• جمعه / ۲ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۰:۴۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94050200251

هم‌زمان با افزایش احتمال بازگشت ژاپنی ها

مسیر توسعه آزادگان جنوبی هموارتر می شود

مسیر توسعه آزادگان جنوبی هموارتر می شود

پس از آنکه در سال‌های گذشته بزرگترین شرکت نفتی چین پیشرفت چندانی در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی نداشت و قرارداد همکاری اش به دلیل اینکه در مدت زمان 19 ماه تنها 9 درصد پیشرفت داشت لغو شد، به نظر می‌رسد با مسوولیت کنسرسیوم ایرانی- خارجی به عنوان پیمانکار تاکنون میزان پیشرفت آن به مرز 30 درصد رسیده و متراژ حفاری آن نیز از مرز 53 هزار متر عبور کرده است.

پس از آنکه در سال‌های گذشته بزرگترین شرکت نفتی چین پیشرفت چندانی در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی نداشت و قرارداد همکاری اش به دلیل اینکه در مدت زمان 19 ماه تنها 9 درصد پیشرفت داشت لغو شد، به نظر می‌رسد با مسوولیت کنسرسیوم ایرانی- خارجی به عنوان پیمانکار تاکنون میزان پیشرفت آن به مرز 30 درصد رسیده و متراژ حفاری آن نیز از مرز 53 هزار متر عبور کرده است.

به گزارش ایسنا، پروژه چندین ساله آزادگان جنوبی از آن دست طرح هایی است که در طول سالهای گذشته پیمانکاران متعددی را به خود دیده است. در سال 1380 با سفر رییس جمهور وقت به ژاپن مقرر شد کنسریومی به رهبری شرکت "اینپکس" ژاپن طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی را کلید بزند اما این شرکت در سال 1385 از این پروژه کناره گیری کرد تا یک سال بعد دو شرکت ملی حفاری جنوب و مناطق نفت خیرجنوب به طور مشترک مسوول پیش برد طرح شوند و بتوانند تا پایان سال 1386 ظرفیت تولید روزانه این میدان به 20 هزار بشکه در روز برسد.

در سال 1388 بود که در آغاز کار دولت دهم قراردادی در قالب بیع متقابل و به ارزش 2.5 میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین منعقد شد، اما خلف وعده های مکرر طرف چینی باعث لغو این قرارداد شد.

در همین راستا مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با بیان اینکه بر اساس برآوردها ظرفیت تولید این میدان 600 هزار بشکه در روز است، گفته بود: "این پروژه طی 19 ماه حضور پیمانکار چینی فقط 9 درصد پیشرفت داشته است."

وی با بیان این که میزان نفت درجای این میدان بیش از 25 میلیارد بشکه برآورد شده و به نظر ما از این نیز بیشتر است، خاطرنشان کرده بود: "برای تولید 320 هزار بشکه نفت در فاز اول باید 185 حلقه چاه حفاری شود که در این راستا در حال حاضر با 16 دکل در حال حفاری هستیم و برای تسریع روند حفاری قرار است به زودی تعداد دکلها به 25 دکل افزایش پیدا کند."

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی، با اشاره به جزییات عملیات حفاری چاه‌های میدان نفتی آزادگان جنوبی از واگذاری 40 حلقه چاه به شرکت ملی حفاری، 40 حلقه به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، 20 حلقه به شرکت خصوصی وابسته به بنیاد مستضعفان و 50 حلقه به شرکت های ایرانی – خارجی خبر داده بود.

به گفته وی پس از اخراج چینی‌ها بیش از 50 هزار متر حفاری انجام گرفته است. این در حالی است که میزان حفاری چینی‌ها در پی 19 ماه حضور در این پروژه کمتر از 40 هزار متر بوده است.

این اظهارنظرها حاکی از آن است که یکی از موانع سر راه میدان آزادگان جنوبی چینی ها بوده اند، گواه این امر نیز حفر تنها 2 حلقه چاه از سوی شرکت چینی در مدت زمان 4 سال فعالیت در ایران است؛ در حالی که کنسرسیوم ایرانی- خارجی با گذشت کمتر از یک سال حفاری 6 حلقه چاه را به پایان رسانده و در حال انجام عملیات برای حفر 12 حلقه چاه دیگر است.

به گفته مدیر پروژه حفاری میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی تاکنون با همکاری 7 دکل همزمان پیشرفت عملیاتی طرح به مرز 30 درصد رسیده و متراژ خفاری در این پروژه از مرز 53 هزار متر گذشته است.

شاید تا حد زیادی قابل پیش بینی بود که با جمع بندی مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 و بالاگرفتن احتمال لغو تحریمها صنعت نفت تاثیر زودهنگامی را از این اتفاق تاریخی بپذیرد. حضور معاون صدر اعظم و وزیر انرژی و اقتصاد آلمان در ایران و مذاکراتش با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نخستین تاثیر توافق هسته ای بود و حالا خبرها حاکی از این است که شرکت ژاپنی "اینپکس" قرار است به طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی بازگردد.

طرح توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی که در 2 فاز تعریف شده است، طبق پیش بینی ها می تواند در فاز اول سقف تولید 230 هزار بشکه در روز و 197 میلیون متر مکعب گاز را محقق کند. در حالی که اگر فاز دوم این طرح به بهره برداری برسد، تولید نفت کشور را تا 600 هزار بشکه افزایش دهد.

همه ی این اتفاقات و خبرهای خوشایند چشم های امید را به سوی میادین نفتی مشترک معطوف می کند. جایی که ما با اعمال تحریمهای بین المللی بسیاری از فرصتها را از دست دادیم و در رقابت با کشورهای همسایه برای تولید نفت از آنها جا ماندیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha