• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 93090402727
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

پاسخ وزارت بهداشت به منتقدان افزایش حق‌العلاج پزشکان

پاسخ وزارت بهداشت به منتقدان افزایش حق‌العلاج پزشکان

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دلیل اعتراضات و پیش داوری‌ها در مورد کتاب تعرفه سلامت، اطلاعات ناکافی معترضان و عدم اجرای کامل این کتاب تا کنون بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دلیل اعتراضات و پیش داوری‌ها در مورد کتاب تعرفه سلامت، اطلاعات ناکافی معترضان و عدم اجرای کامل این کتاب تا کنون بوده است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد آقاجانی افزود: ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ روزاﻓﺰون ﻋﻠﻢ ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص اﺑﺪاع ﺷﻴﻮهﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ در ﺗﺸﺨﻴﺺ و درﻣﺎن، ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻓﻨﺎوری و ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺰﺷﻜﻲ و ورود اﻳﻦ ﻓﻨﺎوریﻫﺎ ﺑﻪ حوزه ﺳﻼﻣﺖ ﻛﺸﻮر، ﺗﻐﻴﻴﺮات وﺳﻴﻌﻲ را در ﻧﻈﺎم اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ اﻳﺠﺎد کرده اﺳﺖ. در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ، ﺧﺪﻣﺎت ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺴﻴﺎری ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ در ﻛﺸﻮر اﻓﺰوده ﺷﺪه ﻛﻪ منجر به ارائه ﺟﺮاﺣﻲﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺑﺎ ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: انجام ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎراﻛﻠﻴﻨﻴﻚ ﻣﺸﻜﻞ ﺑﺎ ﻛﻤﻚ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ و ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮ و ﻇﺮف ﻣﺪت زﻣﺎن ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ شده که ﺿﺮورت هماهنگی این پیشرفت‌ها با ارزش ﻧﺴﺒﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ امری بدیهی محسوب می‌شد. در 20 سال گذشته به دلیل ثابت ماندن تعرفه‌های خدمات درمانی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم که پرداخت هزینه‌های سنگین از جیب مردم از مهم‌ترین آنهاست. به همین دلیل تدوین و بومی سازی کتاب «تعرفه سلامت» با اخذ نظر مدیران، نخبگان و کارشناسان وزارﺗخانه‌های ﺗﻌﺎون، ﻛﺎر و رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ، درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺑﻴﻤﻪﮔﺮ ﭘﺎﻳﻪ، 28 اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻤﻲ - ﺗﺨﺼﺼﻲ، ﺑﻮردﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﻲ و ﮔﺮوهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ با تلاش شبانه روزی از اسفند ماه سال 92 آغاز شد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: تدوین کتاب تعرفه سلامت با 18هزار نفر- ساعت کار کارشناسی و انجام مطالعات علمی در مدت هشت ماه، اول مهر ماه ابلاغ د و با نظارت بر عملکرد گروه‌های ارایه کننده خدمت تا حذف کامل دریافت‌های غیرقانونی توسط پزشکان و موسسات پیش خواهد رفت، تا حلقه حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت به عنوان مهم‌ترین هدف برنامه تحول نظام سلامت را تکمیل کند.

دکتر آقاجانی در ادامه اذعان داشت: بر اساس مطالعات موسسه ملی تحقیقات سلامت که با همکاری سازمان‌های بیرون از حوزه سلامت صورت گرفته است، پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت از 37 درصد به هشت درصد کاهش یافته است و بنابراین با عنایت به لزوم عدم افزایش سهم مردم، همزمان با اجرای کتاب سهم مردم در بخش بستری از 5 و 10 درصد فعلی به ترتیب به 3 و 6 درصد کاهش خواهد یافت تا قدر مطلق رقم ریالی پرداختی توسط مردم در بیمارستان‌ها افزایش نیابد.

به گفته وی، همچنین در بخش خصوصی، بیماران در قالب پرداخت‌های غیرقانونی مبالغی را به پزشکان پرداخت می‌کردند که با اجرای کتاب جدید زمینه حذف این پرداخت‌های غیرقانونی، فراهم شده است.علاوه بر این در بخش سرپایی به دلیل عدم افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی و افزایش سهم تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه، پرداخت از جیب مردم در حدود 25 درصد کاهش خواهد یافت.

وی افزود: افزایش تعرفه فقط به معنای افزایش دستمزد پزشکان نیست، بلکه همه گروه‌ها و خدمات را در برمی‌گیرد. در واقع تعرفه محلی است برای ورود منابع به بیمارستان‌ها؛ ممکن است از فرد یا افرادی از جامعه پزشکی اعتراض‌هایی شنیده باشیم اما واقعیت این است که اکثر قریب به اتفاق جامعه پزشکی از این کار حمایت کرده‌اند. دلیل این اعتراضات عدم اطلاع کافی و عدم اجرای کامل کتاب تا کنون بوده است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان باید برای انجام عمل‌های کم تهاجمی برنامه‌ریزی کنیم، تعیین منابع و الزامات آنها و متخصصان، فرایندها و نوع اداره بیمارستان‌ها برای اجرای کتاب متفاوت است. در کتاب ارزش‌های نسبی، تعرفه سزارین بیشتر از تعرفه زایمان طبیعی بود؛ این درحالیست که در کتاب تعرفه سلامت 1393 با توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت و برنامه تحول نظام سلامت، تعرفه زایمان طبیعی افزایش یافته است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وی افزود: جهت‌گیری مشوق مالی، از جمله تعرفه‌ها در رشته‌های مادر پزشکی مانند داخلی کودکان و بزرگسالان، جراحی عمومی، بیهوشی، زنان و زایمان و عفونی و برخی از دیگر رشته‌های کلیدی طب در نظام درمانی کشور مدت‌ها مغفول مانده بود. همچنین این احتمال می‌رفت به علت عدم وجود خدمات و اعمال تهاجمی و نیمه تهاجمی و متقابلا عدم ایجاد درآمد مکفی، استقبال نخبگان جامعه پزشکی از ورود به این رشته‌ها کاهش یابد.

آقاجانی همچنین با اشاره به اینکه، تاثیرات بلند مدت این مشکل می‌تواند با تغییر و انحراف مسیر نظام آموزش پزشکی، طب‌های مادر را در کشور تهدید ‌کند، گفت: خوشبختانه با سیاست گذاری‌های به موقع و در کتاب جدید ارزش نسبی خدمات درمانی، با اهمیت یافتن طب بالینی از طریق تعرفه‌گذاری خدمات ویزیت و مشاوره بستری زمینه احیای طب‌های مادر در کشور فراهم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۴ ۱۶:۵۱

با سلام! با بررسي تعرفه‌ها و ارزش نسبي خدمت پزشكي و مقايسه بين ارزش تخصص‌هاي مختلف، ظاهرا لزوم تعديل و گاه افزايش تعرفه احساس مي‌شود و اين بازنگري به خصوص در رشته پاتولوژي محسوس‌تر است؛ خدمتي كه علاوه بر زمان بر بودن آن، مواجهه و خطر شغلي با مواد مضر در كنار عواقب قانوني تشخيصي و ... را در بر دارد.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۴ ۱۷:۰۰

آيا در پرداخت ها عدالت بين رشته تخصص پزشكي واقعا رعايت شده؟؟؟؟؟؟؟؟!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۵ ۰۵:۱۲

چرا با داشتن مدرک فوق ليسانس در رشته‌هاي داراي طرح اجباري بايد طرح بريم ولي حکم با مدرک کارشناسي زده مي‌شه؟ اگر لازم نداريد طرح را هم اختياري کنيد. چرا فقط به پول فکر مي کنند؟ چرا از جيب نيرو هاي طرحي برمي داريد؟واقعا حقوق اين نيروها چقدر هست که شما اين کارهارو ميکنيد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۵ ۱۳:۳۵

بله پرداختي طرحي ها فأجعه است! فاجعه!! حتي رشته تخصص پزشكي و برخي شاخه هايش. لطفا بريد تحقيق كنيد. لطفا لطفا لطفا