• جمعه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93111005366
  • خبرنگار : 71368

گزارش ایسنا از تهرانگردی سی و هشتم

از تخریب قدیمی‌ترین ماشین‌دودی توسط معتادان تا دیدار با کریستف‌کلمب پایتخت

از تخریب قدیمی‌ترین ماشین‌دودی توسط معتادان تا دیدار با کریستف‌کلمب پایتخت

سی و هشتمین سفر کشف تهران احمد مسجد جامعی صبح امروز با حضور صبحگاهی در کاروانسرای خانات که یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای پایتخت است کلید خورد.

سی و هشتمین سفر کشف تهران احمد مسجد جامعی صبح امروز با حضور صبحگاهی در کاروانسرای خانات که یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای پایتخت است کلید خورد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد مسجد جامعی در ساعت هفت صبح امروز ضمن بازدید از غرفه‌های این کاروانسرا در بازار قدیمی امین السلطان که روزگاری محل فروش پرندگان بود حاضر و با کسبه آن نیز به گفت‌وگو نشست.

بازار امین السلطان پیش از این به عنوان بزرگترین مکان خرید و فروش حیوانات و به خصوص پرندگان در منطقه مولوی مشهور بود که پس از ساماندهی این شغل به محلی برای فروش دانه‌های غذایی پرندگان تبدیل شد.

مسجدجامعی در حاشیه بازدید از کاروانسرای خانات و بازار امین السلطان با بیان اینکه متاسفانه بازارچه‌ای در حد فاصل بازار امین السلطان و کاروانسرای خانات وجود دارد که به صورت نیمه کاره رها شده است گفت: می‌توان با مرمت و احیای این بافت این منطقه را به سایت گردشگری پایتخت بدل کرد. چرا که جاذبه‌های گردشگری در این منطقه بسیار زیاد است.

وی همچنین در ادامه با حضور در مقبره‌ای در تقاطع خیابان مولوی و شهرداری معروف به بقعه "سر قبر آقا" که این فرد به عنوان اولین امام جمعه تهران معروف است حاضر و در جریان روند احیای این ساختمان که به عنوان بزرگترین برج آرامگانی تهران لقب گرفته قرار گرفت.

همچنین محیط طباطبایی، رئیس انجمن کمیته موزه‌های ایران نیز با بیان اینکه این آرامگاه فصل‌الخطاب برج‌های آرامگاهی تهران بوده است گفت: بعد از ساخت این برج ، موج جدید معماری اروپایی وارد ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه ساختمان اصلی این آرامگاه همانند هشت بهشت اصفهان است، گفت: گنبد این برج پس از مدتی بر روی بدنه ساختمان سوار شده است اما خوشبختانه و در کمال شگفتی شاهد آن بوده‌ایم که هیچ لطمه‌ای به پیکره ساختمان وارد نشده است.

وی در مورد کج بودن علمک گنبد این مقبره که به شکل یک خورشید است به ماجرای جالبی از ربوده شدن این علمک اشاره کرد و گفت: چند سال قبل افرادی با استفاده از یک دستگاه جرثقیل قصد ربودن این نشان را داشتند که با هوشیاری نگهبان این مجموعه این مساله محقق نشد.

مسجد جامعی در ادامه به دیدار "مهسا وهابی" کاشف اسکلت هفت هزار ساله پایتخت که به تازگی در محله مولوی تهران کشف شده است رفت و او را "کریستف کلمب" تهران نامید و گفت: به تازگی پیشنهاد شده است که برای آزمایش دی ان ای، این اسکلت را جابه جا کنند که پیشنهاد می‌شود نه تنها این کار انجام نگیرد بلکه پزشکان و محققان برای انجام آزمایشات به محل حفاری وارد شوند.

وی با بیان اینکه تمدن ساکنان چشمه علی نیز هفت هزار سال تخمین شده است گفت: با کشف این اسکلت مشخص شد که ساکنان تهران با ساکنان هفت هزار سال چشمه علی در ارتباط بودند.

وی با اشاره به همکاری بی‌نظیر کسبه محله مولوی با کاشفان این اسکلت گفت: نکته قابل توجه این است که کسبه محل در راستای حفظ و حراست از این اسکلت هفت هزار ساله نهایت همکاری را با گروه کاوشگری داشته‌اند و همچنین پیمانکار شرکت آب و فاضلاب نیز پس از کشف این اسکلت، نهایت همکاری را با گروه کاوشگر تاریخی داشته است.

همچنین در ادامه مسجد جامعی به همراه کاشفان تهران به موسسه "آوای ماندگار" که محل آموزش و نگهداری کودکان کار و خیابانی بود حاضر و از نزدیک در جریان و روند آموزش این کودکان قرار گرفت.

مسجد جامعی این کانون را قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد ایران نامید و در ادامه مسئول این کانون اعلام کرد: تاکنون یک‌هزار کودک تحت پوشش قرار گرفتند که به دلیل عدم وجود اسناد هویتی تاکنون نتوانسته‌اند برای 600 نفر از این کودکان اقدامی در راستای آموزش انجام دهند.

این در حالی است که دانش آموزان در این موسسه تنها می‌توانند تا مقطع دوم ابتدایی تحصیل کرده و پس از آن برای آموزش بیشتر به سایر مدارس معرفی می‌شوند که براساس اعلام رئیس مرکز در حال حاضر 20 دانش آموز در مقطع ابتدایی و 15 نفر دیگر در مقطع دوم ابتدایی به تحصیل مشغول هستند.

به گزارش ایسنا همچنین مسئول این مرکز عنوان کرد که محل فعلی آموزش کودکان کار در طرح تعریض شهرداری قرار دارد که به زودی تخریب می‌شود که در این میان محمدی نماینده شهردرای منطقه 12 نیز اعلام کرد که در عوض به این موسسه ساختمان دیگری تعلق خواهد گرفت.

همچنین در ادامه مسجدجامعی با حضور در مسجد فومنی با امام جماعت این مسجد که حجت الاسلام و المسلمین فومنی نام دارد دیدار و همچنین از اولین کودکستان تربیت دینی تهران که به همت حاج آقا فومنی در سال 1320 راه اندازی شده بازدید کرد.

فومنی با بیان اینکه شاهرگ همه مفاسد مشکلات فرهنگی است گفت: این مدرسه دارای 12 کلاس برای دختران و پسران است که تمامی اطلاعات دینی به این کودکان آموزش داده می‌شود.

همچنین مسجدجامعی در ادامه به ایستگاه اولین ماشین دودی تهران که در خط شوش شهرری فعالیت می‌کرد رفت.

تخریب قدیمی ترین ماشین دودی توسط معتادان

مسجد جامعی با حضور در پارک کوثر واقع در منطقه 12 تهران از قدیمی‌ترین ماشین دودی تهران بازدید کرد.

مسئول فرهنگی فرهنگسرای کوثر که در این دیدار مسجدجامعی را همراهی می‌کرد با اشاره به سابقه تاریخی این قطار گفت: متاسفانه صندلی‌های این قطار چوبی است و توسط معتادان برای روشن کردن آتش تخریب شده است. به گونه‌ای که هیچ صندلی در این قطار به چشم می‌خورد که پیشنهاد می‌شود حصار اطراف این ماشین دودی بلندتر شده تا معتادان نتوانند به این محوطه وارد شوند.

مسجدجامعی در ادامه درخواست ورود به محوطه ماشین دودی قدیمی تهران را داشت که کلید درب آن پیدا نشد!

همچنین رئیس سابق شورای شهر تهران ضمن دیدار با کسبه میدان قیام به مدرسه علوی رفت.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha