• شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94092816283
  • خبرنگار : 71443

هماهنگ کننده اجرای برجام در آمریکا: ایران سریع‌تر از انتظار تعهداتش را اجرا می‌کند

هماهنگ کننده اجرای برجام در آمریکا: ایران سریع‌تر از انتظار تعهداتش را اجرا می‌کند

هماهنگ کننده اجرای توافق هسته‌ای در آمریکا گفت: ایران سریع‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت در حال اجرای تعهداتش است که موجب افزایش امکان لغو تحریم‌ها در ژانویه شده است.

هماهنگ کننده اجرای توافق هسته‌ای در آمریکا گفت: ایران سریع‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت در حال اجرای تعهداتش است که موجب افزایش امکان لغو تحریم‌ها در ژانویه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفان مال، هماهنگ کننده اجرای توافق هسته‌ای ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر مناسبات آمریکا و رژیم صهیونیستی، با تکرار این ادعا که هدف از این توافق جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بوده است، بیان کرد: گفت‌وگوهای ما درباره برجام بدون توجه به بحث‌های داغ و احساساتی بود که درخصوص روابط آمریکا و اسراییل مطرح می‌شد. تردیدی نیست که ما (آمریکا و اسراییل) در این هدف راهبردی، نگاه مشترکی داریم. درعین حال ، کاملا روشن است که تاکتیک‌های متفاوتی برای رسیدن به این هدف برای هر دو طرف وجود دارد. باتوجه به این که برجام توانست از روند بازنگری در کنگره رهایی یابد، مقامات بلندپایه اسراییلی که در چند ماه گذشته با آن‌ها دیدار کرده‌ام، اذعان داشتند که تصور نمی‌کردند این توافق تا این حد پیش برود اما حالا باید آن‌ را به عنوان یک واقعیت پذیرفت که برجام اجرایی می‌شود.

مال که پیش از این سفیر آمریکا در لهستان و لیتوانی بوده و زمانی هم معاون وزیر امور خارجه آمریکا بوده است، گفت که جلسات متعددی با اسراییلی‌ها درباره روند موثر اجرای توافق داشته‌ایم. این دیدارها در سطح مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمریکا با مقامات اسراییلی بوده است. این گفت‌وگوها بسیار فعالانه و بسیار سازنده بوده‌اند.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز برنامه هسته‌ای ایران گفت: برخی کشورها برای مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران ابراز تمایل کرده‌اند، کاملا روشن است که انگیزه اول آن‌ها در این زمینه، منافع مالی و تجاری است. اما آن‌ها از منظر ایمنی و امنیتی هم به این مساله نگاه می‌کنند تا در برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران نقش داشته باشند. کشورهایی در عرصه جامعه بین‌الملل می‌خواهند به این روند کمک کنند. البته لازم به ذکر است که تا وقتی روز اجرای توافق هسته‌ای فرا نرسد، نمی‌توان گام‌های بیشتری در این زمینه برداشت. کاملا روشن است که پس از فرارسیدن این روز، ما نه تنها مانعی در مسیر برنامه هسته‌ای ایران به وجود نمی‌آوریم بلکه همه طرف‌های توافق هسته‌ای پشتیبان همکاری در حوزه مسائل هسته‌ای به‌ویژه حوزه ایمنی هسته‌ای هستند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا درباره روند اجرای توافق هسته‌ای اظهار کرد: ایران سریع‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت در حال اجرای تعهداتش است. از نظر من ما با یک چالش مواجه هستیم، مبنی بر این‌که اطمینان یابیم تمام این اقدامات به طور کامل راستی‌آزمایی می‌شوند. ما کارهای زیادی داریم که باید در هفته‌های آینده انجام دهیم.

استفان مال در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای قطعنامه‌های ضدایرانی گفت: تردیدی وجود ندارد که آمریکا به شدت متعهد به اجرای تمام مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. ایران در 10 اکتبر یک موشک میان برد را آزمایش کرد. ما به سرعت در شورای امنیت به همراه متحدان‌مان در آلمان، انگلیس و فرانسه اعلام کردیم که به نظر ما، این اقدام ایران نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است. این اقدام ایران به کمیته کارشناسان برای بررسی ارائه شد و این کمیته هفته گذشته نتایج خود را از طریق کمیسیون تحریم‌ها به شورای امنیت سازمان اعلام کرد.

وی با ادعای این‌که آزمایش موشکی ایران خلاف بند نهم قطعنامه 1929 است، گفت: آمریکا اختیارات یک جانبه زیادی برای اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران به علت نقض تعهداتش درخصوص برنامه موشک‌های بالستیک دارد. من در موقعیتی نیستم که بگویم این پیامدها به چه صورت خواهد بود اما به هرحال باید بگویم که دولت آمریکا فعالانه در حال بررسی عواقبی برای این اقدام ایران است.

به گزارش ایسنا، کمیته تحریم‌های سازمان ملل هفته گذشته در گزارشی مدعی شد، آزمایش موشک بالستیک عماد نقض بند نهم قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است.

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان در اواسط مهرماه سال جاری از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک دوربرد عماد خبر داد و گفت که طراحی و ساخت این موشک توسط کارشناسان و متخصصان داخلی انجام شده است.

او در واکنش به این ادعاها گفت: هدف ما از انجام این آزمایش این بود که می‌خواستیم یک چیز را به دنیا بگوییم که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای منافع ملی خودش عمل می‌کند و هیچ کس و هیچ قدرتی در هیچ جای عالم نمی‌تواند برای ملت و کشور ما تعیین تکلیف کند و هیچ محدودیتی را در این قضیه نخواهد پذیرفت. از روز اولی که برجام پذیرفته شد تا امروز حتی یک لحظه، یک روز، یک ساعت، نه تنها آزمایشات مختلف ما عقب نیفتاده، نه تنها رزمایش‌ها، کارهای تولیدی و پژوهشی را محدود نکردیم، بلکه ابایی از اعلام آن نیز نداشتیم زیرا دفاع را حق مسلم و پذیرفته شده خود می‌دانیم و برای دفاع از کشورمان هرگونه سلاح و تجهیزات متعارف را که لازم باشد طراحی، تولید و عملیاتی خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha