• چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92071006524
  • خبرنگار : 71356

احمدی: ورود مجلس به بحث ازدواج با فرزندخوانده مفسده‌انگیز است

احمدی: ورود مجلس به بحث ازدواج با فرزندخوانده مفسده‌انگیز است

یک حقوقدان با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس درباره بحث ازدواج با فرزندخوانده تاکید کرد که اساسا ورود مجلس به این موضوع مفسده‌انگیز بوده است.

یک حقوقدان با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس درباره بحث ازدواج با فرزندخوانده تاکید کرد که اساسا ورود مجلس به این موضوع مفسده‌انگیز بوده است.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ازدواج با فرزندخوانده از لحاظ شرعی ایرادی ندارد اما مساله‌ای وجود دارد و آن این است که اصولا در فرزندخواندگی تفاوت سنی نامناسبی بین سرپرست و فرزندخوانده وجود دارد.

وی ادامه داد: از قبل از مکلف شدن فرزندخوانده تا زمانی که او به سن تکلیف می‌رسد دو قدم راه است. یعنی مثلا فرزند خوانده امروز 8 سال و 11 ماه و 29 روز سن دارد و کسی که او را به فرزندخواندگی قبول کرده به دلیل صغیر بودن فرزندخوانده با او محرم است و از فردای آن روز که 9 ساله می‌شود و به بلوغ شرعی می‌رسد، سرپرست به او نامحرم می‌شود.

این وکیل دادگستری گفت: چطور می‌شود فرزند تا یک روزی محرم و از یک روز به بعد نامحرم باشد و بشود با او ازدواج کرد؟ دادگاه چه مخالفتی می‌تواند با ازادواج سرپرست با فرزندخوانده کند؟

وی تصریح کرد: باید بین حرام و ممنوعیت تفاوتی قائل شویم. حلال و حرام دست ما نیست، بلکه دست شارع است و نمی‌شود حلال پیامبر را حرام و حرام او را حلال کرد. پس بحث حلال و حرام را باید کنار گذاشت و درباره ممنوعیت صحبت کنیم.

احمدی ادامه داد: ممنوعیت یک تاسیس حقوقی است که جزء قوانین موضوعه است و قانونگذار می‌تواند یک کار را ممنوع کند. پس به لحاظ اینکه یک ارتباط عاطفی در رابطه فرزندخواندگی ایجاد می‌شود می‌توان ازدواج را ممنوع کرد، اما حرام دانستن آن دست قانونگذار نیست.

وی گفت: این مساله جای تعجب دارد و باید پرسید آیا نمایندگان مجلس مساله دیگری نداشته‌اند که بیایند به این مساله دامن بزنند و باعث وهن اسلام شوند و مسلمانان را بدنام کنند.

این حقوقدان ادامه داد: اصلا نیاز نبود که به این موضوع پرداخته شود؛ زیرا پرداختن به این موضوع باعث بی‌احترامی به کشور و موجب وهن دین و ایجاد حرف و حدیث‌های گوناگون است.

وی اظهار کرد: این چه تاسیسی است که ما به سرپرست بگوییم تو می‌توانی با فرزندخوانده ازدواج کنی؟ خود این مساله راه را باز می‌کند.

این وکیل دادگستری افزود: به نظر من ورود مجلس به این موضوع و اینکه سرپرست می‌تواند با فرزندخوانده ازدواج کند یا نه مفسده‌انگیز است و اصلا این فکر، فکر باطلی است.

وی درباره راهکارهای موجود برای حل این موضوع گفت: در حال حاضر یک راه حل باقی مانده است و آن اینکه نمایندگان مجلس یا هیات دولت به صورت طرح یا لایحه، حذف این ماده را بخواهند؛ زیرا سکوت قانون درباره این مساله خیلی بهتر از بیان آن است.

احمدی تصریح کرد: همچنین می‌توان با مصوبه‌ای دیگر مقرر داشت که ازدواج با فرزندخوانده ممنوع است و صحبتی از اجازه دادگاه هم نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۰:۵۳

هفت شهر عشق را عطار گشت....شما هنوز اندر خم يک کوچه ايد

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۱:۲۱

خب در صورت اجراي پيشنهاد شما، تکليف دختر خوانده هاي 9 سال به بالا با پدر خوانده‌هاي نامحرم چه مي‌شود؟

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۲:۳۵

وقتي اين خبر رو شنيدم واقعا آتيش گرفتم و واقعا باعث تاسف هست که نمايندگان مجلس ما به جاي مطرح کردن و رسيدگي به موضوعات ديگري اين مسائل رو مطرح و بحث مي‌کنن. اين موضوع ارزش و احترام يک خانواده ايراني را که داري فرزندخوانده هست زير سوال مي‌بره و از طرفي نه زني حاضر به قبول فرزندي براي بزرگ کردنش مي‌شود که فردا هووي او شود و نه دختري دوست دارد که کسي را که عمري پدر خوانده اينک شوهر خطاب کند. واقعا که خجالت‌آور هست و من مطمئنم که شرع هم چنين اجازه‌اي نداده. چرا که در آيه مي‌فرمايد فرزندان خوانده شما و وقتي فرمودند فرزند موضوع تمام شده است چرا که همه معني لغوي فرزند را مي‌دانند. اميدوارم مجلس تجديد نظري در اين مورد انجام بده تا بيشتر از اين قداست يک خانواده ايراني زير سوال نره

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۴:۴۱

من اگر فرزندخوانده باشم احساس ناامني فکري باعث فرار من ازخانه ميشود. آقايون نامحرمي با اطرافيان فقط مربوط به سرپرست نيست. مادر و دايي و عمو و ....

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۴:۵۹

همه مشکلات و گرفتاريها رو مجلس حل کرده همين يکي مونده بذاريد با حوصله حلش کنه ديگه

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۵:۵۱

اصلا مگر چنين چيزي امكان‌پذيره؟ من كاري به جنبه شرعي قضيه ندارم ولي مگه ميشه آدم بچه‌اي رو كه به عنوان فرزندخوانده بزرگ كرده و رابطه فرزند پدري يا مادري پيدا كردند حالا بعد از رسيدن به سن بلوغ چطور وجدان آدم اجازه ميده اين كار رو بكنه؟ مگه نمايندگان محترم مجلس انقدر تو مجلس بيكارند كه ميشينند راجع به اين مسايل بي‌ارزش مشورت و تبادل نظر ميكنند؟ مملكت ما ديگه هيچ مسئله‌اي نداره؟