• چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92030805041

وزیر نفت خبر داد:

تمایل مهاراجه‌ها برای حضور در صنعت نفت ایران/ هندی‌ها ماه دیگر در تهران

تمایل مهاراجه‌ها برای حضور در صنعت نفت ایران/ هندی‌ها ماه دیگر در تهران

وزیر نفت دستاوردهای سفر به کشور هند و مذاکره با مسوولان این کشور را تشریح کرد.

وزیر نفت دستاوردهای سفر به کشور هند و مذاکره با مسوولان این کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رستم قاسمی پس از بازگشت از هند با بیان این که همه آن چه که در برنامه مذاکرات با مسوولان هندی پیش بینی می‌شد انجام گرفت گفت: تا یک ماه دیگر مقامات هندی برای دامه مذاکرات به ایران خواهند آمد.

وزیر نفت همچنین اعلام کرد که همراه با هیات هندی شرکت‌های نفتی این کشور نیز با هدف مذاکره برای حضور در پروژهای نفتی کشور به ایران سفر خواهند کرد.

قاسمی همچنین از حضور سرمایه گذاران هندی در قالب یک هیات جداگانه در ایران خبر داد و گفت: سرمایه گذاران هندی در مذاکراتی که صورت گرفت اعلام کردند خواستار سرمایه گذاری در ایران هستند.

به گزارش ایسنا، از مهمترین مواردی مورد مذاکره وزارت نفت ایران و هند صادرات گاز ایران به هند است. بعد از آغاز ساخت خط لوله صادارتی گاز ایران به پاکستان، هند نیز با وجود فشارهای غرب دوباره مذاکرات را برای واردات گاز از ایران آغاز کرد.

برای صادارت گاز دو گزینه وجود دارد که یکی صادرات گاز از مسیر پاکستان و دیگری انتقال گاز از طریق خط لوله فراساحلی زیر دریایی است البته برخی رسانه ها اعلام کردند که درصورت بازگشت واردات نفت هند از ایران به سطح قبل از تحریم‌ها، تهران مایل به تغییر مسیر خط لوله گاز طبیعی از ایران به این کشور است.

واردات نفت خام هند از ایران از سال 2011 تحت فشار آمریکا کاهش یافت و از 18.1 میلیون تن در سال 2011 - 2012 با 26.5 درصد کاهش به 13.3 میلیون تن در سال 2012 - 2013 رسید.

مقامات وزارت امور خارجه هند نیزاعلام کرده اند که آنها برای استفاده از فرصتهای پس از لغو تحریم‌های ایران، افزایش واردات نفت از ایران را ترجیح می‌دهند؛ چرا که این رابطه به دلیل منافع دائمی هند در ایران باید تقویت شود.

یکی دیگر از موارد مذاکره نیز توسعه میدان گازی "فرزاد ب" توسعه پیمانکاران هندی در قالب مشارکت در تولید است .

همچنین به گفته وزیر نفت تمایل هندی ها برای سرمایه‌گذاری‌ در بندر چابهار که در 72 کیلومتری غرب بندر گوادار پاکستان واقع شده و با شهر زرنج در استان نیمروز افغانستان مرتبط است یکی دیگر از موارد مذاکره هیئت ایرانی و هندی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha