• جمعه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92031708863
  • خبرنگار : 71431

مراقب یادگار "ادیسون" باشید!

مراقب یادگار "ادیسون" باشید!

لوازم برقی از جمله وسایلی است که گاه بروز یک اتصالی در آنها یا مجاورتشان با دیگر دستگاه‌ها سبب بروز حریق‌های گسترده‌ای در منازل و ساختمان‌ها شده و گاهی نیز سهل‌انگاری افراد در استفاده از آنها خسارات جبران ناپذیری دارد، موضوعی که به عقیده سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در بسیاری از این موارد می‌توان با انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع آن جلوگیری کرد.

لوازم برقی از جمله وسایلی است که گاه بروز یک اتصالی در آنها یا مجاورتشان با دیگر دستگاه‌ها سبب بروز حریق‌های گسترده‌ای در منازل و ساختمان‌ها شده و گاهی نیز سهل‌انگاری افراد در استفاده از آنها خسارات جبران ناپذیری دارد، موضوعی که به عقیده سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در بسیاری از این موارد می‌توان با انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع آن جلوگیری کرد.

سید جلال ملکی که پیش از سخنگویی سازمان آتش‌نشانی، فرمانده ایستگاه 9 آتش‌نشانی بوده در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به موارد ایمنی برای پیشگیری از حوادث ناشی از لوازم برقی از شهروندان خواست تلویزیون و لوازم صوتی را طوری قرار دهند که هوا در اطراف آن جریان داشته باشد تا از داغ‌شدن آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه استفاده از محافظ الکتریکی برای بیشتر وسایل‌برقی به خصوص لوازم‌صوتی و تصویری و کامپیوتر توصیه می‌شود، افزود: اگر دو شاخه‌ای در پریز لق باشد موجب داغ‌شدن آن و اتصال و آتش‌سوزی خواهد شد.

ملکی از شهروندان خواست نسبت به تعویض پریز‌های شکسته یا قدیمی منازل خود اقدام کنند و روی تمام پریز‌های بی‌استفاده محافظ قرار دهند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت کنترل سیم‌های لوازم برقی و اطمینان از سالم بودن آنها اظهارکرد: سیم‌ها را هرگز نباید به دیوار، کف یا هر سطح دیگری میخ یا پرچ کرده و از زیر فرش یا قالی عبور داد و اسباب خانه را روی آنها گذاشت.

ملکی همچنین با بیان اینکه لامپ‌ها را همواره باید با دقت بست، اظهارکرد: شل بودن یا کج بودن لامپ‌ها در سرپیچ موجب اتصالی و آتش‌سوزی می‌شود.

به گفته وی باید از فیوزها و کلیدهای مناسب در جعبه فیوز استفاده و همیشه هر فیوز سوخته یا خراب را با یک فیوز سالم جایگزین کرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه با دست مرطوب دو شاخه، پریز یا کلیدبرق را نباید لمس کرد، گفت: اگر وسیله برقی داخل آب افتاد هرگز برای بیرون آوردن آن نباید از دست استفاده کرد و حتی اگر وسیله خاموش باشد، ابتدا باید کلید اصلی برق را قطع و سپس دو شاخه وسیله را از پریز خارج و آن را از آب خارج کرد.

ملکی با بیان اینکه در صورت شکسته‌شدن لامپ‌های هالوژن و کم‌مصرف برای حداقل یک ساعت باید محل را ترک کرد تا گاز سمی آنها استنشاق نشود، گفت: هنگام وقوع یک طوفان همراه با رعد و برق نباید از وسایل برقی چون سشوار، رادیو، توستر و تلفن استفاده کرد.

وی ادامه‌داد: در صورت نیاز به سیم سیار از سیم سیارهای استاندارد و متناسب با وسیله‌برقی باید استفاده شود و برای استفاده از پتوی برقی و هیتربرقی نیز باید از سلامت این دستگاه‌ها مطمئن شد و از مجاورت آنها با مواد قابل اشتعال جلوگیری کرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران شستشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و ... را پیش از قطع کامل برق بسیار خطرناک دانست و با بیان اینکه احتمال برق‌گرفتگی افراد در چنین شرایطی وجود دارد گفت: برای این کار باید ابتدا برق وسیله‌برقی را قطع و سپس نسبت به پاکسازی آن اقدام کرد.

ملکی نخستین و بهترین راه برای اطفای حریق وسایل‌برقی را قطع برق دانست و خاطرنشان‌ کرد: از وسایل برقی پرمصرف تا حد امکان نباید در ساعات پیک مصرف برق استفاده کرد، زیرا بار اضافی در مدار برق ساختمان‌ موجب بالارفتن فشار، تولید گرمای زیاد و در نهایت آتش‌سوزی می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران شهروندان نباید از وسایل پرمصرف به طور همزمان و از یک پریز مشترک با سه راهی استفاده کنند.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از افراد متخصص در سیم‌کشی ساختمان‌ها و تعمیر لوازم‌برقی گفت: دوشاخه لوازم‌برقی در دسترس را پس از استفاده باید از برق بکشید.

ملکی همچنین با اشاره به احتمال وقوع حریق در انبارها و ... بر اثر تراکم اجناس و مجاورتشان با لامپ‌ها نیز گفت: باید کارتن‌های چیده شده در انبار فاصله ایمن با لامپ داشته باشند تا در صورت روشن ماندن سهوی، گرمای لامپ موجب آتش‌سوزی نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha