• جمعه / ۵ تیر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94040502404
  • خبرنگار : 71496

اتهام‌زنی کردهای ترکیه به آنکارا خشم اردوغان را برانگیخت

اتهام‌زنی کردهای ترکیه به آنکارا خشم اردوغان را برانگیخت

با آغاز مجدد تحرکات داعش در مناطق شمالی سوریه و در مجاورت مرز ترکیه، حزب دموکراتیک مردم این کشور آنکارا را به حمایت از تروریست‌ها و فراهم کردن شرایط برای قدرت گرفتن مجدد آنها در شمال سوریه متهم کرد؛ اتهامی که دولت آنکارا آن را تکذیب می‌کند.

با آغاز مجدد تحرکات داعش در مناطق شمالی سوریه و در مجاورت مرز ترکیه، حزب دموکراتیک مردم این کشور آنکارا را به حمایت از تروریست‌ها و فراهم کردن شرایط برای قدرت گرفتن مجدد آنها در شمال سوریه متهم کرد؛ اتهامی که دولت آنکارا آن را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، حزب دموکراتیک مردم ترکیه که حامی کردهاست، دولت را به حمایت از تندروها و فراهم کردن شرایط برای عبور آنها به خاک سوریه و حمله به شهر کوبانی متهم کرد.

فیگن یوکسکداغ، رهبر حزب مذکور، حمله داعش به شهر مرزی کوبانی را یک کشتار توصیف کرد و گفت: دولت ترکیه مدت‌هاست از داعش حمایت می‌کند و کشتار امروز بخشی از این حمایت‌هاست. احتمال بالایی وجود دارد که این تندروها از خاک ترکیه وارد کوبانی شده باشند.

وی ادامه داد: اظهارات مقامات سیاسی ترکیه از نظر ما باطل هستند و دولت آنکارا باید ثابت کند که از داعش حمایت نمی‌کند.

حزب دموکراتیک مردم ترکیه آنکارا را به حمایت از داعش برای ورود به کوبانی متهم کرد. این تندروها صبح روز پنج‌شنبه با ورود به کوبانی در حمله‌ای غافلگیرانه به شهر با استفاده از عوامل انتحاری و شلیک به سوی مردم دست‌کم 50 تن را کشتند و درگیری هنوز میان طرفین ادامه دارد.

غریب حسو، نماینده این حزب نیز ضمن انتقاد از دولت آنکارا در حمله به کوبانی گفت: این گروه‌های تروریستی از خارج مرزهای سوریه و از داخل مرزهای ترکیه وارد کوبانی شده‌اند.

داعش بامداد پنج‌شنبه حملات همزمانی را علیه نیروهای دولت سوریه و پیشمرگ‌های کرد آغاز کرد. این حملات با انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه‌ای در نزدیکی گذرگاه مرزی ترکیه شروع شد که دست‌کم 15 کشته و 70 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل، دولت ترکیه این اتهامات را رد می‌کند.

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه در پیامی توییتری اعلام کرد، ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه داعشی‌ها از مرزهای ترکیه وارد کوبانی شده‌اند دروغ است.

در ژانویه گذشته، پیشمرگ‌های کرد با حمایت ائتلاف ضد داعش موافق به باز پس گیری کوبانی و چندین شهر و روستای اطراف آن و نیز بیرون راندن داعشی‌ها شدند. در درگیری‌های کردها با داعشی‌ها که چهار ماه ادامه داشت بیش از 200 هزار تن به ترکیه مهاجرت کردند.

در واکنش به این سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که هیچکس حق ندارد ترکیه را کشوری حامی تروریسم نشان دهد.

وی تاکید کرد: ما شاهد آن هستیم که سازمان نزدیک به جدایی‌طلبان (حزب کارگران کردستان ترکیه) یا به عبارتی رهبر حزب سیاسی دموکراتیک مردم کمپین سیاهی به راه انداخته است. آنها قصد دارند تا کشور ما را با این ادعاهای بی‌اساس تحریک کنند. آنها از اتفاقات ششم تا هشتم اوت درس نگرفتند. من یکبار دیگر علنا می‌گویم که هیچکس نباید جرات کند که ترکیه را هم‌ردیف تروریسم بداند.

وی در سخنرانی پنج‌شنبه شب خود افزود: حزب دموکراتیک مردم ملعبه دست نظام بشار اسد و برخی لابی‌های بین‌المللی است که دشمن ترکیه هستند. اگر آنها می‌خواهند عضوی از ترکیه باقی بمانند، باید از تروریسم فاصله بگیرند. آنها باید خودشان را نقد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha