل برای پیگیری موضوع مضر است، حتما از حضور وکیل جلوگیری می‌شود لذا این موضوع بستگی به تشخیص قاضی دارد، همچنین امنیت متهمان به این موضوع بستگی ندارد که حتما دوربین وجود داشته باشد.

خبرنگار مذکور در ادامه سوال خود مجددا از دادستان کل کشور پرسید که منظور من این بود که دستگاه قضایی برای جلوگیری از تکرار اتفاقاتی مانند پرونده کهریزک و نیز پرونده‌هایی همچون پرونده ستار بهشتی چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: هنوز معلوم نیست که ستار بهشتی به چه صورت مرده است، در واقع هنوز به دست من چیزی نرسیده که این فرد به خاطر عامل بیرونی مرده است، چرا که امکان ندارد آیا یک نفر که در خارج از دادسرا سکته می‌کند، در دادسرا یا در زندان هم سکته کند؟ منتهی اگر این فرد در دادسرا سکته کند و فرد خاصی هم باشد سر و صداها بالا می‌گیرد لذا باید بگویم در اینکه ما در هر بخشی از اقدامات خود باید تمهیداتی را بیندیشیم که هیچ عارضه‌ای پیش نیاید، خوب است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha