• سه‌شنبه / ۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94090301911
  • خبرنگار : 71430

/به روز رسانی شده است/

سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه و کشته شدن دو خلبان‌ آن+ فیلم

سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه و کشته شدن دو خلبان‌ آن+ فیلم

دفتر ریاست جمهوری ترکیه از سرنگونی یک جنگنده روسی در نزدیکی مرز با سوریه توسط نیروی هوایی ترکیه خبر دادند. در پی این اقدام سرگئی لاوروف سفر خود به آنکارا را که قرار بود فردا (چهارشنبه) انجام شود لغو کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه از سرنگونی یک جنگنده روسی در نزدیکی مرز با سوریه توسط نیروی هوایی ترکیه خبر دادند. در پی این اقدام سرگئی لاوروف سفر خود به آنکارا را که قرار بود فردا (چهارشنبه) انجام شود لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، این جنگنده در حومه استان لاذقیه در شمال غربی سوریه سرنگون شده که ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه مدتی است عملیاتی را برای سرکوب مخالفان در این منطقه آغاز کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه تایید کرد که یک جنگنده این کشور در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار گرفته و خلبان‌های آن موفق به بیرون پریدن از هواپیما شده‌اند. روسیه تاکید کرده که هواپیمای روسی به هیچ وجه حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده و به وسیله سامانه‌های موشکی زمین به هوا هدف قرار گرفته است.

کاخ ریاست جمهوری روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سرنگونی جنگنده روسیه در مرز سوریه اقدامی بسیار خطرناک است و پیامدهای زیادی به دنبال دارد اما هنوز زود است درباره دلایل آن سخن بگوییم.

جنگنده ساقط شده در منطقه ترکمان نشین سوریه که به "جبل ترکمان" مشهور است به زمین افتاده است و شبه نظامیان ترکمان که علیه دولت سوریه می‌جنگند و از آنکارا دستور می‌گیرند، اعلام کرده‌اند که یکی از خلبان‌ها را دستگیر کرده‌اند و به دنبال یافتن دومی هستند.

با این حال مخالفان سوری با انتشار تصاویری در یوتیوب تاکید کردند که هر دو خلبان این جنگنده کشته شده‌اند. تصاویری که از لحظه پایین آمدن این خلبان‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که آنها بعد از فرود کشته شده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک جنگنده‌ اف‌16 ترکیه یک هواپیمای سوخو 24 روسیه را که وارد حریم هوایی ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه شده بود هدف قرار داده و سرنگون کردند.

ارتش ترکیه نیز اعلام کرد که دو هواپیمای جنگنده حریم هوایی ترکیه را شکسته‌اند و جنگنده‌های ترکیه‌ای یکی را سرنگون کردند. ترکیه می‌گوید: پیش از شلیک به سوی هواپیمای مذکور در مدت 5 دقیقه 10 بار به آن اخطار داده شد تا حریم هوایی ترکیه را ترک کنند اما جنگنده متجاوز پاسخی به هشدار‌ها نداده است.

شبکه‌های تلوزیونی ترکیه تصاویری از بیرون پریدن دو خلبان هواپیما و نیز در آتش سوختن آن منتشر کردند.

یک مقام در دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که هواپیمای سرنگون شده یک جنگنده سوخوی 24 بوده و بر اساس قوانین بین المللی پس از هشدار سرنگون شده است.

وزارت خارجه ترکیه پس از اتفاقات امروز کاردار روسیه در ترکیه را احضار کرد. شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز پس از سرنگونی هواپیمای این کشور تشکیل جلسه داده‌ است.

در مقابل نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که وابسته نظامی ترکیه در مسکو را در پی سرنگون کردن هواپیمای روسی فراخوانده است.

ناتو نیز به درخواست ترکیه خواستار تشکیل یک نشسته فوق‌العاده شده تا پیامدهای حوادث پیش آمده در مرز ترکیه و سوریه را بررسی کند.

در همین حال دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد که احمد داوود اوغلو، نخست وزیر این کشور به وزیر خارجه دستور داده تا با ناتو، سازمان ملل و کشورهای ذی‌ربط، در رابطه با تحولات جاری در مرز سوریه با ترکیه مشورت کند.

علاوه بر این وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در پی سقوط هواپیمای روسی در مرز سوریه با ترکیه سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به آنکارا لغو شده است.

منابع سوری نیز به الجزیره گفته‌اند که یکی از خلبان‌های این جنگنده به دست مخالفان افتاده و خلبان دیگر کشته شده است. صدای تیراندازی شدید در منطقه سقوط هواپیما شنیده است و بالگرد‌های روسیه با پرواز در ارتفاع پایین در منطقه سقوط هواپیما به دنبال خلبان‌های آن می‌گردند.

یک فرمانده نیروهای ترکمان اعتراف کرد که خلبان‌های روس توسط نیروهای تحت امر وی کشته شده‌اند و این امر پس از آن روی داد که بالگردهای روسیه سعی داشتند خلبان‌ها را آزاد کنند.

پیشتر جنگنده‌های روسیه دوبار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند و آنکارا در اعتراض به این مساله سفیر روسیه در ترکیه را احضار کرده بود. ترکیه همچنین به آنچه که "هدف قرار گرفتن ترکمان‌های سوریه توسط روسیه" می‌خواند معترض است.

در همین حال یک ناو جنگی ارتش روسیه ساعاتی پس از این حمله از تنگه داردانل عبور کرده و وارد شرق دریای مدیترانه در مجاورت آبهای منطقه‌ای سوریه شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در شهر سوچی میزبان پادشاه اردن بود، در کنفرانسی مطبوعاتی به سرنگونی جنگنده این کشور توسط جنگنده‌های ترکیه اشاره کرد و گفت: هواپیماهای ترکیه صبح امروز (سه‌شنبه) با استفاده از موشک‌های هوا به هوا یک فروند جنگنده‌ ما را سرنگون کردند.

پوتین گفت: ما به حملات علیه داعش و تروریسم می‌پردازیم؛ در جایی که تروریست‌ها حضور دارند و همه می‌دانند که در آن منطقه مقادیر زیادی نفت توسط داعش قاچاق می‌شود.

وی ادامه داد: تروریسم و داعش یک پدیده بین‌المللی است که علاوه بر روسیه جهان را نیز تهدید می‌کند و ما وظیفه خود می‌دانیم تا علیه این پدیده بجنگیم.

پوتین با انتقاد شدید از عملکرد دولت ترکیه گفت: آنکارا از پشت به ما خنجر زد. این اقدام آنها پیامد بسیار وخیمی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد گذاشت. ما همواره به ترکیه نه تنها به عنوان یک همسایه بلکه به عنوان یک دوست نگاه می‌کردیم و ارتباط بسیار خوبی با آنها داشتیم اما این تغییر خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه گفت: آنکارا به جای اینکه با ما تماس بگیرد بعد از این حادثه با شرکایش در ناتو تماس گرفت و از آنها کمک خواسته، آیا ترکیه می‌خواهد ناتو در خدمت داعش حاضر شود؟

جسد خلبان جنگنده روسیه در دست مخالفان

فیلم زیر لحظه سقوط هواپیما را نشان می‌دهد:

فیلم لحظه دستگیری یکی از خلبان‌های روس به دست مخالفان سوری:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۱۲:۵۶

مبارك باشد. جنگ جهاني سوم شروع شد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۱۷:۳۷

ترکيه سالهاست چاپلو سي براي غرب ميکند تا بگويد مهم است ارتش خودش را قوي ترين ميداند حالا از فرصت استفاده کرده غلطي کرده است ترکيه بيش از يک ماه وارد جنگ بشود مردمش از گرسنگي مي‌ميرند کدام پشتوانه اقتصادي آلانيا تعطيل شود از کجا مي خواهند بخورند يونان مثال خوبي است اردو غان مست قدرت شده حالا مي خواهد اين وسط يک ماهي هم بگيرد ايشااله صلح خواهد شد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۰۲:۰۷

ترکيه از توريست و صنعت پوشاک و تراشکاري و قالب سازي درآمد کسب ميکنه و مثل ما تک‌محصولي نيست. ضمناسيستم نظامي ترکيه جزو ناتو هست و مستقلا عمل نميکنه. شما هم آروم باش و مطالعه کن. ديگه هم نگو فلان کشور يه غلطي کرده.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۱۹:۰۳

تکرار بربريت توسط و‌هابي‌ها و پول عربستان و فرصت‌طلبي اردوغان در سوريه و عراق. شما پولها را ببريد در آلانيا و عربستان خرج کنيد اقتصاد ترکيه و عربستان قوي شود

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۲۱:۰۶

ترکيه خيلي خوب کاري کرد که اين جنگنده را زد، روسيه قصد قدرت‌نمايي در منطقه را دارد.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۲۲:۲۳

قطعا کشتن اسير جنگي کار ناصوابي است ...

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۲۲:۵۳

ترکيه دمت گرم. آفرين بهت

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۰۲:۲۶

تا ديرور اردوغان ميومد داخل تلويزيون و ميگفت ايران حامي داعش هست و بايد مذاکره کنيم! بعد چندماه که ايران و روسيه عملا وارد جنگ با داعش شدند معلوم شد چه کسي حامي داعش هست

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۰۸:۳۱

اقدامات روسيه از اين به بعد ميتواند شامل موارد زير باشد: 1- مورد اصابت قرار دادن کاميون ها و نفتکش هايي که از مرز ترکيه وارد بخش اشغال شده توسط تروريست ها در سوريه مي شوند. 2- اخراج سفير ترکيه در روسيه و قطع روابط ديپلماتيک با اين کشور 3- با توجه به اينکه يکي از منابع اصلي درآمدي توريسم ترکيه گردشگران روسي مي باشند، ميتواند از طريق ممنوعيت وضع شده به اقتصاد ترکيه ضربه بزند 4- توسعه همکاري هاي نظامي و اقتصادي با يونان به عنوان دشمن اصلي ترکيه 5- جولان ناوهاي روسي در منطقه مورد مناقشه ترکيه با يونان 6- کمک هاي نظامي و اقتصادي به قبرس تحت حاکميت يوناني ها به عنوان دشمن شماره 2 ترکيه اينها تحرکات غيرمستقيم و زيرپوستي هستند براي تلافي اقدام ترکيه

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۰۹:۳۷

روسيه فکر کرده ميتونه حريم هوايي کشورها رو به اسم مبارزه با داعش بشکونه. کار ترکيه بسيار درست بوده

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۱۰:۴۵

هر کشوري حق داره از حريم هوايي خودش دفاع کنه. حتما نقضي صورت گرفته که ترکيه اين کارو کرده هيچ وقت بدون دليل اين کار عملي نميشه، اگه حق با ترکيه باشد هيچ وقت روسيه نميتونه کارهاي تلافي‌جويانه بکنه، در ضمن ترکيه عضو مهم ناتو و از لحاظ جغرافيايي نقطه‌اي حساس در منطقه براي ناتو هست که اگه جنگي صورت بگيره حتما با ترکيه خواهند بود. تو هيچ جاي تاريخ ننوشته که يک کشور بتواند با کشورهاي متحد ديگر جنگ کند. روسيه با کارهاي خودش در منطقه تنها شده و توان جنگ‌افروزي بيشتري ندارد، در مورد اقتصاد هم بايد گفت اقتصاد روسيه خيلي بيشتر از ترکيه به اروپا وابسته هست که در صورت جنگ با ناتو حتما ضربه‌اي جدي خواهد خورد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۰۹:۵۳

ياشاسين ترکيه بنازم به غيرتت

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۸:۴۵

آفرين ترکيه.دمت گرم.روسيه خودشو خيلي قوي مي دونه.در حالي که قدرتش يک بيستم قدرت ناتو و آمريکا نميشه.کل قدرت هاي دنيا پشت ترک هستند.ترکيه از خداشه روسيه وارد جنگ بشه.ترکيه قدرت چهارم دنيا و قدرت منطقه هستش.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۲۰:۴۹

ترکيه=نوکر آمريکا وعربستان