• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031713325
  • خبرنگار : 71496

سازمان ملل تلاش بیشتر لیبی برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی را خواستار شد

سازمان ملل تلاش بیشتر لیبی برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی را خواستار شد

فرستاده سازمان ملل به لیبی افزایش تلاش‌‌های دولت این کشور برای لغو تحریم تسلیحاتی علیه ارتش را خواستار شد. وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به شکست ارتش لیبی در آزادسازی بنغازی و تبدیل این کشور به پناهگاه تروریست‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک، از شورای ریاستی لیبی خواست تلاش‌های خود را برای ایجاد بستری مناسب جهت لغو تحریم تسلیحاتی ارتش افزایش دهد.

 

کوبلر ضمن تحسین پیشروی نیروهای وابسته به دولت توافق ملی تحت عنوان عملیات "البنیان المرصوص"(بنای آهنین) علیه داعش در شهر سرت، از همه گروه‌های مسلح خواست به قوانین بین المللی حقوق بشر احترام گذاشته و از هدف قرار دادن غیرنظامیان در عملیات مذکور خودداری کنند.

 

عملیات البنیان المرصوص، در تاریخ 12 مه گذشته با هدف آزادسازی شهر سرت و مناطق اطراف آن از کنترل داعش آغاز شد و در چند روز اخیر  در این عملیات پیشرفت خوبی حاصل شده است.

 

روز جمعه نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی از کنترل خود بر بندر شهر سرت و تحقق پیروزی‌های جدیدی علیه داعش در این شهر خبر دادند.

این نیروها که متشکل از شبه نظامیان شهر مصراته هستند هفته گذشته با آغاز حمله‌ای علیه داعش به سمت اطراف مرکز شهر سرت پیشروی خوبی داشته و توانستند داعش را در طول مسیر ساحلی میان دو شهر مجبور به عقب نشینی کنند.

 

این نیروها بخشی از عملیاتی هستند که از سوی دولت توافق ملی حمایت می‌شود و در ماه مارس وارد شهر طرابلس شده و به صورت تدریجی کنترل خود را بر منطقه تحکیم کردند. قدرت‌های غربی دولت توافق ملی را بهترین گزینه برای اتحاد جناح‌های سیاسی و گروه‌های مسلح در لیبی علیه داعش و بازگرداندن ثبات به این کشور می‌دانند.

 

یک منبع در اتاق عملیات مصراته نیز اظهار داشت: شبه نظامیان مستقر در خط نبرد جنوب سرت به سمت اسکله حرکت کرده و قصد دارند کنترل بندری را که در فاصله حدود پنج کیلومتری شرق مصراته قرار دارد، به دست بگیرند.

 

گروه تروریستی داعش سال 2014 با بالا گرفتن تنش‌ها و اختلافات سیاسی در لیبی، دایره نفوذ خود را در این کشور توسعه داد و سال گذشته میلادی کنترل کامل شهر سرت را به دست گرفت اما نتوانست مناطق تحت کنترل خود را حفظ کند.

نگرانی آمریکا نسبت به تبدیل لیبی به پناهگاه تروریست‌ها

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به کنگره اعلام کرد، لیبی به دلیل خلأ امنیتی و سیاسی به مقصد گروه‌های تروریستی و افراطی مانند انصارالشریعه، المرابطون و شاخه القاعده در مغرب اسلامی تبدیل شده است.

 

براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، لیبی به دلیل شرایط امنیتی و سیاسی‌اش به گذرگاهی امن برای افراطی‌ها برای ورود به سوریه و عراق و خروج از آنها تبدیل شده است و عاملان عملیات‌های تروریستی سال گذشته تونس در پایگاه‌های این تروریست‌ها در لیبی آموزش دیده‌اند.

 

طبق این گزارش مساحت بزرگ لیبی و طول مرزهای بازش به منزله بستری مناسب برای پرورش تروریست‌ها است، از سوی دیگر اسلحه در این کشور به راحتی یافت می‌شود و شبه نظامیانی نیز به گروه‌های افراطی در جابه جایی و استقرار شان کمک می‌کنند، علاوه بر این شکاف سیاسی در این کشور نیز عامل کمک‌کننده دیگری در این زمینه است.

 

در این گزارش درباره تلاش‌های ارتش لیبی برای مبارزه با تروریسم آمده است: نیروهای ارتش لیبی با گذشت دو سال درگیری و جنگ موفق به آزادسازی شهر بنغازی نشدند همچنین دولت لیبی در ممانعت از ورود شبه نظامیان خارجی به لیبی و سپس سفر آنها به دیگر کشورها شکست خورده است.

 

در گزارش مذکور به نگرانی‌های وزارت خارجه آمریکا نسبت به تبدیل لیبی به میدان جنگ و درگیری‌ میان گروه‌های افراطی مختلف اشاره شده است مانند آنچه در شهر درنه رخ داد و گروه‌های افراطی چندین ماه با داعش جنگید و در نهایت موفق شدند داعش را از این شهر بیرون کنند.

 

در گزارش مذکور فاش شده مقادیری سنگ معدن اورانیوم که هنوز در پایگاه‌ های نظامی نزدیک به سبها واقع در جنوب لیبی ذخیره شده‌اند وجود دارد.

 

در ادامه این گزارش با اشاره به دشورای عملیات انتقال سنگ معدن اورانیوم به مخازن، تاکید شده خطر سوء استفاده از این ماده در ساخت اسلحه وجود دارد.

 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha