• یکشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 94111106870
  • خبرنگار : 71457

تشرین: دولت سوریه حامل طرح واقعی در مذاکرات ژنو 3 است

تشرین: دولت سوریه حامل طرح واقعی در مذاکرات ژنو 3 است

روزنامه تشرین سوریه نوشت که دولت سوریه همان طرفی است که طرح واقعی را در مذاکرات ژنو 3 دارد و اگر پایداری مردم سوریه و جانفشانی‌های آنها و پیروزی‌های ارتش سوریه نبود، یقینا این مذاکرات آغاز نمی‌شد تا راه حل سیاسی قریب الوقوع را مورد توجه خود قرار دهد. این مذاکرات از حمایت مردم سوریه نیز برخوردار است. طی ساله‌های گذشته بقای نظام مدیون این حمایت بوده است.

روزنامه تشرین سوریه نوشت که دولت سوریه همان طرفی است که طرح واقعی را در مذاکرات ژنو 3 دارد و اگر پایداری مردم سوریه و جانفشانی‌های آنها و پیروزی‌های ارتش سوریه نبود، یقینا این مذاکرات آغاز نمی‌شد تا راه حل سیاسی قریب الوقوع را مورد توجه خود قرار دهد. این مذاکرات از حمایت مردم سوریه نیز برخوردار است. طی ساله‌های گذشته بقای نظام مدیون این حمایت بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه تشرین سوریه با این مقدمه نوشت، مذاکرات ژنو 3 به صورت جدی تلاش می‌کند که روند سیاسی حاصل شود که سوری‌ها خط مشی آن مذاکرات را و نه هیچ طرف خارجی ترسیم می‌کنند؛ سوری‌هایی که برای مبارزه با تروریسم خون داده‌اند و از اینجا باید گفت که سوری‌ها از هر سخن یا توافق یا مناقشه یا تلاش جدی که به پایان جنگ خصمانه تروریستی بینجامد، استقبال می‌کنند. این مذاکرات با شفافیت کامل به بررسی جریان جنگ و خروجی‌های آن پس از حمله تروریستی - تکفیری ظالمانه که به زیرساخت جغرافیایی و انسانی لطمه وارد کرده است، می‌پردازد. این جنگ از سوی ابرقدرت‌های شیطانی در جهان غرب – آمریکا - رژیم صهیونیستی و از طریق فریفتن ابزارهای منطقه‌ای و عربی صورت می‌گیرد که این توهم را به خود راه داده‌اند که سوریه "لقمه چرب و نرمی" است، اما آنها متحمل شکست سختی شدند، چرا که سوریه نشان داد که مقابل بلعیده شدن و تقسیمی که علیه سوریه مطرح است، محکم است و توانایی بسیاری را برای پایداری و شایستگی داشتن زندگی با عزت و کرامت نشان داد، بدون آنکه گروه‌های تروریستی و تکفیری بتوانند عظمت سوریه را لکه دار سازند یا توانایی آن را برای ایستادگی مقابل مصیبت‌هایی که سوریه مقابل آن شوریده است، تضعیف کنند. این چه جنگ خطرناک و مصیبت سختی است که سوریه به دلیل تروریسم تکفیری همچنان در آن به سر برده و می‌برد. این جنگ دستپخت آمریکا و غرب برای لطف به "اسرائیل عزیزشان" است.

این روزنامه به این امر اشاره کرد که دولت سوریه در قطب نمای مسیر مردمی و دولتی و رهبری خود با تمامی استدلال‌ها، طرح‌هایش و با خواسته سوری‌ها جهت پایان دادن به این خونریزی که در خاک سوریه از سوی اتاق‌های سیاه و تکفیری و چشم طمع در اقتصاد و جغرافیای سوریه صورت می‌گیرد، سرا پا مسلح می‌رود و سوریه کاملا آگاه است که باید برای فرزندانش بالاترین حدی را که می‌خواهند، محقق سازد تا پاسخ کسانی را بدهد که برای اجرای اهداف طرف‌های خارجی پا پیش گذاشتند و دستورکارهای طرف‌های خارجی را در زیر بغل گذاشته و نظر حامیان مالی و کسانی که آنها را به کار گماشته‌اند، جلب کنند و دیگر توجهی ندارند ک اوضاع کشور به کجا رسیده است و چه جوی‌های خونی به راه افتاده است تا واقعیتی تلخ و سرنوشتی سیاه را به بار آورند که آن را برای این منطقه و مشخصا سوریه می‌خواستند. به این ترتیب به منافع خود و منفعت اسرائیل خدمت برسانند.

روزنامه تشرین ادامه داد، تلاش برای دستیابی به راه حل منتظر این همگرایی و دوشادوشی است تا برگه‌ها و نظرات روی میز مذاکرات سوری - سوری با نظارت سازمان ملل پخش شود. هرچند امید می‌رفت مذاکرات عمیق‌تر باشد یعنی داخل جغرافیای سوریه صورت بگیرد، اما اشکالی ندارد چرا که نتیجه مهمتر است. این مذاکرات به نحوی است که معادلات با هم تداخل پیدا می‌کنند تا راه حل سیاسی حاصل شود و بازیگران بین‌المللی بر این امر تاکید دارند. برخی از این بازیگران از آغاز برای تحقق منافعشان به ضرر ریختن خون مردم سوریه و تجزیه ساختار جامعه آن عمل کردند.

مردم سوریه‌ بازی با آتش را نمی‌پذیرند همانطور که بازی با سرنوشت، امنیت، ثبات و حاکمیت آن را تحت هیچ عنوانی نمی‌پذیرند. دولت سوریه آغوش خود را مقابل هر فرد سوری، هر جریان، هر گونه مذاکره جدی که با هدف تشکیل کشور نهادمند و ارزشمدار باشد، باز کرده است. از اینجا دولت سوریه به این امر دعوت می‌کند که دست در دست هم در سایه آشتی‌های مهم قرار بگیرد، اما بدون آنکه دست‌های آلوده به خون مردم سوریه در آن هیچ نقشی داشته باشند.

آغوش دولت سوریه که با طرح محکم خود نیز همراه گشته است، حامل راه حل سیاسی در سوریه است. این نظام یک طرح غیرمشروط را مطرح می‌کند که منطقی است و با واقعیت کشور و ساختار آن همخوانی دارد. این طرح را در مذاکراتی مطرح می‌کند که این احتمال می‌رود که خیر و امنیت و صلح را به همراه داشته باشد و این تکفیر تروریستی وهابی را از این سرزمین و سپس از جهانی که به هر نحوی با پیشروی این تکفیر دچار تهدید است، دور بسازد.

سوری‌ها که هیات مذاکره کننده در ژنو 3 نماینده آنها است، به تمامیت ارضی کشورشان، حاکمیت، استقلال، تصمیم، آزادی و وحدت مردم آن پایبند هستند و به این امر ایمان دارند که کسانی که آغوش خود را به طرف‌های حامی تروریست‌ها باز می‌کنند و به دستورکارهای آنها عمل می‌کنند، هیچ جایی در این مذاکرات ندارند، چرا که جای آنها در دستورکار تروریسم جهانی است که در باتلاقش غوطه‌ور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha