• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031714849
  • خبرنگار : 71516

دو شرط دی میستورا برای رفتن به ژنو/ نشست‌ مخالفان در بروکسل

دو شرط دی میستورا برای رفتن به ژنو/ نشست‌ مخالفان در بروکسل

در حالی که قرار است معاونان فرستاده سازمان ملل در سوریه مذاکرات فنی را با طرف‌های درگیر برگزار کنند، مخالفان سوریه مشغول برگزاری نشست‌هایی در بروکسل هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع دیپلماتیک غربی می‌گویند انتظار هیچ نتیجه‌ای از مذاکرات فنی که قرار است معاونان استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با نمایندگان نظام و مخالفان برگزار کنند، ندارند.

به گفته منابع هدف از برگزاری این مذاکرات پر کردن خلائی است که در نتیجه توقف روند سیاسی به وجود آمده است.

این منابع تأکید کردند بازگشت به ژنو برای برگزاری دور چهارم مذاکرات تا زمانی که اوضاع به همین منوال ادامه داشته باشد و طرف آمریکایی نیز به سستی خود در برخورد با مساله سوریه به ویژه در تقابل با دو طرف ایران و روسیه ادامه دهد، ممکن نیست.

به گفته منابع به نظر نمی‌رسد دی‌میستورا آماده دعوت مجدد به ژنو باشد. دی‌میستورا تنها با دو شرط حاضر است بار دیگر طرف‌های سوری را به ژنو بکشاند. شرط اول کاهش جدی خشونت و رساندن کمک‌های بشردوستانه به محاصره شدگان و شرط دوم دستیابی به توافق ولو در کمترین حد ممکن میان مخالفان و نظام درباره روند انتقال سیاسی. از این زاویه مذاکرات فنی که قرار است معاونان دی‌میستورا برگزار کنند و هدف از آن روشن کردن نقاط اشتراک میان مخالفان و نظام است، بی‌نتیجه خواهد بود.

منابع غربی می‌گویند: با وجود ساده لوحی آمریکا و تغییر در سیاست این کشور و رفتن واشنگتن به سمت این دیدگاه که نظام سوریه بهترین دژ در برابر داعش است، اوضاع سوریه احتمالا از نظر سیاسی و نظامی به همین صورت باقی بماند.

نشست مخالفان سوری در بروکسل

از سوی دیگر، ائتلاف مخالفان سوریه و هیئت هماهنگی با برگزاری جلساتی در بروکسل با حمایت اتحادیه اروپا در حال تلاش برای یکپارچه کردن دیدگاهشان درباره حل سیاسی و مرحله انتقالی قبل از آغاز دور جدید مذاکرات هستند.

روز دوشنبه نماینده اتحادیه اروپا در مقابل حاضران به غیرممکن بودن تشکیل هیئت دولت انتقالی در ماه اوت اذعان کرد.

انس العبده، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نیز گفت: روند مذاکرات به بن بست رسیده و هیچ کسی قدرت تحویل توافق آتش‌بس را بر نظام و هم‌پیمانانش ندارد.

به گفته منابع، هدف اصلی از نشست‌های مخالفان بررسی راه‌های تقویت تلاش‌های هیئت عالی مذاکره کنندگان و مشارکت در سه کارگاه اتحادیه اروپاست که کارگاه اول درباره بررسی پرونده اصلاح سیاسی و قانون اساسی و حمایت از هیئت عالی مذاکره کنندگان، کارگاه دوم پرونده اداره محلی و ثبات در مناطق آزاد شده و کارگاه سوم مربوط به بازسازی ساختار ارتش در مرحله انتقالی است.

در نشست بروکسل انس العبده، میشل کیلو، احمد رمضان، هادی البحره، سمیره مسالمه، عبدالاحد اسطیفو، بدر جاموس، هیثم رحمه، نغم الغادری، ریاض الحسن، دو نماینده ائتلاف مخالفان و  از میان هیئت هماهنگی نیز حسن عبدالعظیم، صفوان عکاش، خلف الداهود، جان نسطه، امل نصر، زیاد وطفه، محمد حجازی، محمد زکی الهویدی، نورا غازی و یحیی عزیز حضور دارند.

انتهای پیام

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha