• جمعه / ۲ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 92010200168
  • خبرنگار : 90003

عقربه ساعت امروز جلوتر بود؛ علت تغییر را بدانید

عقربه ساعت امروز جلوتر بود؛ علت تغییر را بدانید

ساعت رسمی کشور شامگاه نخستین روز از فروردین ماه 92 یک ساعت به جلو کشیده شد.

ساعت رسمی کشور شامگاه نخستین روز از فروردین ماه 92 یک ساعت به جلو کشیده شد.

به گزارش ایسنا، ریشه‌ی علت تغییر ساعت‌ها در ۳۰ ام شهریور ماه و اسفند ماه را می‌توانید اینجا بخوانید:

کشورهای اروپایی در دهه هفتاد میلادی و در پی بحران نفت، تصمیم گرفتند که برای صرفه جویی در انرژی و استفاده بیشتر از طول مدت روز، ساعت رسمی خود را در فصل های بهار و تابستان یک ساعت جلو بکشند.

با وجود این، انجام چنین کاری به سادگی و با هماهنگی کامل کشورهای اروپایی صورت نگرفت. بعضی از کشورها، ساعت رسمی خود را در پایان ماه مارس و برخی دیگر در پایان ماه آوریل جلو می کشیدند. این ناهماهنگی در هنگام عقب کشیدن ساعت ها نیز مشاهده می شد، به گونه ای که شماری از کشورها ساعت رسمی خود را در پایان ماه سپتامبر و شماری دیگر در پایان ماه اکتبر عقب می کشیدند.

چنین امری به تشتت و سردرگمی ها و دشوار شدن برنامه ریزی ها، به ویژه در زمینه روابط اداری و بازرگانی بین کشورهای اروپایی دامن می زد. برای جلوگیری از این ناهماهنگی ها و کاستن از هزینه های پدید آمده، سرانجام اتحادیه اروپا در صدد برآمد که نظمی مشخص و فراگیر به مساله تغییر ساعت بدهد. اما این کار نیز با دشواری های خاص خود همراه بود، چرا که هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سیستم زمانی و تقویم خود اصرار می ورزید.

به عنوان نمونه، بریتانیا خواهان آن بود که جلو و عقب کشیدن ساعت ها در ماه های آوریل و اکتبر، همان گونه که در آن کشور معمول بود صورت گیرد و در مقابل، برخی کشورهای دیگر از جمله آلمان و فرانسه تاکید می کردند که این کار باید در ماه های مارس و سپتامبر، مطابق روال معمول این کشورها انجام گیرد. برای حل این مشکل، در نهایت راه حلی میانه در نظر گرفته شد. بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا در سال 2000 میلادی، ساعت ها در آخرین یکشنبه ماه های مارس و اکتبر جلو و عقب کشیده می شوند.

در ایران نیز، برای نخستین بار، پیش از انقلاب سال 1357، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. اما پس از انقلاب، از چنین رویه ای صرف نظر شد تا آنکه در سال 1370، دولت وقت مصوبه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، ساعت رسمی این کشور همه ساله اول فروردین ماه یک ساعت به جلو برده می شد و سی ام شهریور ماه دوباره به حالت اول برگردانده می شد.

منبع : سایت مکانیک و نیروگاه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۰۳ ۱۲:۰۲

این عقب و جلو کشیدن ساعت بسیار کار بیهوده‌ایه که ایران هم داره کورکورانه از غرب تقلید می‌کنه به بهانه صرفه‌جویی در مصرف انرژی! اون هم انرژی که بطور بی‌رویه و بدون هیچ برنامه‌ریزی در طول سال داره هدر می‌ره. الان در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مثل ژاپن یا کره یا مالزی که در مصرف انرژی‌شون دقیق هستند اصلا همچین کاری رو انجام نمی‌دن. این کار فقط باعث می‌شه که همیشه آدم یک ساعت دنبال زمان بدوه و باعث به هم خوردن رویه زندگی معمول افراد و یک ساعت زود از خواب بلند شدن مردم برای رفتن صبح به سر کارشون می‌شه و همین باعث کاهش خواب و اختلال در ساعت طبیعی بدن می‌شه! تنها کار خوبی که دولت در طول زمامداریش کرد این بود که در دوسال 85 و 86 این قانون رو لغو کرد که بسیار کار درست و بجایی بود که متاسفانه به‌دلیل پافشاری برخی افراد مجلس از جمله باهنر و توکلی این قانون دوباره برگشت. امیدوارم که هرچه زودتر این قانون دوباره لغو بشه!