• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95033017997
  • منبع : مطبوعات

باهنر، رقيب روحاني در‌ انتخابات‌۹۶؟

باهنر، رقيب روحاني در‌ انتخابات‌۹۶؟

فعال سياسی اصلاح‌طلب گفت: اصولگرايان اگر قصد رقابت با روحاني را داشته باشند، حول محور محمدرضا باهنر اجماع خواهند كرد زيرا او تا به امروز كاندیدای رياست‌جمهوری نبوده و شكستی در كارنامه خود ندارد. همچنين مهندس باهنر از مشكلات كشور به خوبی آگاه است و تجربه اجرايی بالايی دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه آرمان نوشت: «تقريبا هيچ. اين جمله دو كلمه‌ای بدون ساختار نتيجه بررسی رقبای روحانی در انتخابات سال آتی رياست‌جمهوری است. اصولگرایان به دليل فقدان حزبی واحد يا ستادی برای ائتلاف‌ در انتخابات سال ۹۲ با شكاف عظيمی در آن انتخابات حاضر شدند. آنها بر اين گمان بودند كه عدم وجود كانديدای جدی اصلاح‌طلب در ميان تاييد صلاحيت‌شدگان در هر صورت گردونه پيروزی انتخابات را به سمت آنها می‌چرخاند لذا تصميم گرفتند شكاف‌های درونی خود را به مردم سپرده تا شايد قاليباف با گرايشات اصولگرايی يا سعيد جليلی پيشرو در انديشه اصولگرايی مورد پذيرش مردم قرار گرفته و با رای مردم به گونه‌ای تسويه‌حساب درون جناحی در اصولگرايان صورت پذيرد. اما آيت ا... هاشمی پا به ميدان گذاشت و با رهبری جريان اصلاحات و قبولاندن روحانی به عنوان يك شخصيت تحول‌خواه به مردم و اصلاحات رويای شيرين اصولگرايان را هم نقش بر آب كرد و هم تمامی مهرهای اصلي آنها را در انتخابات۹۶ سوزاند. استراتژی‌ای كه امروز هم بازتاب آن را شاهد هستيم زيرا كمتر از يك سال به رقابت‌های خرداد ۹۶ باقی‌ مانده است و اصولگرايان هيچگونه تحركی در جهت ائتلاف‌های درون تشكيلاتی خود انجام نداده‌اند و بعيد است در مدت باقيمانده هم بتوانند هم تصميم به رقابت با روحانی بگيرند و هم به اجماع رسيده و ائتلاف كنند. در نتيجه پذيرش شكست از روحانی از هم‌اكنون در ميان اصولگرايان شنيده می‌شود.

ميدان برای روحانی خالی نمی‌شود؟

هر چند برجام دست روحانی را برای پيروزی قاطع در 96 كاملا باز گذاشته اما اصولگرايان ميدان را برای تحرك روحانی در ۹۶ خالی نخواهند كرد. مشخصا آنها در پرونده هسته‌ای نيز چه در دوران مذاكرات و چه بعد از مرحله اجرايی شدن برجام اجازه ندادند كه روحانی از پرونده هسته‌ای زره پيروزی بسازد و تا اين لحظه به بهانه اجرا نشدن برخی از تعهدات آمريكا به روحانی می‌تازند. هر چند كه بعيد است در رقابت با روحانی در سال ۹۶ نيز به زمين هسته‌ای وارد شوند زيرا به خوبی می‌دانند با وجود كاستی در اجرايی شدن برجام عملكرد روحانی در به نتيجه رسيدن پرونده هسته‌ای رفراندومی برابر عملكرد آنها درطول مدیریت آنها در پرونده هسته‌ای است.

باهنر، جدی‌ترين گزينه؟

اصولگرايان برای شكست آرای روحانی احتمالا از مهره‌های سوخته در انتخابات گذشته استفاده نخواهند كرد. احتمالا همه كسانی كه روحانی و اصلاح‌طلبان آنها را نقره‌داغ كردند از يك شخص شناخته شده استفاده خواهند كرد؛ شخصی كه اولا در كنار احمدی‌نژاد بود و در دولت دوم وی منتقد وی شد و ثانيا در مقام يك اصولگرای جدی در طول سال‌های گذشته شناخته شده است. لذا احتمالا جدی‌ترين گزينه اصولگرايان باهنر است.

در اين رابطه «احمد شيرزاد»، فعال سياسی اصلاح‌طلب به «آرمان» گفت: اصولگرايان اگر قصد رقابت با روحانی را داشته باشند، حول محور محمدرضا باهنر اجماع خواهند كرد زيرا او تا به امروز كاندیدای رياست‌جمهوری نبوده و شكستی در كارنامه خود ندارد. همچنين مهندس باهنر از مشكلات كشور به خوبی آگاه است و تجربه اجرايی بالايی دارد.

شيرزاد در اين باره توضيح داد: اگر باهنر كانديدا شود، انتخابات دو قطبی خواهد شد. البته باهنر يك اصولگرای جدی است اما به هيچ‌ وجه تندرو نيست و قدرت مديریت قوی دارد .

او در مقام قياس باهنر با احمدی‌نژاد گفت: رئيس‌جمهور شدن باهنر به معنی بحران در معنای دولت‌های نهم و دهم نيست. اگر چنين انتفاقی بيفتد و باهنر قبول كند كه در مقابل روحانی كانديدا شود، فضای انتخابات مانند ۷۶ خواهد شد. دو جناح با تمام قوا رقابت خواهند كرد. در هر صورت شانس روحانی بالاست زيرا برنامه‌های روحانی دارای بدنه اجتماعی است و باهنر و هر اصولگرای ديگری فاقد اين مولفه است.

در همین خصوص محمدنبی حبيبی، دبيركل حزب موتلفه‌ اسلامی، با اشاره به اين كه هنوز در ابتدای كار انتخابات رياست‌جمهوری هستيم، اظهار كرد: با وجود برگزاری جلسات، هنوز درباره موضوعی تصميم گرفته نشده است.

او افزود: هنوز فرصت كافی درباره انتخابات وجود دارد. درحال حاضر اصولگرايان كم و بيش مشغول بحث و تبادل نظر درباره انتخابات هستند اما هنوز به هيچ جمع‌بندی راجع به افراد نرسيده‌اند و در اين روزها نقل‌قول‌هایی مانند «اصولگرايان بين روحانی و احمدی‌نژاد، روحانی را انتخاب می‌كنند»، « امكان بازگشت به احمدی‌نژاد صفر است»، «اصولگرايان به چاه نخواهند افتاد»، « اگر روحانی در ۹۶ محبوبيت داشته باشد، اصولگرايان مهره اول خود را رو نمي‌كنند» نشان از سرگشتگی‌ اين جريان دارد.

باهنر: به حزب فراگير اصولگرايان فكر می‌كنم

رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری گفت: «برخي پيش از اين می‌گفتند می‌خواهم در دولت، مجلس يا جای خاصی فعاليت كنم اما من (باهنر) جايی نمی‌خواهم بروم؛ چرا كه معتقدم راه‌حل‌هايی برای اين مساله وجود دارد كه می‌توان قوا را به همديگر نزديك كرد.»

باهنر با اشاره به اين كه حزب فراگير چه زمانی شكل خواهد گرفت، افزود: «بنده به متشكل كردن نيروهای اصولگرا تحت عنوان حزب فراگير يا به عبارتی مجموعه‌ای سياسی فراتر از جامعه مهندسين يا جبهه پيروان فكر مي‌كنم.»

او اضافه كرد: «به اعتقاد بنده رقبای ما هم بايد همين فكر را كنند يعنی اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و معتدلين نيز بايد خود را در يك حزب فراگير متشكل كنند.»

رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری با بيان اين كه در حال حاضر ۳۰۰-۴۰۰ حزب دارای مجوز از سوی وزارت كشور هستند، می‌گويد: «از اين تعداد فقط ۴۰، ۵۰ حزب فعال هستند و مابقی آنها فقط مجوز دريافت كرده‌اند.»

باهنر يادآوری می‌كند: «۸۰ درصد اين احزاب، احزاب كاغذی هستند و هيچ فعاليتی ندارند و فقط ۲۰درصد آنها در زمان انتخابات فعاليت می‌كنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha