• پنجشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94072315299
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

ابتکار:

توجه به محیط زیست از مولفه‌های امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر است

توجه به محیط زیست از مولفه‌های امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر است

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: با توجهی که خداوند برای خلقت عالم داشته، توجه به محیط زیست از مولفه‌های مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: با توجهی که خداوند برای خلقت عالم داشته، توجه به محیط زیست از مولفه‌های مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، معصومه ابتکار در همایش «مدرسه سبز نماد توسعه پایدار و آیین آغاز نخستین هنرستان محیط زیستی جم» که در پردیس شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، با ابراز خرسندی از تحولات خراسان رضوی با همکاری استانداری و سایر تشکل‌های محیط زیستی در زمینه‌ای که درد مشترک تمام انسان‌هاست، اظهار کرد: اگر امروز خود را پیشروی قیام امام حسین(ع) می‌دانیم و برای بقای تفکر ایشان تلاش می‌کنیم، باید بدانیم که امروز یکی از گم‌گشته‌های بزرگ بشر تخریب و نابود طبیعت و روند نادرستی بوده که دوستان علیه محیط زیست در پیش گرفتند و در اینجا لزوم فعالیت فرهنگی به منزله امر به معروف و نهی از منکر در ادامه قیام عاشورا وجود دارد.

وی عنوان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که یک سال گذشته در آموزش و پرورش خراسان رضوی صورت گرفت، تصمیم گرفتیم که هرچه سریع‌تر آن را عملیاتی کنیم و همکاری بین سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش صورت گیرد.

ابتکار با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست، افزود: با توجه به اقلیم خشک ایران و گرم شدن کره زمین که منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر خود قرار داده و از طرفی به این دلیل که جامعه ایران رو به رشد است، باید برای محیط زیست تلاش کرد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تصریح کرد: باید در کنار تمام محورهای اقتصادی و اجتماعی بر محیط زیست تاکید داشت زیرا یکی از نقاط آسیب‌پذیری که در شرایط کنونی وجود دارد، بحران زیست محیطی بوده که به دلیل سیاست‌گذاری که بدون توجه به مسائل محیط زیست صورت گرفته با بحران محیط زیستی نظیر دریاچه ارومیه روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب محیط زیستی دریاچه ارومیه، تالاب‌های گاو خونی، رودخانه‌های کشف‌رود و زاینده‌رود، ادامه داد: این معضلات در درجه اول عواقب آن در بخش اشتغال، کشاورزی و زندگی شهری خواهد بود و هزینه‌های زیادی را برای حیات انسان در برخواهد داشت. بنابراین اگر می‌خواهیم وضعیت اشتغال، کشاورزی، صنعت و ... پیشرفت داشته باشد، باید به محیط زیست توجه کنیم.

ابتکار عنوان کرد: بسیار امیدواریم تحولاتی که در دولت یازدهم اتفاق می‌افتد، بتواند با روندهای ناپایداری که موجب تهدید اقتصاد، کشاورزی و سلامت می‌شود، مقابله کند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با ابزار تغییر نگرش، جلب مشارکت مردم و حضور فعال دانش‌آموزان در مدارس محیط زیستی، اقدام ارزشمندی در این راستا انجام داد، اضافه کرد: از مولفه‌های مهم امر به معروف و نهی از منکر، توجه به محیط زیست و قوانینی است که خداوند براساس آن عالم را خلق کرده و ما می‌توانیم این قوانین را به درستی به کار گیریم و باید دانش بشری در خدمت طبیعت قرار گیرد.

ابتکار ادامه داد: یکی از اهداف توسعه پایدار آموزش و اصلاح فرهنگ محیط‌زیستی و جلب مشارکت اقشار و همه مردم جامعه است که با هدف مشترک و جهت‌گیری و عوامل متعدد بتوان به این اهداف دست یافت.

وی اظهار کرد: دستاوردهای ما در آموزش و پرورش بسیار عالی بوده و همکاری خیران در احداث مدارس زیست‌محیطی یک حرکت نمادین برای همه محسوب شده که بتوانند به عنوان خیر و داوطلب فعالیت کنند.

ابتکار با تاکید بر اینکه خراسان رضوی در زمینه ترویج فرهنگ محیط زیستی پیشامد است، گفت: از شهری مانند مشهد که با نام ضامن آهو مزین شده، انتظار می‌رود که در عرصه محیط زیست بی‌طرف باشد.

وی با اشاره به اینکه بحث هنرستان‌ها با توجه به اهمیت جهت‌گیری‌های اشتغال و آموزش بسیار مهم است، اضافه کرد: باید اقداماتی مانند فعالیت هنرستان‌های زیست محیطی و ایجاد مشاغل سبز صورت گیرد که بتوان با کاهش مشکلات زیست محیطی در عرصه صنعت، کشاورزی و نگاه متخصصان فنی نیازها را برطرف کرد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: رویکرد فرهنگی ما فقط محدود به آموزش و پرورش نیست و ما با سینماگران نیز تفاهم‌نامه‌ای داشته‌ایم که براساس آن جشنواره فیلم سبز در حال اکران است. فعالیت‌های مشترکی با وزارت ورزش و جوانان آغاز شده که حدود 50 فدراسیون ورزشی از گونه‌های در معرض انقراض حمایت می‌کنند و اقداماتی نیز در عرصه نقاشی و موسیقی شروع شده است.

به گزارش ایسنا، ابتکار همچنین در نشست تخصصی کاهش آلودگی هوای مشهد و کارگروه نجات کشف‌رود که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شهرهای اسلامی نظیر مشهد با توجه به وجود بارگاه مطهر رضوی و اقبال میلیونی سالیانه زائران باید در موضوعاتی نظیر محیط‌زیست به عنوان الگوی شهر سبز اسلامی باشند.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت یکی از هفت علل مرگ و میر را آلودگی هوا اعلام کرده است، ادامه داد: یکی از دلایل بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر سرطان، آلودگی هوا بوده که این امر نشان‌دهنده اهمیت و تشکیل این کارگروه آلودگی هوا است.

رییس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست کشور تصریح کرد: با همکاری شهرداری و استانداری کیفیت هوای مشهد طی دو سال گذشته کاملا بهبود یافته که این روند باید استمرار یابد.

مردم هزینه‌ بی‌برنامگی‌ در خصوص آلودگی هوا را می‌پردازند

ابتکار با تاکید بر اینکه مردم در برابر بی‌برنامه‌گی‌های صورت گرفته در مورد آلودگی هوا هزینه می‌پردازند، افزود: ما به عنوان دولت یازدهم و با توجه به برنامه، جهت‌گیری و وعده‌هایی که در زمینه محیط زیست داده‌ایم، باید تمام تلاش خود را در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه لایحه هوای پاک اکنون در دستور کار مجلس است، عنوان کرد: دولت نیز اقداماتی در این زمینه نظیر معاینه فنی و اصلاح ضوابط مربوط به فرسودگی خودروها، حمل و نقل محدوده شهری، حمایت و توسعه اتوبوسرانی انجام داده است.

رییس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست کشور با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های مهم ما در مشهد کاهش آلودگی هوا بوده است، اضافه کرد: حمایت از معاینه فنی، اتوبوسرانی و ‌کمربند سبز مشهد را پیگیری خواهیم کرد. بنابراین تشکیل این جلسه بر اساس این برنامه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

ابتکار خاطرنشان کرد: مشکل بنزین یورو چهار مشهد حل شده و 80 میلیون لیتر بنزین یورو چهار در راه مشهد است. بهبود شاخص‌های هوای پاک که مردم و زائران از مشهد انتظار دارند، باید پیگیری شود.

وی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گروه‌های مردم‌نهاد و مشارکت مردمی را در نظارت بر آلودگی هوای مشهد دارای نقش مهمی دانست و تصریح کرد: باید معاینه فنی خودرو حتما صورت گیرد تا موجب کاهش تصادفات، آلودگی هوا و آلودگی صوتی شود. همچنین باید تمام خطوط تولید خودرو بررسی شود.

وی با تاکید بر استانداردهای یورو چهار در سطح کشور، اظهار کرد: برای ما آلودگی هوا از مسائل مهم محسوب می‌شود، زیرا اگر هوا آلوده باشد، سلامت کودکان و فرزندان‌مان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ابتکار با اشاره به اینکه گرد و غبار از مسائل مهم و کلیدی در آلودگی هوا محسوب می‌شود، افزود: باید علاوه بر کارگروه هوا موضوع مدیریت گرد و غبار نیز به این کارگروه افزوده شود تا گرد و غباری که از خارج ایران به کشور وارد می‌شود را شناسایی کنند و ما نیز از بازنگری طرح آلودگی هوا حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما در دولت یازدهم نسبت به احیای رودخانه‌های کشور و مدیریت منابع این است که با عنوان زیست بوم در نظر گرفته شده و مکان ورود فاضلاب‌ها نباشند، تصریح کرد: رودخانه کشف‌رود برای خراسان رضوی یک رودخانه مهم محسوب می‌شود و در کنار گام‌هایی که برای رفع تصرف آن شده باید منشا آلودگی نیز برطرف شود.

کشف‌رود باید رودخانه بماند

وی با تاکید بر اینکه کشف‌رود حتما باید رودخانه‌ باقی بماند، اضافه کرد: کشف‌رود نباید به یک کانال آب تبدیل شود تا کارکرد خود را به عنوان یک رودخانه زنده داشته باشد. رودخانه‌ها باید برنامه‌ریزی و مدیریت شوند و نگذاریم که واحدهای صنعتی فاضلاب‌های خود را وارد آن کنند که دولت نیز توجه خوبی به این امر داشته است و آبیاری مزارع با فاضلاب را نیز از این طریق می‌توان کنترل کرد. طی آخرین مصوبه دولت در جهت آسیب‌شناسی و پایش بقایای سم و کود در میادین میوه باید محصولات غذایی ‌شهرها در این زمینه کنترل شوند.

ابتکار خاطرنشان کرد: رفع تصرف کشف‌رود از اقدامات ارزشمندی بوده که انجام شده اما هنوز با مشکلات زیادی نظیر آلودگی، باقی مانده و در دولت به منظور تامین اعتبارات به موقع، پیگیر آن خواهیم بود و این همکاری و فعالیت بین مسوولان و دستگاه‌های مرتبط بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha