• پنجشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 93082915550
  • خبرنگار : 71089

سی‌ان‌ان: پنجاه درصد از توافق جامع تا 24 نوامبر حاصل می‌شود

سی‌ان‌ان: پنجاه درصد از توافق جامع تا 24 نوامبر حاصل می‌شود

علی‌رغم اعتقاد برخی منابع غربی مبنی بر این‌که تا روز دوشنبه طرف‌های مذاکره‌کننده نمی‌توانند به توافق دست یابند، برخی دیگر از دیپلمات‌های غربی اعلام می‌کنند که احتمال دستیابی به یک طرح کلی در مذاکرات وجود دارد.

علی‌رغم اعتقاد برخی منابع غربی مبنی بر این‌که تا روز دوشنبه طرف‌های مذاکره‌کننده نمی‌توانند به توافق دست یابند، برخی دیگر از دیپلمات‌های غربی اعلام می‌کنند که احتمال دستیابی به یک طرح کلی در مذاکرات وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5، نوشت: در حالی‌که قدرت‌های جهان در وین برای آخرین دور مذاکرات با ایران در این هفته دور جمع شده‌اند دیپلمات‌های غربی اعلام می‌کنند که در بهترین حالت پنجاه درصد از توافق جامع تا 24 نوامبر حاصل شده است.

به نوشته این خبرگزاری؛ اگرچه دوشنبه پیش رو آخرین زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع است دیپلمات‌ها اعلام می‌کنند که ممکن است تمدیدی برای بررسی و حل مسائل باقیمانده در نظر گرفته شود تا بتوانند جزئیات را مورد بررسی قرار دهند. اگرچه هیچ‌کس در عموم درباره تمدید مذاکرات صحبت نمی‌کند اما یک مقام ارشد غربی اعلام کرد که ادامه مذاکرات نسبت به نابودی کامل تمام پیشرفت‌های حاصل شده قابل ترجیح است.

وی ادامه داد: ما برای دستیابی به توافق نهایی تلاش می‌کنیم. اگر این توافق اتفاق نیفتاد همه پیشرفت‌های انجام شده در طول 9 ماهه گذشته را خراب نمی‌کنیم.

به نوشته این خبرگزاری، همه طرف‌های مذاکره‌کننده از بیان جزئیات مذاکرات خودداری می‌کنند. بسیاری از این جزئیات بسیار تکنیکی هستند. منابع دیپلمات اعلام می‌کنند که در برخی مسائل پیشرفت حاصل شده است اما یکی از موضوعات اصلی ظرفیت غنی‌سازی ایران است. این توافق می‌تواند به پایان بی‌اعتمادی چندین ساله دو طرفه میان ایران و غرب کمک کند و باعث ایجاد روابط بهتر و همکاری‌های محتمل شود اما شکست مذاکرات می‌تواند به مقابله نظامی ناخواسته در منطقه منجر شود که موجی از خشونت‌ها، بی‌ثباتی‌ها و بحران‌های سیاسی را به همراه داشته باشد.

دیپلمات‌ها اعلام می‌کنند که هنوز درباره هیچ مساله‌ای توافق نشده است تا این‌که همه مسائل مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس مذاکرات پیچیده است.

یک مقام ارشد آمریکایی در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد که ما در نقطه بسیار بسیار دشوار در مذاکرات قرار داریم. همه ما می‌دانیم که تصمیمات سختی باید گرفته شود و این تصمیمات تا لحظه آخر گرفته نمی‌شود.

گزارش این خبرگزاری با این اعتقاد نوشته شده است که، هم حسن روحانی رییس‌جمهور ایران و هم باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا درباره دستیابی به توافق با فشار داخلی مواجه هستند. هرگونه تمدید مذاکرات می‌تواند باعث افزایش مخالفت‌ها در آمریکا و ایران شود. جمهوریخواهان در ماه ژانویه کنترل سنا را به دست می‌آورند و قانونگذاران تهدید کرده‌اند که در صورت عدم توافق، تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کنند. اگرچه دولت اوباما قدرت لازم برای وتوی این تحریم‌ها دارد اما چشم‌انداز تحریم‌های جدید می‌تواند ایران را از میز مذاکرات دور کند.

یک دیپلمات غربی می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که هیچ یک از طرفین بخواهند از میز مذاکرات کنار روند. ما خواهان دستیابی به توافق هستیم و برای دستیابی به این توافق سخت تلاش می‌کنیم اما دستیابی به توافق نه به هر قیمتی. برخی خطوط قرمز وجود دارد که ما نمی‌توانیم از آن‌ها گذر کنیم.

به گزارش ایسنا، ایران و 1+5 از روز دوشنبه دهمین دور مذاکرات جدید را آغاز کرده‌ و تا 24 نوامبر زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha