• شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031712483

اردوغان از مراسم تدفین محمد علی هم قهر کرد

اردوغان از مراسم تدفین محمد علی هم قهر کرد

رییس‌جمهور ترکیه که برای حضور در مراسم تدفین محمد علی، بوکسور مشهور آمریکایی به این کشور سفر کرده بود، پس از شرکت در مراسم دعا بدون ارائه توضیحی از حضور در ادامه مراسم ختم خودداری کرد و به کشورش بازگشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری راشاتودی، گزارش‌ها حاکی از آن است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در مراسم دعای محمد علی (کلی) از انجام برخی مناسک دینی برای این مرحوم و هم‌چنین سخنرانی در این مراسم منع شده بود.

اردوغان روز پنجشنبه در مراسم ختم این ورزشکار مشهور حضور یافت و انتظار می‌رفت در کنار سایر سران کشورهای جهان در مراسم تدفین که روز جمعه برگزار شد، شرکت کند اما دفتر وی بدون ارائه هیچ توضیحی اعلام کرد، اردوغان نیمه شب پنجشنبه آمریکا را ترک کرده است.

به گفته شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک، اردوغان در مراسم روز پنجشنبه اجازه نیافته تا تکه پارچه‌ای متعلق به کعبه را در تابوت محمد علی قرار دهد. مدیر امور مذهبی ترکیه نیز که در این سفر اردوغان را همراهی می‌کرد اجازه نیافت تا برای محمد علی قرآن بخواند.

شرایط زمانی بدتر شد که برنامه‌ریزان این مراسم به دلیل محدودیت زمانی نام اردوغان را از لیست سخنرانان مراسم حذف کردند.

 

پیشتر نیز اتفاق افتاده که اردوغان در اعتراض به مسائلی که برایش ناخوشایند است یک مراسم یا جلسه رسمی را ترک کند.

رییس‌جمهور ترکیه به هر حال در مراسم شامی که ترک‌ها و مسلمانان ساکن آمریکا آن را بری بزرگداشت محمد علی برگزار کرده بودند، سخنرانی کرد و در جریان آن این ورزشکار محبوب  را به عنوان "صدای یک انسان سرکوب‌شده" توصیف کرد.

علاوه بر این گزارش‌هایی از بروز درگیری بین تیم محافظان اردوغان و نیروهای امنیتی آمریکا منتشر شده است.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح شده‌ که دفتر اردوغان تمامی آن‌ها را تکذیب کرده و توضیح داده است "رییس‌جمهور مراسم مذهبی خود را به پایان رسانده و تصمیم گرفته به وطن بازگردد."

محمد علی، قهرمان سنگین وزن بوکس جهان که هفته گذشته در سن 74 سالگی فوت کرد در هه 20 عمر خود به اسلام گرویده بود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha