• دوشنبه / ۹ آذر ۱۳۹۴ / ۰۰:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94090905437
  • خبرنگار : 71186

در صورت استفاده از قطعات بی‌کیفیت؛

خودروسازان باید تاوان بدهند

خودروسازان باید تاوان بدهند

با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان در صورت استفاده از قطعات بی‌کیفیت در فرایند تولید یا تعمیر محصولات خود، موظف به جبران خسارت وارده به مشتریان خواهند بود.

با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان در صورت استفاده از قطعات بی‌کیفیت در فرایند تولید یا تعمیر محصولات خود، موظف به جبران خسارت وارده به مشتریان خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی در کنار پایین بودن کیفیت خدمات پس از فروش این محصولات از دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان از خودروسازان داخلی است.

در این زمینه، "کمبود یا نبود قطعات یدکی"، "کیفیت پایین خدمات و تعمیرات" و "دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات" از مهمترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.

این وضعیت در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندین بار از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرده و خواستار اقدام خودروسازان برای افزایش کیفیت این محصولات شده است.

در یکی از جدیدترین اظهارنظرهای محمدرضا نعمت‌زاده در این زمینه، وی از خودروسازان خواست از توزیع قطعات یدکی بی‌کیفیت در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خود جلوگیری کنند.

وی در این زمینه دستور داد که "هیچ یکی از شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان حق ندارند قطعات بی‌کیفیت را از خارج از شبکه خودروساز خریداری کنند و تامین همه قطعات یدکی باید از قطعات اصلی صورت گیرد".

این وضعیت در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است به‌گونه‌ای که در آن قید شده عرضه‌کنندگان خودرو موظف به جبران خسارت ناشی از قطعات بی‌کیفیت هستند.

در این زمینه در ماده 47 این قانون آمده است:" چنانچه به تشخیص مراجع مقرر در این آیین‌نامه به علت استفاده از قطعات غیر استاندارد توسط عرضه‌کننده، واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز و یا ناشی از عدم کیفیت تعمیرات و یا در صورت سهل انگاری، خسارتی متوجه مصرف‌کننده گردد، عرضه‌کننده خودرو موظف به جایگزین کردن قطعات استاندارد و رفع نقصان خدمات، بدون دریافت وجوه جبران خسارات وارده است".

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رییس‌جمهوری، اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۰۱:۴۲

همش حرفه

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۰۶:۲۱

شما نميتوانيد يک وارد کننده خودرو را سر و سامان بدهيد. علاج کار پائين آوردن تعرفه واردات تا 20 درصد و حذف قيد و بندهاي ان است دوم مشارکت با خودروسازهاي برتر جهاني وگرنه ما نه با ايران خودرو و سايپا و خارجيهائي چون پژو. فيات. رنو و قس علیهذا به جائي نخواهيم رسيد چيني ها هم که تکليفشان معلوم است

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۰۷:۱۰

حتما تاوان پس مي دهند خصوصا با دولت اميد خودروسازان که نشان داده تا آخرين نفس پشت خودروسازان ايستاده

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۰۸:۲۹

صبح بخير ملت تا تيتر خبر شما را ديدم تعجب کردم! سال 91 يک پرايد صفر تحويل گرفتم. از گارانتيش اصلا نتوانستم استفاده کنم. جالب بود که اين ماشين رادياتش از 3 خط ديجيتالي بيشتر بالا نمي‌آمد. يعني هميشه فکر ميکردم ترموستاتش حتما خوب کار ميکنه . يک روز متوجه شدم اصلا صفحه نمايش قسمت آب رادياتور هيچي نشان نميده يعني اصلا آب رادياتور گرم نميشه آن هم در فصل تابستان. تعجب کردم رفتم پيش باطري‌ساز . گفت اشکال از سنسورش است. گفتم ماشين 15000 تا بيشتر کار نکرده تازه گرفتم. گفت بابا سنسورايي که کارخونه نصب ميکنه آشغال است. برو اصلش رو بخر. وقتي نگاه کردم ديدم سنسور رادياتور آويزان است و کلا پوسيده. رفتم لوازم يدکي گفتم اورجينالش رو بده. بعد از تعويض ديدم عجب. بابا اين آب رادياتورش داغ ميشده و وقتي به 5 خط ديجتال مي‌رسه فن شروع بکار ميکنه قبلا وقتي به 3 خط ديجيتالي ميرسيد فن شروع بکار ميکرد. من ساده فکر ميکردم عجب ماشيني که آب رادياتور زياد داغ نمي‌کنه. آيا ماشينهايي که مي‌خواهند تحويل بدهند اصلا قطعات با کيفيت روش نصب شده؟ چطور مشتري مي تواند اطمينان حاصل کند؟ راهنمايي بفرمايند. با تشکر

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۰۹:۲۹

خودروسازها هم چقدر گوش ميدن به اين حرفا!

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۷

حرف زدن کافيه.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۱:۴۸

فقط حرفهاي قشنگ

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۲:۰۲

حتما مي پردازند ... منتظر باشيد. وقتي مجلس و دولت از پس خودروسازان برنمي آيند توقع داريد با يک قانون بتوانيد آنها را مجبور به کاري کنيد؟ هيهات....

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۲:۵۶

تعرفه واردات قرار بود به صورت پلکاني کاهش پيدا کنه. اين وضعيت درست نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۴

تعرفه واردات بايد اصلاح بشه. 100 درصد تعرفه و هزينه پلاک واقعا ظلمه

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۳:۵۳

دوستان عزيز ايسنا. اگر امکان باشد به صورت روزانه از دو خودروساز آمار گرفته شود. که چقدر از خودروهاي قسطي را تحويل داده اند. تا هم ما از سردرگمي دربيايم و هم ميزان تعهد آنان به مشتري مشخص شود

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۵:۴۴

متاسفم برات دوست عزيز که ميدوني با چه کسايي طرف هستي و باز هم خودت رو بازيچه ي دستشون قرار دادي

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۱:۱۹

نميخريدي ! که شماها باعث شرمساري ملت هستيد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۴:۱۶

با سلام. لطفا به صورت روزانه گزارش تهيه کنيد که بانک مرکزي نسبت به تامين اعتبار چند فقره تسهيلات براي دو خودروساز اقدام نموده و در همان روز خودروسازان چند خودرو تحويل داده و يا حداقل فاکتور کرده‌اند؟ با تشکر

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۵:۱۹

اگه قرار باشه اين قانون اجرا بشه ورشکستگي خودروسازان عميقتر ميشه. پس اين قانون هم به سرنوشت صدها قانون اجرا نشده ديگه دچار خواهد شد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۰۷:۴۹

مطمئن باشيد هيچ وقت همچين قانوني اجرايي نميشه. دولت و مجلس هيچ وقت جاي خودروسازها رو با ملت عوض نميکنن

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۱:۱۸

چنانچه به تشخيص مراجع مقرر ... يعني يه زمان هم بذاريم بيافتيم دنبال شکايت !!! تنها راه بالا بردن کيفيت ايجاد رقيب براي خودروسازان داخلي است

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۲:۴۵

فقظ کاهش تعرفه واردات به 20 درصد هيچ قانون ديگه اي هم مورد قبول نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۸:۵۴

اين مردم هرچي سرشون بياد حقشونه...

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۲۲:۵۶

پرايد=پل صراط

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۰۰:۲۱

مردم ايسنا از طرفداراي خودروسازها مي باشد از نعمت زاده چيزي کم ندارن