• چهارشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94121912964
  • خبرنگار : 71457

مذاکرات صلح سوریه دوشنبه آغاز می‌شود/ ریاست جمهوری، قانون اساسی و انتخابات محورهای اصلی

مذاکرات صلح سوریه دوشنبه آغاز می‌شود/ ریاست جمهوری، قانون اساسی و انتخابات محورهای اصلی

دی‌میستورا اعلام کرد که مذاکرات صلح سوریه به طور رسمی از روز دوشنبه آغاز می‌شود و تا 24 مارس ادامه خواهد داشت که سه مساله اصلی یعنی تدوین قانون اساسی جدید، انتخاب رئیس جمهور و انتخابات پارلمانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دی‌میستورا اعلام کرد که مذاکرات صلح سوریه به طور رسمی از روز دوشنبه آغاز می‌شود و تا 24 مارس ادامه خواهد داشت که سه مساله اصلی یعنی تدوین قانون اساسی جدید، انتخاب رئیس جمهور و انتخابات پارلمانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه امروز (چهارشنبه) در کنفرانسی خبری عنوان داشت: در دور جدید مذاکرات مساله آتش بس و رسیدن کمک‌های انسانی مطرح نخواهد شد و به برسی مسائل اصلی یعنی تعیین وضعیت ریاست جمهوری در سوریه، انتخابات پارلمانی و تدوین قانون اساسی جدید می‌پردازد.

وی ادامه داد: 500 کامیون به افراد محاصره شده در سوریه رسیده است کمک‌هایی وارد سوریه شده که در سال گذشته ارسال این کمک‌ها انجام نمی‌شد.

دی‌میستورا عنوان داشت: ما نشست‌هایی را در تاریخ‌های مختلف برگزار کردیم تا بتوانیم چند چیز را در زمان واحد حاصل کنیم. مساله مهمی که حاصل شده است رساندن کمک‌ها و برقراری آتش بس است.

وی افزود روس‌ها و آمریکایی ناظر آتش بس هستند و آن را زیر نظر دارند. افرادی فردا و برخی یکشنبه و برخی شنبه به محل مذاکرات می‌آیند. مذاکرات اصلی در روز دوشنبه آغاز می‌شود و تا 24 مارس ادامه خواهد داشت.

دی میستورا گفت: ما نباید فراموش کنیم که رساندن کمک‌ها و برقراری آتش‌بس راه حل دائم و اصلی برای بحران سوریه نیست. پس از پنج سال جنگ، خشونت‌ها کمتر شده من معتقدم که جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا از اقدامات ممتاز حمایت می‌کند و ما با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری توانستیم به توافق مونیخ دست یابیم.

استفان دی میستورا گفت: مساله مثبت در مذاکرات غیر مستقیم این است که من می‌توانم اتاق‌ها و تاریخ‌ها را تغییر بدهم. من در مورد هر گونه تاخیری می‌توانم تصمیم بگیرم.

وی افزود: مذاکرات مقدماتی از امروز شروع می‌شود و هیات‌ها به محل مذاکرات می‌آیند اما مذاکرات اصلی 14 مارس آغاز می‌شود.

فرستاده سازمان ملل به سوریه در پاسخ به این سوال که آیا آتش بس در سوریه تمدید می‌شود یا خیر عنوان داشت: من به صراحت می‌گویم نمی‌دانم که مساله برقراری آتش بس فقط به مدت دو هفته از کجا مطرح شد اما از سوی سازمان ملل و در نشست‌های ما در ژنو و در مونیخ هیچ دوره زمانی مشخصی برای آتش بس مطرح نشد.

وی گفت: دستور کاری وجود دارد ومن فکر می‌کنم که این دستور کار برای تمامی طرف‌ها خوب باشد. مذاکرات پیشین از سوی من متوقف شد چرا که دلایلی وجود داشت که توقف این مذاکرات را توجیه می‌کرد. کنفرانس مونیخ خوب بود و آغازی برای حل مشکل کمک‌های انسانی و برقراری آتش بس بود اما ما روز دوشنبه در مورد انتخابات، قانون اساسی و نحوه حکمرانی صحبت می‌کنیم و مسائل انسانی و آتش بس را کنار می‌گذاریم و امیدوارم که به این مسائل نپردازیم چرا که گروه‌هایی بررسی آن را برعهده دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha