• یکشنبه / ۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94010901717

تابلوهای خیره کننده طبیعت تنها چند کیلومتر آن طرف‌تر از تهران

تابلوهای خیره کننده طبیعت تنها چند کیلومتر آن طرف‌تر از تهران

شاید کمتر کسی بداند که منظره منحصر به فرد تمام سنگی که در نزدیکی تهران قرار دارد بتواند نظرش را برای گذران اوقات فراغت جلب کند، اما سنگ تراشه‌های وردیج در شمال‌غرب تهران بار دیگر جذابیت‌های این کلانشهر را به رخ بینندگان می‌کشد.

شاید کمتر کسی بداند که منظره منحصر به فرد تمام سنگی که در نزدیکی تهران قرار دارد بتواند نظرش را برای گذران اوقات فراغت جلب کند، اما سنگ تراشه‌های وردیج در شمال‌غرب تهران بار دیگر جذابیت‌های این کلانشهر را به رخ بینندگان می‌کشد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سنگ تراشه‌های وردیج واقع در استان تهران و شمال غرب شهر، سنگ‌هایی است که با هوازدگی و حفرات هوازده که سنگ‌ها را به اشکال عروسک‌های سنگی شکل‌داده است و در گویش ساکنین منطقه به این اشکال «آدمک جیان» گفته می‌شود و بر این باورند که اینجا بقایای قلعه‌ای از زمان قدیم است؛ هرچند بررسی‌های انجام شده بر روی سنگ‌ها تنها فرسایش را عامل اشکال ایجاد شده می‌داند.

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و شمال وردآورد، جاده‌ای کوهستانی در کنار دره و رودخانه به روستاهای وردیج و واریش منتهی می‌شود و از قسمت شمالی شهرک دانشگاه شریف پس از طی ۱۰ کیلومتر طبیعتی متفاوت و زیبا را می‌بینید که نزدیکی به تهران را از یاد می‌برید.

در سال‌های اخیر سنگ تراشه‌ها مورد استفاده سنگ‌نوردان نیز قرار می‌گیرند. روستای واریش نیز یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان به قلل پهنه حصار، لیزان و لیچه محسوب می‌شود. روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران به شمار می‌رود؛ حدود 500 نفر جمعیت دارد که البته همگی آنها همزمان در روستا حضور ندارند. واریش به لحاظ موقعیتی کمی از وردیج بالاتر و البته سرسبزتر است.

سنگ تراشه‌ها در قسمت غربی جاده در حد فاصل این دو روستا واقع شده‌اند و در روستای وردیج همچنین رودخانه‌ای هست که دو طرف آن را نیزارهایی بلند و به هم فشرده احاطه کرده است. وجود آبشاری در این منطقه، حکایت از زیبایی‌های دیگر این روستا دارد. وجود باغ‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور، جذابیت آن را دو چندان می‌سازد.

تابستان فصلی مناسب برای بازدید از این روستا خواهد بود؛ چرا که در زمستان، هوا در این منطقه کوهستانی سخت سرد می‌شود تا جایی که حتی برای اهالی هم مشکل ایجاد می‌کند.

شاید باور نکنید که تنها چند کیلومتر دورتر از مرکز پایتخت، روستای شگفت انگیزی قرار دارد که دیدنی‌ترین تابلوی سنگ‌تراشی طبیعت به شمار می‌رود؛ روستایی که در گوشه و کنار آن هنرنمایی طبیعت در فرسایش سنگ‌ها و خلق مجسمه‌های بادساخته به چشم می‌خورد؛ روستای کوچک و سرسبزی به نام وردیج، از توابع کن.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha