• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 95012409892
  • خبرنگار : 71431

کمالی در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد

جدیدترین خبرها ازجریمه ریالی سربازی در 95

جدیدترین خبرها ازجریمه ریالی سربازی در 95

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جزئیات و ابهامات پیرامون قانون جریمه ریالی سربازی در سال 95 را تشریح کرد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جزئیات و ابهامات پیرامون قانون جریمه ریالی سربازی در سال 95 را تشریح کرد.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی» ایسنا با اشاره به تصویب طرح جریمه ریالی سربازی در سال 95 به تشریح جزئیات اجرای این طرح و همچنین برخی از ابهامات مخاطبان ایسنا در این باره پرداخت و گفت: برابر بند «ب» تبصره 11 لایحه بودجه سال 95 به دولت این اجازه داده شده است تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه ریالی به صورت یکجا و یا قسطی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

وی با بیان اینکه مبلغ دریافتی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، اظهار کرد: بر این اساس برای متقاضیان واجد شرایط که دارای مدرک زیر دیپلم هستند 10 میلیون تومان جریمه پیش‌بینی شده و به ترتیب در ازای هر مقطع تحصیلی پنج میلیون تومان به این جریمه افزوده می‌شود. یعنی مشمولان دیپلم با پرداخت 15 میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون تومان، لیسانس 25 میلیون تومان، فوق لیسانس 30 میلیون تومان، دکتری پزشکی 35 میلیون تومان، دکتری غیر پزشکی 40 میلیون تومان و پزشکان متخصص 50 میلیون تومان می‌توانند از انجام خدمت سربازی معاف شوند. اما شرط این است که حداقل هشت سال از غیبت‌شان گذشته باشد.

کمالی اضافه کرد: به ازای هر یکسال غیبت افزون بر غیبت اولیه نیز 10 درصد به مبلغ جریمه این افراد افزوده شده و در مقابل به ازای همسر و هر فرزند نیز 5 درصد از این رقم کسر خواهد شد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرای مرحله نخست قانون جریمه ریالی در سال 94 افزود: در دو نوبت ثبت‌نام از متقاضیان انجام شد که در نوبت نخست 285 هزار نفر و در نوبت بعدی 44 هزار نفر ثبت‌نام کردند. در مجموع 329 هزار نفر برای بهره‌مندی از جریمه ریالی ثبت‌نام کردند که از این تعداد 198 هزار نفر نسبت به واریز مبلغ جریمه اقدام کرده و تکلیف سربازی‌شان روشن شد، حدود 130 هزار نفر مبلغی پرداخت نکرده‌اند.

فروش سربازی نداریم این جریمه متخلفان است

کمالی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه قانون مذکور در لایحه بودجه پیش بینی شده و جریمه سربازان غایب است، اظهار کرد: به هیچ عنوان چیزی به عنوان فروش سربازی نداریم اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها از این قانون به عنوان فروش سربازی یاد می‌کنند.

کمالی با اشاره به امکان پرداخت قسطی جریمه ریالی در سال 95 به ایسنا گفت: یکی از تفاوت‌های قانون جریمه ریالی سربازی در سال جدید همین قسطی شدن امکان پرداخت آن است که البته تاکنون ضوابط اجرایی آن نهایی نشده و پس از تصویب نهایی و ابلاغ دولت ضوابط اجرایی آن نیز مشخص خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به آن دسته از مشمولان که سال گذشته واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی بوده اما به هر دلیلی موفق به پرداخت آن نشده‌اند، گفت: با توجه به اینکه مبنای قیمت هشت سال بود مشمولانی که سال گذشته واجد شرایط بوده اما جریمه خود را پرداخت نکرده‌اند امسال به دلیل آن که یکسال به سنوات غیبت‌شان افزوده شده است به مبلغ جریمه‌شان 10 درصد افزوده خواهد شد که البته در مورد این افراد نیز ضوابط و نحوه پرداخت مشخص خواهد شد.

تا اطلاع بعدی کسی به پلیس +10 مراجعه نکند

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قانون از سوی دولت درباره نحوه پرداخت جرائم و چگونگی ثبت‌نام و دیگر ضوابط اجرایی اطلاع رسانی می‌شود خاطرنشان کرد: زمان ثبت‌نام افراد جدید متعاقبا اعلام خواهد شد از این رو در حال حاضر کسی نباید برای ثبت درخواست خود به پلیس +10 مراجعه کند.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: همچنین در حال حاضر پرداختی نیز انجام نمی‌شود و اجرای طرح برای افرادی که در سال 94 واجد شرایط بوده اما جریمه خود را پرداخت نکرده‌اند نیز متوقف شده تا دستورالعمل شرایط پرداخت برای این افراد نیز تدوین شود.

وی درباره شرایط پرداخت قسطی جریمه نیز به ایسنا گفت: با توجه به اینکه این قانون روز گذشته تصویب شد هنوز ضوابط و نحوه پرداخت قسطی جرایم مشخص نشده و پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

وی درباره اینکه پیش‌بینی ستاد کل از استقبال طرح جریمه ریالی مشمولان در سال جاری چقدر است، خاطرنشان کرد: سال گذشته پیش‌بینی ما این بود که حدود 15 تا 20 درصد از کل غایبان برای بهره‌مندی از این طرح اقدام کنند که البته این پیش‌بینی در ثبت‌نام‌ها محقق شد اما در پرداخت‌ها تحقق نیافت.

برخورد با مشمولان غایب تشدید شود

کمالی با اشاره به وظایف دستگاه‌های مسوول در قبال مشمولان غایب، اظهار کرد: باید تشدید برخورد نسبت به بکارگیری مشمولان غایب و همچنین شخص این افراد انجام شود تا این افراد هر چه زودتر به سربازی رفته و یا با پرداخت جریمه از انجام خدمت معاف شوند.

ملاک هشت سال غیبت تا پایان 94 است

وی در پاسخ به سوال برخی از مخاطبان ایسنا درباره مبنای محاسبه هشت سال غیبت اولیه اظهار کرد: کسانی که تا پایان سال 94 یا حداکثر تا فروردین ماه سال 95 دارای هشت سال غیبت باشند در شمول بهره‌مندی از این قانون قرارگرفته و لذا افراد جدیدی امکان بهره‌مندی از جریمه ریالی را در سال جاری پیدا نخواهند کرد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: جوانان و مشمولان سربازی منتظر تسهیلات جدید نباشند و هر چه زودتر با توجه به قوانین کشور نسبت به انجام خدمت سربازی خود اقدام کنند.

کمالی در خاتمه خاطرنشان کرد: جزئیات بیشتر درباره نحوه اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال 95 از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۴:۰۱

سلام من متولد سال 55 هستم سال 76 اعزام شدم سال 77 اقدام به ترک خدمتت کردم،پارسال ثبت نام کردم،امسال چقدر بايد پرداخت کنم؟ دوستان کسي راهنمايي ميکنه؟ مرسي

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۵:۳۷

اقا نا ميا اگه مدرکتان زير ديپلم باشه شما داراي 18 سال سابقه غيبت ميباشيد که کل مبلغ ده ميليون بابات اصل مبلغ و مبلغ هشت ميليون بابات ده درصد جريمه بشما تعلق ميگيره که جمعا 18ميليون ميشه ..اگه مدرکت ديپلم هست 5ميليون روش اضافه کن

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۴:۱۶

اين چه قانونيه ؟ چرا تا اخر 94 ؟من تا تيرماه ميشه 8 سال ...قانون هشت سال چرا نبايد تا اخر 95 باشه؟چه قانونيه

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۴:۵۲

از سردار بپرسين تا آخر فروردين چه فرقي با آخره مرداد داره که ميخوان به خاطر چند ماه يه عده رو مشمول اين طرح نکنن؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۴:۵۹

حالا مگه کسايي که امسال 8 سال غيبت ميشن چند نفرن که نميذارين کارشون درست بشه!! يعني انتظار دارين اونا بيان خدمت واستون؟ 1سالو نيمه همه زندگيم شده پيگيري اخبار سربازي به اين اميد که امسال بهم ميخوره.... واقعا متاسفم...

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۵:۱۳

اين قانون در مورد افراد انصرافي از دانشگاه بسيار گنگه. ايسنا لطفا در اين مورد جزئيات رو پرس و جو كن. چون اگر ملاك ديپلم هست خيلي ها ميتونن اقدام كنن اما اگر مبدا انصراف كه متاسفانه خيلي ها به مشكل ميخورن. البته با احتساب ملاك ديپلم قطعا جريمه بيشتري هم پرداخت ميكنن اين افراد چون ميزان سنوات افزايش پيدا ميكنه

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۵:۳۳

اخه مگه قانون نميگه 8 سال غيبت؟؟؟ پارسال هم همين قانون بود پس چطور سردار ميگن تا پايان 94 هشت سال؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۰

باسلام خاهشنا جواب بديد فراريا هم از آخرين مدرک تحصيلي حساب ميشه؟

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۱۲:۴۱

بله از روزي که فارغ التحصيل شدي حساب مي کنن کار ندارن که کي خدمت رفتي يا چقدر خدمت کردي

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۶:۰۴

جالبه خب اين قانون به چه دردي مي خوره؟ پارسال خيلي ها به خاطر کم بودن سنوات يک ماه تا يکسال با خريد فاصله داشتندو اميدوار بودند امسال بتونن بخرن اين موضوع فقط براي اين تصويب شده که 130 هزار نفري که پول نقد ندارن برن قسطي بدن! خب تکليف اون بدبخت هايي که يک ماه يا يکسال کم داشتن چي ميشه؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۸:۱۱

دوست عزيز زياد به دنبال تکليف نباش پس به اين فکر کن تکليف اون کسي که وقتي تا متولدين 54 را معاف کردند و کساني بودند که متولد فروردين 55 بودند و فقط و فقط براي 1 ماه دير به دنيا آمدن شامل آن طرح نشدند و الان با 39 سال و پراخت جريمه معاف شدند پس زياد به تکليف و عدالت فکر نکن.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۶:۲۷

سلام.يعني زمان غيبت نسبت به سال پيش هيچ تغييري نکرده؟ 8 سال غيبت تا پايان سال 95 محاسبه ميشه يا 94؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۷:۴۸

بريد يه فکري براي غايب هاي سن بالا که کمتر از 8 سال غيبت دارند بکنيد.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۸:۰۳

دوستان توجه داشته باشند هر قانوني که تصويب شود شامل همه نمي شود و هر تاريخي هم مشخص کنند باز عده اي مشمول طرح نميشوند.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۸:۰۷

ما که از پارسال هم گفتيم اين قانون براي سال 95 همان قانون سال 94 هست و تازه باز هم خيلي هست که تا فروردين 95 هم حساب کردند اين قانون تقريبا براي کساني هست که پارسال ثبت نام کردند و پول نداشتند که امسال قسطي بتوانند پرداخت کنند.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۸:۵۳

ما از شما خبرنگار محترم ايسناخواهشمندم پيگيري کنيد که چرا قانون 8 سال نبايد تا اخر 95 باشه.من فقط سه ماه تا 8 سال کم دارم و اينا ميگن محاسبه تا اخر 94...اخه من با 32 سال سن و داراي يک بچه چطور ميتونم برم خدمت...حداقل امکان خريدو امسال بزارن واسه ما که سه ماه تا 8 سال فاصله داريم

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۹:۱۷

هيچ منطقي پشت اين قضيه نيست متاسفانه.نه فکري نه کارشناسي ايي.... 8 سال يعني تا پايان 95 بيش از 8 سال غيبت... اين تا آخر فروردين، خنده دار نيست؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۹:۳۳

سربازان فراري از تاريخ ترک يگان خدمتي غيبتشون محاسبه مي‌شه.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۲۰:۰۸

بالاخره کار خودتونو کرديد. اشکال نداره بالاخره خدايي اون بالا هست !

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۲۰:۲۳

سردار جان شمار ا بخدا من فقط 6 ماه تا 8 سال کم دارم لطفا اين قانون رو تا پايان سال 95 ؛ 8 سال به بالا در نظر بگيريد خواهش ميکنيم ما خيلي مشکل داريم

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۲۱:۱۹

با سلام . اگه مقدار در آمد پيش بيني شده در بودجه تامين نشود و با تصويب هزينه نسبت به در آمد مي خواهيد چه کنيد لطفا از دولت و ملت و مجلس پاسخ دهيد ؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۲۱:۲۰

يه سوال داشتم من متولد خرداد سال 70 هستم مدرک تحصيلي من هم سيکل هستش ايا مشمول اين طرح مي شم؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۰۰:۰۶

به نظر يک جاي کار ايراد داره!! اگر ملاک غيبت تا پايان سال 94 باشه(يعني همون قانون پارسال) پس خود بخود تمام کساني که امکان ثبت نام رو دارند همان نفرات سال قبل هستند و بقول سردار افراد جديدي رو شامل نميشه پس خود بخود همه اين نفرات شامل يکسال ديرکرد و 10% جريمه ميشن ديگه لزومي نداشت اون ليست قيمت سابق رو اعلام کنن به همون 10 % اضافه ميکردن ديگه!

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۰۲:۰۳

سردار خداوکيلي اين انصاف هست به يه ديپلمه 26 ساله همه جوره تسهيلات بديد ولي يه غايب بخت برگشته 33 ساله ليسانس را که 6 سال غيبت داره را آدم حساب نکنيد.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۰۹:۵۸

پنج سال غيبت وپنج سال فرار دارم ايا شامل حال من هم ميشه؟

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۱۰:۴۰

بي دليل نيست که بخش زيادي از پناهنده ها رو جووناي ايراني تشکيل ميده که جون خودشونو به خطر ميندازن تا از کشورشون فرار کنن....با همين کاراتون... گفتيم امسال 8 سال ميشيم و نجات پيدا ميکنيم امسال ميگن 9 سال :(

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۶ ۰۲:۳۶

آقا تو رو خدا کمک کنيد من 35 سال سن دارم با امسال ميشه 8 سال ،کلي دعا کردم به جونتون حالا ميگيد 9 سال ،واسه من تا خرداد ميشه 8 سال تمام، من متاهل هستم دو تا هم بچه دارم،به خدا خيلي کارم به مشکل بر خورده ،خواهش ميکنم کمک کنيد تا لايحه بودجه بيرون نيومده اصلاحش کنيد

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۷ ۲۳:۱۶

خدا کنه با5سال غيبت موافقت کنند

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۱:۲۳

تو رو خدا تا پايان امسال 8 سال غيبتو در نظر بگيرين

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۷:۲۹

من متولد 66 هستم ميتونم از اين لايحه استفاده کنم؟ لطفا کمک کنيد

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۱۸:۵۱

سردار عزيز 29 ساله هستم و 5 سال غيبت دارم. 6 ماه اضافه خدمت. دوسال هم خدمت 6 ماه تا اينکه بخوام اعزام بشم. يعني در خوشبينانه‌ترين حالت 3 سال ديگه پايان خدمت ميگيرم. تو رو خدا غايبين سن‌بالا رو در نظر بگيريد اين بار فکري از ما برداشته بشه

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۰۰:۵۱

سلام وبا تشکر از خبرگزاري ايسنا که هميشه پيشقدم بوده در رفع سوالات مخاطبين بزرگ خودش ... فقط يک گلايه ... بنده خواهش کردم زماني که با سردار مصاحبه داريد از ايشان بپرسيد کسي که متولد 1355 هست وداراي يک فرزند و همسر و حدود نزديک 16 ماه خدمت کرده و بخاطر مشکلات اقتصادي خانواده فرار کرده و در آن زمان خدمت 18 ماه بوده چه راهی دارند؟ بخاطر دو ماه با اين همه مشکلات بر گرده سر خدمت؟ آيا واقعا زور نيست بخاطر دو ماه کسي که کارگر هست برود 10 ميليون بدهد؟!! که اصلا تا 50 سال ديگر اين مبلغ را ندارد که بدهد. خواهشي که دارم پيگيري کنيد کساني که بالاي 15 ماه يا کمتر خدمت کردند بروند بدون اينکه بقيه چند ماه را خدمت کنند کارت خودشان را دريافت کنند. ممنونم خبرگزاري محترم ايسنا

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۰۳:۴۵

سلام من دورقبل ده روزکم داشتم ازهشت سال اقدام نکردم الان خواستم ببينم اگه تا فروردين امساله شامل حالم ميشه؟ خواهشن اگه کسي ميدونه جوابمو بده

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۱۵:۳۵

ما درسته به خاطر هزار مشکل غيبت کرديم ولي خدايي داريم. به خاطر چند ماه غيبت کمتر نگذاشتيد سر و سامون بگيريم. با 33 سال سن و زن و بچه.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۱۸:۱۴

سردار کمالي تو روقران اقساط چند ساله باشه که بتونيم تو اين طرح ثبت نام کنيم بخدا اگه يک ساله باشه نميتونم ثبت نام کنم

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۱۹:۲۵

سلام سردارکمالي خواهش ميکنم تعدادقسط هاطولاني باشه والا بيکارهستيم

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۰۱:۴۶

اميدوارم اقساط چند ساله باشه.

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۰۹:۳۳

شمارو به خدا قسم ميدم همون 8 سال رو تصويب کنيد دوباره! من فقط 3 ماه کم داشتم و نتونستم ثبت نام کنم! بخدا نفهميديم معني زندگي رو! نفهميديم...!

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۱۲:۳۳

سردار کمالي،نمي دونم منطق اين هشت سال غيبت بدون توجه به سن غايبين از کجا اومده،فقط بدونيد زندگي يه آدم 32 ساله با 6 سال غيبت و يه مدرک ليسانسي که به هيچ کاري نمياد ،کاملا نابود شده است.به قولي نه راه پس داريم نه راه پيش.بالاخره خدايي هم هست...

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۱۶:۱۱

مهمترين قسمت مقدار اقساط ميباشد که اميد داريم قسط بندي چندين ساله باشد

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۲ ۱۲:۰۸

برو ثبت نام کن خدا کريمه

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۳ ۰۱:۱۵

باسلام ودرودفراوان.ايامعافيت پزشکي وکفالت شامل مشمولان غايب بالاي نه سال ميشه؟

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۳ ۲۱:۳۴

چرا ما که حداقل 3 ماه تا 8 سال فاصله داريم نبايد مشمول اين قانون بشيم؟

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۷:۲۶

پاشين برين خدمت پولتون را بزارين جيبتون بدبخت نکنين خودتون را

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۲۱:۵۵

اخه سردار چرا تا اخره 95 حساب نميکنيد هشت سال غيبتو؟ فروردين 95 يعني چي؟ اين مدلي قانون درست اجرا نميشههههههه... افراد کمي هم شامل ميشه... ولي اگه بزاريد تا پايان 95 افراد بيشتري رو شامل ميشه

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۵:۴۳

پارسال که نتونستيم ثبت نام کنيم خداکنه اقساط چند ساله باشه يه طوري باشه بتونيم بديم خدا وکيلي بيکارم

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۲۱:۱۴

آقا مجلس که تصويب کرده بود تا پابان امسال هرکي 8 سال باشه اين که سردار ميگه همون طرح پارساله اين وسط يه لجبازي بين مجلس و نظام وظيفه هستش وگرنه ديگه لازم نبود نرخا رو اعلام کنن.

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۶ ۰۲:۰۸

سردار کمالي کمکمون کنين پرداخت اقساط دراز مدت باشه

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۷ ۰۱:۳۱

خداکنه سردارکمالي پرداخت قسط ها سبک باشه که توان ثبت نام داشته باشيم.

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۶:۰۴

تروخدا اون ده درصدو از جريمه ما کارگرا اضافه نکنيد من الان دوازده ميليون جريمه واسه من اومده نميتونم جور کنم يه جوري قسطي کنيد که به ما هم فشار نياد

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۹ ۰۱:۴۱

کاشکي سردار کمالي جاي من بودي بخدا پول ندارم بيکارم اي کاش قسط هارو يه طور تنظيم کنين که از دستمون بر بياد بتونيم بديم

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۲۳ ۰۲:۲۳

يعني ما که مثل آدم سرمون رو انداختيم پايين و درس خونديم و حالا شغل نداريم بايد بريم خدمت سربازي اما اون برادر عزيزي که 10 سال غيبت داشت ميتونه جريمه پرداخت کنه (سربازي رو بخره)