• جمعه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031716544
  • خبرنگار : 71516

رئیس سیا: داعش حملات در جهان را تشدید می‌کند/"انصار بیت‌المقدس" عامل سقوط هواپیما در سینا بود

رئیس سیا: داعش حملات در جهان را تشدید می‌کند/"انصار بیت‌المقدس" عامل سقوط هواپیما در سینا بود

رئیس سیا به شکست ائتلاف آمریکا در از بین بردن منابع مالی داعش و کاهش توانایی‌های این گروه اذعان کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در مقابل کمیته اطلاعات سنا گفت: متأسفانه به رغم پیشروی‌هایی که علیه داعش در میدان جنگ و زمینه مالی داشته‌ایم اما تلاش ما به از بین رفتن توانایی‌های داعش برای انجام حملات تروریستی در جهان منجر نشده است.

وی افزود: با افزایش فشار میدانی علیه داعش در عراق و سوریه به عقیده ما این گروه تروریستی حملات خود در جهان را تشدید خواهد کرد تا همچنان قوی‌ترین گروه تروریستی در جهان باقی بماند. داعش به عقیده ما در حال آموزش افرادی برای انجام حملات تروریستی جدید است.

برنان افزود: با این حال اطلاعات مهمی وجود دارد که نشان دهنده شکست داعش در خاک عراق و سوریه است. داعش با دشواری‌های زیادی در عضوگیری مواجه شده است. تلاش‌های ائتلاف در کاهش توانایی داعش برای دستیابی به منابع مالی نقش داشته اما با این حال داعش همچنان ماهانه میلیون‌ها دلار از مالیات، باج‌گیری و فروش غیرقانونی نفت در عراق و سوریه به دست می‌آورد. این تلاش‌ها در کاهش توانایی‌های داعش و پیشروی آن در جهان موفق نبوده است.

وی گفت: داعش احتمالا به جنگ چریکی از جمله حملات گسترده خارج از مناطق تحت سیطره خود در عراق و سوریه روی خواهد آورد تا شکست‌هایش را جبران کند. اکنون ده‌ها هزار تن از اعشای داعش در اطراف جهان هستند.

رئیس سیا نسبت به تبدیل شدن لیبی به مرکز عملیات داعش برای حمله به اروپا شدیدا ابراز نگرانی کرد و گفت: در لیبی بین پنج تا هشت هزار داعشی وجود دارد در حالی که تعداد تروریست‌های داعش در عراق و سوریه از 19 تا 25 هزار تن به 18 تا 22 هزار تن کاهش یافته است.

وی درباره بحران سوریه نیز گفت: نظام سوریه یک سال پیش در موضع دفاعی بود اما اکنون به دلیل حمایت روسیه نسبت به سال گذشته قوی‌تر شده است.

برنان در گزارش خود به کمیته اطلاعات سنا گفت که عمر متین که به کلوبی در اورلاندو حمله کرد هیچ ارتباط مستقیمی با گروه‌های تروریستی خارجی ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: واشنگتن مطمئن است که گروه "انصار بیت‌المقدس" در سینای مصر هواپیمای روسیه را منفجر کرد.

برنان تاکید کرد:‌ واشنگتن اطلاعاتی دال بر دست داشتن گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس در انفجار هواپیمای روسیه بر فراز منطقه شبه جزیره سینا دارد.

برنان با اشاره به اینکه انصار بیت‌المقدس که با داعش بیعت کرده، از امکاناتی برای اجرای حملات تروریستی برخوردار است، گفت: این گروه تروریستی در انفجار هواپیمای روسی در آسمان شبه جزیره سینا دست داشته است.

هواپیمای ایرباس روسیه که در 31 اکتبر گذشته از منطقه شرم الشیخ مصر به سمت سنت پترزبورگ در حرکت بود بر فراز شبه جزیره سینا منفجر شد و تمامی 217 مسافر به همراه کادر پرواز (شامل هفت نفر) کشته شدند.

بر اساس اعلام مرکز امنیت فدرال روسیه این حادثه یک عملیات تروریستی بوده است.

در مقابل احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر اظهار کرد: وزارتخانه در مورد گزارش سیا مبنی بر داست داشتن انصار بیت المقدس در سرنگونی هواپیمای روسی نظری ندارد.

ابوزید گفت: طرف روسی نیز همین مساله را اعلام کرده است. ما اعلام کرده‌ایم که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و ما هیچ نظری درخصوص اظهارات اخیر رییس سیا نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha