• یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۳ / ۰۰:۴۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 93100702796
  • خبرنگار : 71523

دوراهی وزارت بهداشت بر سر یک آیین‌نامه

دوراهی وزارت بهداشت بر سر یک آیین‌نامه

سال ها قبل آیین‌نامه ای برای تاسیس و مسوولیت فنی آزمایشگاه ها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که طبق آن به دکترای تک رشته‌ای همراه با معرفی یک مسوول فنی ، اجازه تاسیس آزمایشگاه داده می‌شد.

سال ها قبل آیین‌نامه ای برای تاسیس و مسوولیت فنی آزمایشگاه ها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که طبق آن به دکترای تک رشته‌ای همراه با معرفی یک مسوول فنی ، اجازه تاسیس آزمایشگاه داده می‌شد.

به گزارش ایسنا، این آیین‌نامه که در مسیر بیست و چند ساله خود فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده اکنون سه است که به حالت تعلیق درآمده است و همین امر باعث اعتراض دانشجویان علوم آزمایشگاهی شده است، این درحالی است که دانشجویان پاتولوژیست هنگام اجرای این آیین نامه، بارها و بارها به اجرایش اعتراض کردند.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با نمایندگان هر دو گروه و مسئولین مربوط مروری بر آخرین وضعیت این موضوع پرداخته است.

دکتر مرتضی حسین‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه و دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه تهران ، در مورد اختلاف‌نظری که بین دانشجویان پاتولوژی و دانشجویان علوم آزمایشگاهی وجود دارد، گفت: اختلاف بین این دو گروه در دو بخش حق تاسیس آزمایشگاه و حق مسوولیت فنی است.

دکتر مرتضی حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به لایحه‌ای که در سال 1334 تصویب شده است، گفت: در لایحه‌ای که با عنوان اصلاح بعضی از مواد مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، خوراکی و آشامیدنی در سال 1334 مصوب شده و بعد از انقلاب اسلامی به تصویب مجلس شورای محترم اسلامی رسید، آیین‌نامه‌ای برای تاسیس و مسوولیت فنی آزمایشگاه ها تصویب شد و بعد از انقلاب و در سال 1366 نیز مورد تایید وزارتخانه و مجلس قرار گرفت که طبق آن به دکترای تک رشته همراه با معرفی یک مسوول فنی ، اجازه تاسیس آزمایشگاه داده می‌شد.

وی ادامه داد: مسوول فنی می‌توانست پاتولوژیست یا دکترای حرفه‌ای آزمایشگاه باشد. این آیین‌نامه در سال‌های متمادی مورد تصویب وزارت بهداشت قرار گرفت به طوری که در سال 78 توسط وزیر وقت (دکتر فرهادی )، سال 82 معاون وزیر (دکتر اسماعیل اکبری )، سال 87 وزیر وقت (دکتر لنکرانی) نیز تایید شد، اما متاسفانه در مدت کوتاهی که دکتر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت بود، این حق ازمتخصصین رشته های آزمایشگاهی گرفته شد و دکترای تک رشته حق تاسیس آزمایشگاه را از دست داد .

عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه و دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه تهران به اعتراض دانشجویان و اساتید علوم آزمایشگاهی برای گرفته شدن این حق اشاره کرد و گفت: دانشجویان و اساتید علوم آزمایشگاهی اعتراض کردند که چرا این آیین‌نامه در 60 سال گذشته اجرا می‌شد اما اکنون این حق گرفته شده است؟ درحالی که هم اکنون شرکت‌های تعاونی مرکب از 4 کاردان و کارشناس آزمایشگاه حق تاسیس آزمایشگاه را دارند آیا گرفتن این حق مسلم از متخصصین علوم آزمایشگاهی قانونی و منطقی است ؟ متاسفانه دکتر طریقت منفرد اطلاعات کافی در این زمینه نداشته و پاتولوژیست‌ها با استفاده از زمان و عدم حضور نمایندگان جامعه علمی آزمایشگاهیان و حتی رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت ، موفق شدند آئین نامه را به امضای ایشان برسانند.

دکتر حسین‌زاده درمورد استدلال متخصصین علوم آزمایشگاهی توضیح داد: دکترای تک رشته‌ای که دارای لیسانس علوم آزمایشگاهی هستند و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی خودرا هم در همین حیطه کسب کرده اند ، در کلیه امور آزمایشگاه های بالینی، نسبت به پاتولوژیست‌هایی که از مقطع پزشک عمومی آمده اند ، ماهرتر هستند. در واقع پاتولوژی یکی از رشته‌های علوم آزمایشگاهی است و این افراد بخاطر ضعف در کوریکولوم آموزشی دوره های پزشکی عمومی و رزیدنتی پاتولوژی و کمبود واحدهای عملی آزمایشگاهی و کنترل کیفی، از اطلاعات فنی و تکنیکی رشته های اصلی آزمایشگاه مانند بیوشیمی، ایمونولوژی ، میکروب ، ویروس، قارچ، انگل و هماتولوژی، که ضامن دقت و صحت جواب آزمایش است ، اطلاعاتی ندارند.

وی با اشاره به اعتراض پاتولوژیست‌ها در سال های قبل اظهار کرد: دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی و حق مسئولیت فنی آزمایشگاه که از سال 67 به مدت چندین سال به اجرا درآمده بود، به دلیل اعتراض پاتولوژیست ها در سال‌های 71 و 72 از آنان گرفته شد و تا سال 89 بچه‌های تک رشته‌ای حق مسوولیت فنی را نداشتند اما در 23 بهمن سال 89 به دلیل اعتراضات دانشجویان آزمایشگاهی آیین‌نامه‌ای به شماره 500/73 تحت عنوان "کلاس‌ها و کارآموزی دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی" تدوین شد و در شورای عالی برنامه‌ریزی گروه پزشکی تصویب و توسط دکتر محققی (معاون آموزشی وزیر) جهت اجرا ابلاغ شد. در واقع این آیین‌نامه همان آیین‌نامه‌ای بود که سال‌ها اجرا شده بود و دانشجویان تک رشته طبق آن می‌توانستند بعد از گذراندن یک دوره 18 ماهه تکمیلی، مانند آن چه در اکثریت کشورهای دنیا انجام می شود، به تنهایی مسوول فنی آزمایشگاه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه و دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه تهران با اشاره به اعتراض پاتولوژیست‌ها به این آیین‌نامه ادامه داد: در همان سال اعتراض 1500 نفری پاتولوژیست‌ها باعث شد که این آیین‌نامه در 25 خرداد 93 یعنی چهار ماه بعد از تصویب تعلیق شود.

دکتر حسین‌زاده با بیان اینکه توجیه مسوولان به اعتراضات دانشجویان علوم آزمایشگاهی مبنی بر تعلیق آیین‌نامه این بود که باید از مجلس استفسار شود، افزود: از خرداد سال 90 که این آیین‌نامه معلق شد، تاکنون وزارتخانه از مجلس استفسار نکرده است. به همین دلیل ما چندین بار به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و آقای دکتر حسینعلی شهریاری مراجعه کردیم. نظر ایشان این بود که این آیین‌نامه قانونی است و نمی‌دانیم چرا اجرا نمی‌شود؟ حتی آقای دکترشهریاری در تاریخ 30 آبان سال 90 نامه‌ای به دکتر دستجردی (وزیر وقت) با شماره 38197/60/د ، مبنی بر اینکه این آیین‌نامه مشکل قانونی ندارد و باید بعد از استفسار از مجلس، اجرا شود نوشت، اما متاسفانه باز هم، از آن زمان تاکنون وزارت بهداشت از مجلس استفسار نکرده است و این آیین‌نامه به صورت غیرقانونی معلق مانده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در این مورد بر سر یک دور راهی قرار دارد، گفت: وزارت بهداشت برای اتخاذ تصمیم درست باید از قوانین کشورهای پیشرفته اطلاع داشته باشد.طبق بررسی های انجام شده، آئین نامه های بین المللی مانند، سیستم مدیریت کیفیت در کشورهای پیشرفته ( ISO 15189 )، همچنین آیین‌نامه اصلاحات و بهبود آزمایشگاه های بالینی در ایالات متحده (CLIA) ، و حتی شورای سیاستگذاری آزمایشگاه های دولتی استرالیا (NPAAC)و سازمان‌های صدور مجوز مسئولین فنی آزمایشگاه ها مانند CAP ، می‌توانند به دانش آموختگان دکترای رشته‌های مرتبط با آزمایشگاه با گذراندن دوره های تکمیلی، مجوز مسئولیت فنی دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه و دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه تهران ادامه داد: طبق این آیین‌نامه‌ها، پاتولوژیست‌ها هم برای برخی آزمایشگاه های اختصاصی باید دوره های تکمیلی بگذرانند تا مسوول فنی آزمایشگاه شوند. این در حالی است که پاتولوژیست‌ها در کشور ما می‌توانند به محض فارغ‌التحصیل شدن و بدون گذراندن هیچ دوره‌ای آزمایشگاه تاسیس کنند در صورتی که دکترای تک رشته حتی با گذراندن دوره‌های تکمیلی هم ، چنین حقی ندارند.

دکتر حسین‌زاده با اشاره به اهداف تعیین شده برای رشته های آزمایشگاهی افزود: هنگامی که وزارت بهداشت، آیین‌نامه هایی برای رشته های دکترای تک رشته‌ای علوم آزمایشگاهی تدوین می کرد، در این آیین‌نامه ها خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی و همچنین خدمات مشاوره‌ای و تشخیصی را جزو اهداف تربیت دانشجویان رشته های مختلف دکترای علوم آزمایشگاهی تعیین کرده است ، یعنی قانونگذار هنگام تدوین آیین‌نامه به این نکته اشراف داشته است. بنابراین در حال حاضر درخواست ما از وزارت بهداشت این است که یا طبق مستندات و استانداردهای بین‌المللی و یا طبق ایین‌نامه های که در کشور خودمان تصویب شده است عمل کنند و نگران اعتراض پاتولوژیست‌ها نباشند ، چرا که چنین انحصاری در هیچ کجای دنیا وجود ندارد .

وی با بیان اینکه طبق آمارهای اعلام شده وزارت بهداشت ،کمبود نیرو در این زمینه وجود دارد افزود: بیش از 5 الی 6 هزار دکترای تک رشته‌ای از حق قانونی خود محروم شده‌اند و این در حالی است که وزارت بهداشت اعلام کرده در حال حاضر 2700 مسوول فنی در آزمایشگاه‌های کشور کم داریم و با توجه به اینکه در حال حاضر فقط پاتولوژیست‌ها مسوول فنی می‌شوند و سالی 40 الی 50 نیروی پاتولوژیست تربیت می‌شود، 50 سال طول می‌کشد تا این کمبود برطرف شود.

بحث حق پاتولوژیست یا حق PHD نیست، بحث حق مردم است

این در حالی است که رییس انجمن پاتولوژی ایران درمورد این موضوع گفت: از بچه‌های آزمایشگاهی بپرسید استاندارد جهانی 18 ماهه کجاست؟ این حرف‌ها شعار است. در کجای دنیا به فردی که طب نگذرانده است اجازه می‌دهند با گذراندن دوره 18 ماهه جواب مردم را امضا کند؟ بحث صنفی نیست، بحث علمی است، اینجا بحث حق پاتولوژیست یا حق PHD نیست، بحث حق مردم است.

دکتر سعید کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: استاندادر جهانی برخلاف این کشور که همیشه دستورالعمل‌ها با توجه به منافع یک گروهی تدوین می‌شود، با توجه به انتظارات گیرنده خدمت یا بیمار تعریف می‌شود.انتظار بیمار این است که وقتی نیاز به تشخیص و درمان دارد، کارش توسط پزشک انجام شود.

وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی یک آزمایشگاه هم باید مسوول فنی داشته باشد هم مسوول بالینی، توضیح داد: در آزمایشگاه‌های بزرگ یک مسوول فنی برای هر بخش به صورت جداگانه و یک مسوول فنی جنرال که کارهای فنی آزمایشگاه را نظارت می‌کند وجود دارد، اما همه آزمایشگاه‌هایی که نمونه بیمار را انجام می‌دهند، یک مسوول بالینی دارد که این مسوول یک پزشک متخصص پاتولوژیست است.

رییس انجمن پاتولوژی ایران ادامه اد: دلیل نیاز به مسوول بالینی این است که جوابی که از دستگاه بیرون می‌آید باید با وضعیت بیمار سنجیده شود تا اگر مغایرتی وجود دارد این مسوول بالینی به پزشک معالج زنگ زده و در مورد بیماری سوال کند. این دیالوگ بین پزشک آزمایشگاه و پزشک معالج به نفع بیمار است و طبق استانداردهای جهانی باید در دو طرف این گفت‌وگو دو پزشک معالج نشسته باشند که بتوانند مشکل بیمار را برطرف کنند.آیا یک Ph.D انگل‌شناس با گذراندن 18 ماه دوره طب عمومی را فرا می‌گیرد؟

دکتر کرمی با تاکید بر اینکه هر فردی برای کاری تربیت شده است، گفت: Ph.D علوم پایه برای تحقیق و تفحص و تدریس تربیت شده است. حالا اگر دانشگاه‌های ما این عزیزان را جذب نمی‌کنند و غرامت آنها در دانشگاه پایین است که نباید به هرکدام یک مجوز آزمایشگاه داد و تکلیف مردم را به آنها سپرد.

وی همچنین در حاشیه نشست انتقادی رزیدنت‌های پاتولوژی در تاریخ پنجم شهریورماه 93 به سیاست‌های جدید وزارت بهداشت در مورد این رشته ، به خبرنگار ایسنا گفت: مشکل از جایی شروع شد که سیاست‌گذاری آزمایشگاهی کشور به دست اهل فن داده نشد. از بدو تشکیل آزمایشگاه مرجع سلامت مدیرکل و معاون فنی از میان همکاران دکترای علوم آزمایشگاهی انتخاب شدند در صورتی که تربیت این همکاران به منظور رفع کمبود نیرو در مناطق محروم بود. سوال ما این است که چرا نباید پاتولوژیست‌ها در این سمت قرار بگیرند، در حالی که رشته مصوب تخصصی علوم آزمایشگاهی درکشور رشته پاتولوژی است.

رییس انجمن پاتولوژی افزود: می‌خواهند بندهایی را به آیین نامه تاسیس آزمایشگاه اضافه کنند که طبق آن افرادی که متخصص پاتولوژیست نیستند، قادر باشند مانند یک متخصص پاتولوژی آزمایشگاه تاسیس کرده، نمونه بیماران را پذیرش کنند و به آزمایشگاه‌های دیگر بفرستند.

دکتر کرمی با تاکید بر اینکه این امر از اواخر دولت نهم اتفاق افتاد، اظهار کرد: در اواخر دولت نهم آیین نامه تاسیس آزمایشگاه‌ها تغییر کرد. امضای تغییر آیین‌نامه را از وزیر بهداشت سابق گرفتند. این آیین نامه جا افتاد و سریعا به بیمه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: قصد دارند به Ph.D های علوم پایه مجوز تاسیس آزمایشگاه دهند. در صورتی که این افراد برای تدریس در دانشگاه و تحقیق و پژوهش تربیت شده‌اند. برخی‌ها گمان می‌کنند هنگامی که دانشگاه‌ها امکان جذب این افراد را ندارند و حقوق‌شان در دانشگاه‌ها پایین است باید این افراد را از طریق تاسیس آزمایشگاه وارد کار کنند.

رییس انجمن پاتولوژی ایران افزود: طبق آیین‌نامه قبلی هر چهار نفری که دارای مدرک Ph.D هستند، می‌توانستند با یکدیگر یک آزمایشگاه را تاسیس کنند. اما در حال حاضر می‌خواهند این آیین‌نامه را تغییر داده و به هر نفری که دارای مدرک Ph.D است جداگانه مجوز تاسیس آزمایشگاه بدهند.

دکتر کرمی در مورد تبعات این تصمیم توضیح داد: اگر این تصمیم گرفته شود یک نفر که پزشک متخصص پاتولوژی نیست می‌تواند از طریق میانبر موقعیت شغلی پزشک متخصص پاتولوژیستی را به دست آورد که در کنکور پزشکی قبول شده، هفت سال پزشکی عمومی و چهار سال پزشکی تخصصی خوانده است. این امر باعث ناامیدی و از دست رفتن انگیزه جوانانی می‌شود که به تازگی وارد این رشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه رشته پاتولوژی پایه طب است، اظهار کرد:‌یعنی اگر نخبگان پزشکی وارد این رشته نشوند کل طب ضربه خواهد خورد.

این موضوع تا دو ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود

این در حالی است که وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشکی در مورد اجرای این آیین‌نامه گفت: در این مورد نیازی به استفسار از مجلس نیست. این موضوع مشکلی است که بین گروه‌هایی که باید در جهت تاسیس آزمایشگاه ارائه خدمت دهند پیش آمده است که ما برای رفع این مشکل کارگروهی تشکیل داده‌ایم و نتیجه‌اش را اعلام خواهیم کرد.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری ایسنا، افزود: ایران جدا از دنیا نیست و ما هم باید همان مسیر را طی کرده و هر کاری که دنیا در این زمینه انجام می‌دهد را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: این موضوع که عده‌ای تصور می‌کنند باید صرفا به آن‌ها توجه شود شایسته نیست. تضاد منافعی ایجاد شده که فکر می‌کنیم می‌شود آن را به اشتراک گذاشت و این موضوع ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

پکیج آمورشی اعطای مسئولیت فنی آماده است

از طرف دیگر معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد این موضوع گفت: قانونی درمورد تعیین مسئولیت فنی برای آزمایشگاه برای متخصصین تک رشته‌ای در سال 67 مصوب قرار گرفت که قرار بوده است طبق این آیین‌نامه این افراد با گرفتن آموزش‌هایی بتوانند مسئولیت فنی را انجام دهند.

سید امیرمحسن ضیایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا با بیان اینکه پکیج آموزشی این موضوع آماده است افزود: با اینکه پکیج آموزشی آماده است اما تا کنون این موضوع به دلایل مختلفی انجام نگرفته است.البته ما در حال انجام بررسی‌های لازم هستیم تا این کار را انجام دهیم و تا کنون نیز جلسات متعددی با حضور نماینده های هر دو گروه برگزار شده تا به یک جمع بندی برسیم زیرا قانون باید اجرا شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین درمورد استفسار از مجلس گفت: در این مورد اطلاعی ندارم. اما از نظر آموزشی باید بگویم پکیج آموزشی آن آماده است و به محض اینکه تکلیف روشن شود آموزش داده خواهد شد.

با گذشت سه سال گویا وزارت بهداشت همچنان بر سر دوراهی تعلیق یا اجرای این آیین‌نامه است، زیرا هر اقدامی که انجام می‌دهد، صدای اعتراض گروهی به گوش می‌رسد و باید منتظر ماند و دید که تدبیر وزارت بهداشت برای این مهم چیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۱:۳۹

جناب آقاي دکتر کرمي طبق گفته خود جنابعالي پاتولوژيست مسئول باليني است پس قبول داريد که جاي مسئول فني در آزمايشگاه هاي ما خالي است.حالا خودتان قضاوت کنيد درحاليکه شمامسئولين باليني محترم مطمئنا درمورد حتي يک درصد بيماران خود با پزشک مربوطه صحبت نميکنيد و بزرگترين کار باليني! که در موردبيماران انجام ميدهد امضاي مبارک جنابعالي زير برگه جواب و البته برگه بيمه است، ظلم به بيمار نيست که آزمايشگاههاي ها مسئول باليني اينچنيني داشته باشند اما از وجود مسئول فني بي بهره باشند

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۲:۳۹

با تشکر از خبر گزاري ايسنا ، من ميخوام به جناب دکتر کرمي اين نکته رو ياداور بشم که College of American Pathologists که مخفف آن (CAP) است را در اينترنت سرچ کرده و ببينيد که Director يا موسس و مسول فني آزمايشگاه مي تواند پاتولوژيست و يا يک PHD با گذراندن دوره تربيتي تکميلي باشد، و همچنين يک سوال آيا فقط يک پزشک ميتواند اطلاعات باليني داشته باشد؟ سوال سوم آيا قبول داريد کساني که از ابتداي تحصيل با دروس تخصصي علوم آزمايشگاهي سر و کار داشته و سالها در آزمايشگاه کار عملي انجام داده اند به مسايل فني آزمايشگاه تسلط بيشتري نسبت به دوستان پاتولوژيست که هر کدام از بخشهاي ازمايشگاه را فقط دو ماه تجربه کرده اند دارند يا نه؟ ايا از کلمه مسِوليت فني معني ديگري جز توان اداره بخش فني يک ازمايشگاه برمي آيد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۳:۱۵

متاسفانه مشکل اينه پاتولوژيست هاي محترم ما فقط نگران کاهش درآمدهاي ميليوني هستن . رشته پاتولوژي اسمش با خودشه و فقط آزمايشگاه پاتولوژي رو شامل ميشه. بعدشم آزمايشگاه اسمش با خودشه و مطب پزشک نيست بعدشم هيچ پزشکي من تا حالا نديدم که به بيمار يا حتي دکتر بيمارش زنگ بزنه و پيگيري کنه. دکترپاتولوژيست فقط دنبال اينه با کيت ها و متدهاي ارزون بيشترين پول آزمايش رو بگيرن. کدام پاتولوژيستي رو ديدين که خودش تو آزمايشگاه کار کنه و حتي بتونه دستگاه رو رفع عيب کنه؟؟؟ معمولا يه کاردان آزمايشگاه همه کارهارو ميکنه. منم موافقم که بچه هاي علوم آزمايشگاهي که ارشد و دکترا گرفتن بتونن آزمايشگاه تاسيس کنن. اين بچه ها مثل پزشکي عمومي 4 سال کارشناسي و 3 سال ارشد خوندن و بعدشم مثل تخصص 4 سال دکترا گرفتن. به اميد رسيدن به روزي که هرکسي در جايگاه خودش قرار بگيره.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۵:۰۶

به نظرمن هرآزمايشگاه بايد هم دکتراي علوم آزمايشگاهي وهم پاتولوژي را داشته باشد وحقوق کارکانن خود را بويژه در بخش خصوصي افزايش دهند وحقوق آنها را براساس قانون کار که متعلق به کارگران است وربطي به تحصيلات عالي ندارد نپردازند وبه نيروي انساني بها داده وحداقل يک پنجم درآمد خالص آزمايشگاه را به آنان بدهند.وهمچنانکه براي علوم آزمايشگاهيان دوره باليني گذاشته اند براي پاتولوژيهاي محترم هم دوره هاي عملي آزمايشگاهي بويژه در تشخيص ميکروسکوپي وروشهاي انجام آزمايش در تمام بخشهاي آزمايشگاه گذاشته شوند تا عدالت براي همه رعايت گردد.هرچند متاسفانه تا کنون پزشک سالاري مانع بزرگي در رسيدن به اهداف دو قشر زحمتکش شده است.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۵:۰۹

باعث تاسف است. فارغ التحصيلان رشته هاي علوم پايه تک‌رشته‌اي با استفاده از قدرت و نفوذ بزرگانشان از لفظ دکتر متخصص در ويروس‌شناسي باکتري شناسي و انگل شناسي و... در عنوان خود استفاده ميکنن تا خود را به عنوان دکتر طب به بيماران بي اطلاع غالب کنند در حاليکه متخصصان آسيب شناسي که پزشکند و تخصص در کل رشته هاي آزمايشگاهي باليني را دارند انحصار طلب و بي سواد معرفي ميکنند . تشخيص جزئي از طبابت بوده و اين امر در هيچ کجاي دنيا به افراد غير پزشک سپرده نميشود ، مگر اينکه در کشور ما اين به زور قدرت اين امر ميسر شود

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۵:۴۲

جناب آقاي دكتر كرمي، شما فرموده ايد " استاندارد جهاني 18 ماهه کجاست؟"، استاد محترم كافي است از طريق اينترنت نگاهي به قوانين CAP بياندازيد تا متوجه شويد كه ما در كشورمان تاكنون برخلاف بقيه كشورها عمل مي كرده ايم. در ضمن خدممتان عرض مي كنم آزمايشگاه وظيفه طبابت ندارد. وظيفه آزمايشگاه كمك به پزشك در طبابت است. از شما استدعا دارم پاسخ دكتر حسين زاده به نمايندگي از جامعه بزرگ علوم آزمايشگاهيان را به صورت مستند ارائه فرمائيد نه با بحثهاي غير علمي و احساسي.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۶:۲۸

از خبر گزاري ايسنا بابت پيگيري اخبار مربوط به اعتراضات دانش آموختگان علوم آزمايشگاهي تشکر مي کنم و اميدوارم که وزير محترم و شريف بهداشت کماکان تسليم جوسازي ها و تماميت خواهي عده اي خاص نگردند.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۶:۳۹

با سلام لطفا شما قضاوت کنيد: يک دکتري علوم آزمايشگاهي که 4 سال کارشناسي،3سال کارشناسي ارشد،4سال دکتري تخصصي آزمايشگاه(مجموعا 12 سال) را خوانده است صلاحيت تاسيس آزمايشگاه رادارد يا يک پزشک محترم که فقط چند واحد آزمايشگاه را در طول دوره 4 ساله رزيدنتي خوانده است؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۷:۱۸

متاسفانه ، چون كار براي نيروهاي تك رشته اي كمه ،همه تو قسمتهاي اداري و وزارتخونه تجمع كردن و ميخوان هر طور شده با تغيير مقررات وارد بخش درمان بشن تا از منابع مالي كه هنوز بوجود نيومده برخوردار بشن

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۷:۲۴

باسلام.وسپاس از بررسي اين چالش بزرگ. اين بحث اشتباهي است که دکتراي تک رشته اي براي تحقيق وتدريس تربيت شده اند. پس پاتولوژيستها هم بايد رسالت مشابه داشته باشند نه اينکه يک شبه ره صد ساله رابپيمايند. پزشکي ابزار کسب درآمد نبايد باشد.کاش به گفته جناب وزير به وضعيت دنيا دراين زمينه نگاه کنند. ايا دردنيا از پزشکي اينقدربهره برداري مالي ميشود؟ باتشکرفرا وان ازجناب وزير که با ديدگاهي متفاوت به مسايل ميپردازند

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۸:۲۵

تکليفش معلومه. بر باد رفتن حاصل عمرمان و از بين رفتن رشته محبوبمان

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۹:۴۸

زنده با رشته علوم آزمايشگاهي چه کارشناسي چه ارشد چه دکتري که بلدند حقشونو ابگيرن!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۰:۵۲

با سلام متاسفانه حق دانش آموختگان علوم آزمابشگاهي و مقاطع تحصيلات تکميلي اين رشته ناديده گرفته شده است. به اميد اينکه دوباره اين قشر به حق و حقوق پايمال شده خود برسند.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۱:۰۳

اگر همه چي مرتبط با صرف رشته پزشکي هست،خودشان دستگاههاي تشخيصي ودرماني مختلف(X-ray، MRI،سونوگرافي و..)را که مرتبط با تشخيص و درمان هست هم،توليد و توزيع کنند!! و .. کجاي آيين نامه رشته ها نوشته که فارغ التحصيل غير پزشک صرفا جهت تدريس و پژوهش تربيت شدند و پاتولوژيستها جهت تاسيس آزمايشگاه تشخيص طبي تک نفره!؟ به قول کليپ ويديويي در مورد ارث پدري 2 برادر بود؛برادر بزرگتر که زرنگ بود گفت: خر چموش بابا که بابا رو انداخت رو زمين و کشت، مال من؛گربه ملوس بابا، که بابامون خيلي دوسش داشت مال تو!! هيچ عقل سليمي اشراف پاتولوزيستي که 7 سال پزشکي عمومي (بدون يک واحد ازمايشگاه باليني و کارورزي آزمايشگاه در بيمارستان)و 4 سال دوره پاتولوژي که نصف آن آناتومي بوده و حدود 6 ماه صرفا از بخشهاي مختلف آزمايشگاه بازديد! ميکنند را نسبت به متخصص دکتراي علوم آزمايشگاهي که تمام دوره 4 ساله ليسانس،2 ساله کارشناسي ارشد و 4 ساله دکترا را کاملا در بخشهاي مختلف عمومي و تخصصي آزمايشگاه بيمارستانها طي ميکنند و انجام مي دهند را نخواهد پذيرفت

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۲:۲۶

پرسش از دکتر کرمي: 1- آيا PhDهاي تک رشته شماره نظام پزشکي نمي گيرند؟ 2- چطور به کساني که به شما انگل شناسي، بيوشيمي، فيزيولوژي، قارچ شناسي، باکتري شناسي و ايمني شناسي تدريس کرده اند تا پزشک بشوي، مي‌گوييد که "تو بلد نيستي"؟ 3- کنترل کيفي، آمار در آزمايشگاه، تفسير باليني ABG، کوروولاريا، بلاستوسيستيس هومينيس، محدوده مرجع، تضمين کيفيت، POCT، Quantitative PCR، و... را به اندازه يک خط و نه بيشتر، تعرف کنيد يا توضيح دهيد؟ اصلاً، بانک خون چيست؟ پنج گروه خوني فرعي را نام ببريد؟ 4- آدرس چند سايت که برنامه آموزش آناتوميکال و کلينيکال پاتولوژي را دارند، ذکر کنيد؟ شما آناتوميکال(سرجيکال) پاتولوژيست، و ما PhDهاي تک رشته کلينيکال پاتولوژيست هستيم. لذا ما از آناتوميکال پاتولوژي چيزي نمي دانيم و شما هم از کلينيکال پاتولوژي چيزي نمي دانيد. انشاءالله نظام آموزشي ما شبيه همه جاي دنيا بشود. نه اينکه به خاطر پزشک سالاري، همه منافع و قوانين به نفع پزشک ها باشد. دانشجوي دکتري تخصصي بيوشيمي باليني دانشگاه تربيت مدرس و دانشجوي نمونه کشوري سال 1389

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۲:۳۷

با سلام واقعا حق مردم مهمه چون خود پاتولوژيستها هم ميدونن در آزمايشگاه واقعا در حد بچه هاي علوم آزمايشگاهي نيستن و در حد لام پاتولوژي هستن. متاسفانه عملکرد وزارت بهداشت هميشه باعث بروز مشکلات نه تنها براي ما علوم آزمايشگاهيان بلکه براي مردم نيز شده است

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۲:۳۹

تبحري که بچه هاي علوم تو آزمايشگاه دارن هيچ کدوم از پاتولوژيست هاي محترم ندارن.غير از اينه که در زمينه عملي ضعيفن و در واقع خيلي از آزمايشات رو تو آزمايشگاه از بچه هاي علوم ياد مي گيرن؟ اگه قرار باشه بچه هاي علوم به حق طبيعي خودشون نرسن به چه انگيزه اي با هر سختي که شده ارشد و دکترا رو بخونن؟چطور نگران فارغ التحصيلان جديد پاتولوژي هستن،نگران بچه هاي فارغ التحصيل تک رشته علوم نيستن؟ لطفا اجازه نديد بيشتر از اين بي عدالتي در حق اين قشر زحمتکش اتفاق بيفته.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۲:۴۴

تا وقتي صحبت از اهميت بالين و هفت سال پزشکي هست مي توانند برکليه بخشهاي آزمايشگاه تسلط داشته باشند.حرف از خدمت به مردم وضربه به طب نيز معناي آن مشخص شد که اگرپزشکي که مدرک پاتولوژيستي دارد نتواند مسوليت فني بشود طب به خطر مي افتد.مسولين محترم به نظرمن دکتراي تک رشته اي به فکرحذف پاتولوژيستهاي محترم از دايره مسوليت فني آزمايشگاه نيستند پس به طب ضربه نمي خورد خواستار انحصارشکني هستند چراکه خواستارعدالت هستند.به طب اصلاضربه نخواهد خورد وقتي که دوستان پاتولوژيست در دومحل متفاوت حتي با بعدمسافت مسوليت فني رابرعهده ميگيرند واين درحالي که پروانه تاسيس در جاي ديگر درآمدزايي داردچون اين عزيزان توانايي بالاي دارند ونخبگان جامعه هستند.ممنون

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۳:۲۴

اى كاش در وزارت بهداشت يكى پيدا ميشد كه براى هميشه به اين بحث خاتمه ميداد. آقا، يا براى هميشه حق تاسيس و مسئول فنى رو به پاتولوژيست ها بدهيد و يا به phd ها، در اين صورت بايد كلينيكال پاتولوژى از ليست تخصص هاى پزشكى خارج شود و از رشته هاى phd علوم پايه به حساب بيايد. در اين صورت بايد به رزيدنت ها و متخصصين پاتولوژى اين امكان داده شود كه در رشته اى كه مختص پزشكان باشد، تخصص بگيرند و براى جبران عمر تلف شده آنها و ضرر و زيانى كه ديده اند نيز تدابيرى اتخاذ شود. آيا يك پزشك متخصص پاتولوژى نميتواند با گذراندن يك دوره ?? ماهه يا ?ساله متخصص پوست يا چشم يا ... شود؟ حتما ميتواند، مگر قرار نداريد كه با يك دوره ?? ماهه ، متخصص پاتولوژى تربيت كنيد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۳:۲۵

همانطور كه از فحواي كلام آقاي دكتر كرمي و معترضين پاتولوژيست كاملاً مشخص است، انحصار طلبي اين عزيزان صرفاً جهت حفظ منافع مالي است. اميدواريم وزير محترم بهداشت به اين امر توجه نموده و اجازه ندهمد كيفيت آزمايشگاه باليني قرباني انحصار طلبي گروه خاصي گردد.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۳:۳۰

يك پيشنهاد سازنده. بياييد براى phd هاى روانشناسى و phd هاى مامايى و غيره، يك دوره تكميلى ?? ماهه درست كنيد و آنها را تبديل به روانپزشك و متخصص زنان و مامايى و غيره كنيد. فكر كنم كمبود متخصص روانپزشكى و متخصص زنان و غيره هم داريم.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۰۰:۱۱

اقاي دكتد كرمي شما كه از حق مردم حرف مي زنيد يكبار بريد به ازمايشكاها ببينيد كدوم دكتري مى تونه يك مريض خوني تشخيص بده؟امسال هم رشته هاي شما چيزي از علم ازمايشكاه نمى دونن اين قشر ازمايشكاهيان كه دارن ين صنفو اداره مي كنن

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۰۰:۴۶

باعرض سلام چندين سال پيش يک پروژه بزرگ راه اندازي شد و به دلايل نامعلوم(!) دکتراي رشته علوم ازمايشگاهي حذف شد، دانشجويان علوم آزمايشگاهي پس از دوره کارشناسي وارد زير شاخه هاي علوم ازمايشگاهي در مرحله کارشناسي ارشد (همان دکتراي حرفه اي) و سپس دکتراي تخصصي شدند که گذر از اين مراحل همراه با پشت سر گذاشتن کنکورها ي مختلف است، گذراندن کل اين دوره حداقل 12 سال طول ميکشد، از آقاي دکتر کرمي سوال ميشود ، دکتراي علوم آزمايشگاهي که حذف گرديد ساليان متمادي پذيرش دانشجوي رشته علوم آزمايشگاهي در مقطع کارداني صورت مي پذيرفت ، آيا تا بحال فکر کرديد که يک دکتراي تخصصي تک رشته چه مراحل علمي و سختيهايي را متحمل شده تا به اين مرتبه علمي رسيده؟! آيا اين راه ميانبر است؟! راهي که با برداشتن دکنراي علوم آزمايشگاهي نه تنها ميانبر نيست بلکه نا هموار نيز شده است، همانطور که از نام رشته علوم آزمايشگاهي پيداست اين رشته و شاخه هاي مربوط به آن کاملا" پاسخگوي تمام مسائل مربوط به آزمايشگاه تشخيص طبي است.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۰۱:۰۸

يادمه هشت سالم بود يکروز از طرف مدرسه بردنمون کارخونه مينو به صف کردنمون و بردنمون تو کارخونه که خط توليد بيسکويتو ببينيم وقتي به قسمتي رسيديم که دستگاه بيسکويت ميداد بيرون خيلي از بچه ها از صف زدن بيرون و بيسکويتايي که از دستگاه ميزد بيرونو ورداشتن و خوردن من رو حساب تربيتي که شده بودم ميدونستم که دارن کار اشتباه و زشتي ميکنن واسه همين تو صف موندم ولي آخرش اونا بيسکويت خورده بودنو مني که قواعدو رعايت کردم هيچي نصيبم نشده بود الان سي سالمه ،اون روز گذشت ولي تجربه اون روز بارها و بارها تو زندگيم تکرار شد خيلي جاها سعي کردم که آدم باشم و يه سري چيزارو رعايت کنم ولي در نهايت من چيزي ندارم و اونايي که واسه رسيدن به هدفشون خيلي چيزا رو زير پا ميذارن از بيسکوييتاي تو دستشون لذت ميبرن از همون موقع تا الان يکي از سوالاي بزرگ زندگيم اين بوده و هست که خوب بودن و خوب موندن مهمتره يا رسيدن به بيسکوييتاي زندگي؟ اونم واسه مردمي که تو و شخصيتتو با بيسکوييتاي توي دستت ميسنجند!!!!!!!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۰۹:۳۲

با سلام ، جناب اقاي دکتر کرمي طبق گفته هاي شما حق تاييد جواب و امضاي جواب بيماران توسط پاتولوژيستها باشه ولي ايا واقعا چنين مطلبي رعايت ميشه؟ به شخصه اين مطلب رو فقط در حد حرف ميدونم ، واينکه عنوان کردند که پزشکي 7 سال و تخصص4 سال ايشون بايد اينم در نظر بگيرند که 4 سال کارشناسي و2 سال کارشناسي ارشد و 4 سال دکترا وقت کمي نيست و چندين مرحله کنکور شرکت کرده اند و با رتبه هاي تک رقمي ارشد و دکترا رو گذروندن واقعا اين حق پايمال شده نيست؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۰۹:۳۶

با سلامخدمت وزير محترم براستي آيا منظور از مسئول فني حضور پزشك پاتولوژيست در آزمايشگاه است، چگونه مي توان از صحت و دقت امانات مردم در بحث تشخيص مطمئن بود در حاليكه ابزار سنجش صحت و دقت غير واقعي بوده و شايد بهتر است بگوييم هميشه غايب، ايا تاكنون ضامن صحت و سقم آزمايشات پاتولوژيست ها بوده اند . هميشه معيار سنجش صحت و دقت يك آزمايشگاه حق و الانصاف پرسنل زحمت كش و با تجربه آزمايشگاهي بوده كه همواره با پا گذاشتن به عرصه ارتقاء تحصيلي بدنبال معرفي جايگاه واقعي خود بوده و بدور از انصاف است معيار را حضور غير واقعي دوستان پاتولوژيست بدانيم.من اميد دارم كه وزير توانا، عالم و با درايت به شايستگي تمام تصميم مناسب را اتخاذ خواهند نمود.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۵:۴۴

phd گرفتن با توجه به چند برابر شدن ظرفيت پذيرش نسبت به قديم خيلي اسون ترشده.ونيزاسان تر ازاز قبولي در پزشكي و بعد طرح و بعد دوباره نشستن پشت امتحان رزيدنتي وقبولي در پاتولوژي و خوندن 4 سال دروس مختلف و سنگين پاتولوژي هست. پس كلا رشته پاتولوژي رو حذف كنين و به كل دنيا اعلام كنين كه به نظرما phd بالاتر از يك پزشكه حتي اگرphd تو دبيرستان تجديد مياورده و يا با كارداني وارد اين رشته شده باز هم بالا تر از افراد تيز هوشي است كه اومدن زندگي شون رو براي پزشكي گذاشتن هست. ديگه به بچه ها نگيد درست بخونيد چون عاقبت اونهايي كه تجديد ميشن و كارداني قبول ميشن مثل بچه ها تيز هوش و درس خوان هست.و انهايي كه ميدانند با انهايي كه نمي دانند برابرند

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۸:۵۸

لطفا به دنيا اين نکته را هم اعلام کنيد که بر خلاف تمام دنيا ما از ديپلم وارد مقطع دکترا ميشيم و 6 ساله ميشيم دکتر!! و اونايي که از مسير درست و مطابق با استانداردهاي بين المللي ادامه تحصيل ميدنو ميگيم تجديدي...

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۷:۰۰

با سلام.به نظر من مشکل اصلي اينجاست که بچه هاي پاتولوژي ميخوان 100% حق و حقوق ازمايشگاه به اوناتعلق داشته باشه و رشته ازمايشگاه که از اسمش هم پيداست کاملا حذف بشه. موضوع به رخ کشيدن و نشون دادن برتري کسي به کس ديگه نيس. بلکه هدف قرار گزفتن رشته ازمايشگاه در جايگاه خودشه. حقي که بچه هاي پاتولوژي حتي در حد حرف تحملش رو ندارن چه برسه به عمل. ازمايشگاهيا هدفشون گرفتن حق خودشونه نه سرکوب پاتولوژي. من خودم در دوران کارداني به بچه هاي پاتولوژي انگل ياد دادم تو دوران کاراموزي هماتولوژي سلول‌ها رو ياد گرفتن با ما که تو مقطع کارداني بوديم!! درضمن اگه مشکل فقط بالينه محض اطلاع ميگم که بدون بالين يک ازمايشگاهي نميتونه جوابي رد کنه. پس لطفا واسه بالا بودن کسي رو نکوبيد.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۸:۰۲

دوست عزيز آقاي انصاف واقعا موضوع جالبي گفتي خودتان واقف هستي که مدرک پزشکي برابراست با فوق ليسانس،‌‌ ضمنا دانشگاه بين‌الملي و آزاد را فراموش کرديد که فرت وفرت با پول مدرک پزشکي مي‌دهد نکنه اينها را هم جزو درسخون‌ها محاسبه گرديد و اونا تجديد نياوردن. بعدش چه راحت تقسيم‌بندي کرديد که هر کي تجديد بياره کارداني قبول ميشه و هر کس تجديد نياره پزشکي ولاغير. دوست عزيز ضمنا چندسال ديگه کارداني نداريم لطفا علمتان و تحربه تان را به روز کنيد. بعدش مگه پزشکان شما نخبه نيستند؟ بفرماييد تخصصهاي ديگه وارد کاري بشيد که مسلط به آن باشيد نه اينکه دوستان شما درطرح زيردستان همين کارشناسان تجديدي علم مي آموزند. خداييش انصاف داشته باشيد

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۸:۳۳

سلام. چه کسي گفته مسئول فني آزمايشگاه بايد پزشک باشد؟ مگر قرار است کسي در آنجا درمان شود؟ پس مسئول فني داروخانه هم پزشک بگذاريد چون دارو به مردم مي دهد. جواز رستوران را هم به پزشک بدهيد چون با خوراک مردم سر و کار دارد. چطور از نظر اين اقا تنها پزشکان نخبه‌اند و دکترهاي ديگر نيستند؟ نهايت خودخواهي را ببينيد! کسي که تخصصي در ازمايشگاه ندارد چه پزشک باشد چه دکتراي ادبيات فرقي ندارد. ازمايشگاه حق کسي است که درس آن را خوانده و مهارت آن را دارد. اگه نه که مجوز نانوايي را هم به پاتولوژيست‌ها بدهيد چون پزشک هستند!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۹:۵۵

اميدوارم مسئولين در اين زمينه تصميم درست بگيرند. به نظر من در يک آزمايشگاه تشخيص طبي بايد يک دکتراي علوم آزمايشگاهي و يک متخصص پاتولوژي در کنار هم کار کنند و مسلما يک PhD تک رشته اي(براي مثال رشته خودم انگل شناسي) به تنهايي نمي تواند مسئول آزمايشگاه باشد مگر اينکه با رشته هاي ديگر( ميکروبيولوژي، قارچ شناسي، خون شناسي و...) همراه شود. بهتر است از توهين به يکديگر دست برداريم.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۲۲:۴۴

با سلام لطفا براي توجيه مسائل فني پاي مردم را وسط نکشيد. حقيقت اين است که کارشناسان آزمايشگاه در کنار کار عملي در بخشهاي مختلف همزمان سالها درس ميخوانند و با تلفيق تجارب علمي و عملي خود بهترين خروجي را دارند. طبق نظر پاتولوژيستها بايستي براي هر تست رايت مثبت با پزشک معالج تماس گرفته شود و يا براي هر قند بالا با متخصص داخلي و براي هر tsh غير نرمال با متخصص غدد؟؟؟ عملا چنين اتفاقي ندرتا لازم ميشود رخ دهد و آغازگر اين امر معمولا پزشک معالج است که اتفاقا دوباره از کارشناس انجام‌دهنده سوال کرده و به او توضيح ميدهند. عزيزان کار آزمايشگاه اندازه‌گيري پارامتر و گزارش آن پس از اطمينان از صحت پروسه اندازه‌گيري است. آيا ميشود در جواب بيمار پس از مشاوره دست برد؟ ما گزارش ميکنيم و متخصص مربوطه ريشه‌يابي و رفع مشکل بيمار ... اصلا آيا پاتولوژيست گنجينه‌اي از تمام تخصص‌هاست که بتواند با همه متخصصين مشاوره کند؟ حقيقت اين است که پاتولوژيستهاي محترم در طول زندگي حرفه اي خود آزمايشات يک بيمار را هم انجام نداده اند پس ريشه و دليل اين همه ادعا چيزي جز تلاش براي حفظ منافع صنفي نيست

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۲۳:۱۵

با تشکر از تدبير وزير بهداشت و دولت محترم ان شا الله حق به حق دار رسيده و ظلم و حق کشي 25 ساله اي که در حق سفيدپوشان گمنام سلامت شده برطرف خواهد شد و ديگه اون کسايي که مهرشونو ميزارن تو آزمايشگاه و خودشون سفرهاي داخل و خارج ميرن نميتونن بيش از اين در حق آزمايشگاه خيانت کنند. ضمنا اقاي دکتر کرمي بهتره به عنوان رييس يک انجمن علمي با مستندات صحبت کنيد نه اينکه با گفتن اون حرفا دست به عوام فريبي بزنيد. حق با مردمه؟ حق با مردمه که مهرتونو بگذاريد تو آزمايشگاه و بريد دنبال تفريحاتتون و آخر ماه حقوق هاي کلان بگيريد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۲۳:۵۰

دوستان phd واقعآ درست ميگن. پاتولوژيست ها نه بيماريها رو ميشناسن ، نه آزمايشگاه رو و نه كنترل كيفى رو. ولى اصولآ من فكر ميكنم كه وقتى رشته اى ، تخصص پزشكى به حساب مياد، يعنى بايد MD باشى كه بتونى اون تخصص رو بگيرى. اگه اشتباه ميگم ، لطفآ بگين تا من به اشتباهم پى ببرم

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۰۱:۰۰

دوست گرامي انصاف عزيز، درخت هر چه بارورتر سر بزيرتر، اين چه استدلال اشتباهي است که شما ميکنيد! شما و امثال شما چون پزشکي خوانديد بچه درس‌خوان بوديد و از همان ترم اول تحصيل پزشکي دکتر، ولي دانشجويان علوم آزمايشگاهي که اکثرا"به دليل علاقه به اين رشته آمدند درس‌خوان نبودند و ليبل هاي ديگري که شما زديد(!) اتفاقا" بايد بگويم دانشجويان علوم پايه و بالاخص علوم آزمايشگاهي در دانشگاهها مستعد تر و حضور فعالتري نسبت به دانشجويان پزشکي دارند!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۰۹:۴۳

واقعا ممنون از نظر علمي و مفيد شما. متوجه شديم که خدمت به مردم فقط تيزهوشاني داراي نيش کنايه و مغرور مي‌خواهد و اينکه در بين رشته هاي تکميلي پزشکي پاتولوژي چه مقام و منزلت بالايي دارد. عزيزم نظر کارشناسي بده. با اين تفکر شما واقعا براي قشر تحصيل کرده متاسفم

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۰۹:۴۸

با سلام و احترام من هم مانند ساير همکاران محترم معتقدم پاتولوژي کنوني يک رشته تک تخصصي محسوب مي شود و اگر بنا باشد هر تخصصي فقط در حوزه تخصصي خودش فعاليت نموده و آزمايشگاه داير نمايد بايد شامل آنها نيز گردد. با تشکر دکتراي بيوشيمي باليني

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۶:۴۳

با سلام و احترام. ممنون از متن کاملا جامع و منصفانه اي که منتشر کرديد. پاتولوژيست هاي محترم اگر يک نگاه کلي به مطلب منتشر شده توسط دکتر حسين زاده و دکتر کرمي و کامنت هاي دکتراهاي آزمايشگاهي و پاتولوژيست ها بيندازيد متوجه ميشويد که حتي در يک مطلب ارايه شده توسط شما استدلال علمي و منطقي ديده نمي شود و فقط با ابرمتخصص خواندن خود در جهت کوچک نمايي افرادي هستيد که حق استادي در تمام مراحل تحصيلي شما را دارند. تمام صحبت هاي شما بوي غرور و مادي گرايي ميدهد. پس لطفا با سياه نمايي و کولي بازي سعي نکنيد زياده خواهي خود را به حق مردم نسبت دهيد. در نهايت از دکتر هاشمي هم تشکر فراوان دارم چون ايشان در دوره ي وزارت خود نشان داده اند که وزيري عدالت محور در دولت تدبير و اميد هستند.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۶:۵۹

جناب دکتر کرمي عزيز لطفا مستندات خود را در مورد مسئوليت باليني ارائه فرماييد، در کدام ايين نامه معتبر جهاني اين مساله عنوان شده است? در ضمن در ايران شما عزيزان عنوان مسئول فني را يدک ميکشيد، لطفا مشخص فرماييد آيا اين همان مسئول باليني است? در ضمن تا جايي که من ميدونم رشته هاي ما عنوان باليني و پزشکي دارند ، ايا نظر شما اين است که وزارت بهداشت در نامگذاري رشته هاي ما اشتباه کرده است?

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۷:۱۸

با سلام سوال من اينه که چرا دوستاني که پزشکي خوندند خود را دکترتر از بقيه ميدونن! والله اون بنده خدايي که دکتراي ادبيات گرفته هم زحمت کشيده ولي اون کجا و شما کجا...!در تمام کشورها يک PhD شيمي هم ميتونه با گذروندن يه دوره postdoc ازمايشگاه بزنه اما در کشور ما کسي که درس آزمايشگاه خو انده هم نميتونه چون نظام سلامت ما به شدت پزشک سالاريه! مسئله اينکه بعد از مدتها وزيري آمده که عليرغم پزشک بودنش خيلي خوب مشکلات رو ميفهمه و ميدونه چاره کار چيه. به اميد روزي که وزير محترم بتونه يک نظام سلامت مطابق کليه استاندارد هاي جهاني در کشور پياده کنه.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۱

به نظر بنده در يک آزمايشگاه تشخيص طبي بايد يک دکتراي علوم آزمايشگاهي و يک متخصص پاتولوژي در کنار هم کار کنند و هر يک به تنهايي نمي تواند مسئول آزمايشگاه باشد مگر اينکه با رشته هاي ديگر( ميکروبيولوژي، ويروي شناسي، بيو شيمي ،خون شناسي و...) همراه شود. اين راه حلي براي اين مشکل است چون هر دو گروه در بخشي تخصص دارند.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۸:۴۱

با عرض سلام و ادب محضر تمامي صاحب نظران بنده به عنوان يک PhD تک رشته اي به نظرم بهترست آزمايشگاه پاتولوژي از آزمايشگاه تشخيص طبي به لحاظ حقوقي و....جدا شود. از ديد بنده در آزمايشگاه نيازي به تشخيص باليني نيست و تشخيص صحت تکنيک آزمايشگاهي و تسلط به صحت نتايج مهم است که متخصصين هر تخصص آزمايشگاهي به عنوان مسوول همان بخش بايستي بر نتايج آزمايشها نظارت علمي داشته باشند. و بنابراين جهت اداره آزمايشگاه تشخيص طبي واقعا نيازي به متخصص باليني نيست. چرا که در پايان قرار است اين نتايج توسط پزشک باليني بررسي گردد و بر اساس تشخيص ايشان درمان بيمار آغاز شود و يا آزمايش مجددا تکرار گردد. به اعتقاد بنده جداسازي حريم اين دو تخصص (PhD و پاتولوژي) و سپردن اداره آزمايشگاه تشخيص طبي به متخصصين اين رشته راهکار مناسبي براي پايان دادن به دغدغه هاي حقوقي تمامي افراد درگير در مساله هست.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۹:۲۹

دوست انگل شناس، با نظرتون کاملا موافقم؛ البته در مورد رشته هاي جانبي مثل رشته شما. عملا انگل شناسي محدود به بررسي stool در آزمايشگاه هست و تستهاي آن، در 10% نسخه آزمايش هم ممکنه درخواست نشه. هر چند همکاران پاتولوژيست و دکتراي حرفه اي؛ در زمينه انگل شناسي هم دانش محدودي دارند. ولي درست نيست محدوديت رشته تونو به همه گرايشها تعميم بديد

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۲۱:۵۱

با سلام در پاسخ به دوست عزيزي که با عنوان يک پاتولوژيست يک پيشنهاد سازنده را مطرح نمودند مبني بر اينکه "بياييد براى phd هاى روانشناسى و phd هاى مامايى و غيره، يك دوره تكميلى درست كنيد " مي خواهم عرض کنم که با اين ادبيات صحبت کردن اصلا شايسته شما نيست. به نظر من بهتره به جاي مسخره کردن قوانين و دستورالعمل هاي مربوط به اداره آزمايشگاه روي ديگر جاهاي دنيا مثل امريکا و کانادا مطالعه کنيد و با مستندات علمي و منطقي توجيهي مبني بر نابجا بودن درخواست بر حق فارغ التحصيلان و دانشجويان دکتراي تخصصي رشته هاي علوم پايه بياوريد.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۰۲:۰۷

وظيفه مسئول فني آزمايشگاه ارتباط پزشک باليني با خدمات علوم آزمايشگاهي باليني وتشريحي است که در دانشگاه به عنوان دروس پايه تدريس مي شود،اين يعني کاربردي کردن اين رشته در خدمات باليني،وقتي ما دوره پزشکي را ميگذرانديم واقعا کسي که بتواند درک باليني داشته باشد وابهامات ما را درمورد آزمايشات درک کرده به ما توضيح دهد نبود وبه ما گفته ميشد همين است که دستگاه خونده خود دانيد ،چون رزيدنت پاتولوژي نبود وپاتولوژيست به تعداد کافي نبود ،وما هم بيخيال ميشديم ويا خودمان يک تفسيري ميکرديم،ولي وقتي خودم پاتولوژيست شدم بسياري از اين ابهامات برايم حل شد پس ميتوانم

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۰۷:۲۹

يادمه كه چند سال پيش، فوق ليسانس هاى هوشبرى ، تلاش كردن تا بتونن دكتراى اين رشته رو بگيرن و عملا تقريبا مثل يك متخصص بيهوشى كار كنن . ولى جوابى كه گرفتن اين بود كه تخصص بيهوشى رشته اى است مخصوص MD ها. اونها نفوذ علوم آزمايشگاهى ها رو نداشتن

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۱۴:۴۶

اگر اين تصميم گرفته شود يک نفر که پزشک متخصص پاتولوژي نيست مي‌تواند از طريق ميانبر موقعيت شغلي پزشک متخصص پاتولوژيستي را به دست آورد که در کنکور پزشکي قبول شده، هفت سال پزشکي عمومي و چهار سال پزشکي تخصصي خوانده است. اين جمله ي دکتر کرمي اصل مطلبو بيان ميکنه: پزشک سالاري

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۱ ۰۱:۰۱

با تشکر از دوستاني که کامنت داده اند. چه عجب بالاخره آزمايشگاهي ها هم احساس کردندکه بايد حرف بزنند. از دانشجويان پاتولوژي هم تشکر مي کنم بابت اينکه با فرمايشاتشون دارند نشون مي دن که نگران سلامت مردم نيستند. دوستان عزيز، در انگلستان آزمون MRCPath از فارغ التحصيلان همه رشته هاي آزمايشگاهي، بوسيله انجمن پاتولوژيست هاي کلينيکال (ما تک رشته اي ها) و آناتوميکال (سرجيکال) برگزار مي شه. کسي مي تونه کار باليني انجام بده که در اين آزمون موفق بشه. يه چيزي مثل نظام پزشکي، ولي با قاعده و مبتني بر آزمون، مصاحبه و دانش تئوري و تجربي. موفق باشيد.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۲ ۱۳:۴۲

با سلام لازم است دوستان پاتولوژيست به موارد زير توجه داشته باشند: 1- وظيفه اصلي آزمايشگاه و مسئول آن ارائه جوابي با بالاترين درجه صحت و دقت آزمايشگاهي است نه تفسير آزمايش. 2- در همه جاي دنيا پزشک بالين با توجه به جواب درستِ آزمايشگاه و مشاوره با مسئول آزمايشگاه براي درمان بيمار تصميم ميگيرد. براي پزشک، درست بودن جواب آزمايش مهمتر است زيرا خود پزشک بالين ميتواند بين حدس قبلي خود، جواب آزمايش و بالين بيمار ارتباط برقرار کند و در صورت ضرورت ميتواند از مسئول آزمايشگاه مشاوره بگيرد. هر کسي را بهر کاري ساخته اند. 3- اين صحبت بسيار عجيب است که مسئول آزمايشگاه بايد جواب بدست آمده از دستگاه را با بالين بيمار چک کند. اين امر وظيفه پزشک بالين است. اگر چنين است به همه متخصصين با رشته هاي مختلف مجوز آزمايشگاه داده شود تا خودشان جواب را با بالين بيمار چک کنند!!! 4- دوستان پاتولوژيست تک رشته! به اين سوال ما پاسخ بدهند که آيا يک پزشک عمومي نخبه! از همه علائم باليني بيماريهاي مرتبط با تخصصهاي مختلف اعم از قلب و عروق، جراحي، عفوني و غيره اطلاع دارد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۲ ۲۲:۱۵

تفسير نتايج آزمايش و بررسي همخواني آن با وضعيت بيمار که جناب کرمي فرمودند ربطي به آزمايشگاه نداره و از وظايف پزشک معالج هست.من به عنوان يک دانش آموخته داروسازي با بيوشيميست ها زياد سروکار داشتم اين عزيزان در کارهاي آزمايشگاهي و مسائلي مانند کنترل کيفي و...بسيار قوي هستند و خيلي خوب از عهده مسوليت فني يک ازمايشگاه بر مي آن از حرف هاي دکتر کرمي بوي انحصار طلبي شنيده ميشه .متاسفانه مسوول فني ازمايشگاه بايد در کنترل کيفي دستگاه ها قوي باشه و به کار ازمايشگاه اشراف داشته باشه تا جواب صحيح به بيمار داده بشه حالا ميخاد پاتولوژيست باشه يا بيوشيميست به نظر بهتره يک ازمون علمي براي اعطاي حق فني انجام بگيره