• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040104979
  • خبرنگار : 71496

تقدیر مسکو از همکاری دمشق با سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی

تقدیر مسکو از همکاری دمشق با سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: داعش و جبهه النصره به جنایات ضد بشری خود در سوریه از جمله حملات علیه غیرنظامیان با مواد سمی ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری (سانا)ی سوریه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اظهار داشت: در سوریه برخی گروه‌های مسلح وجود دارند که هنوز به دعوت‌های روسیه و مصر برای توقف درگیری‌ها در طول ماه رمضان پاسخ نداده و به ارتکاب جرم ادامه می‌دهند و حتی اقدام به تحریک مسلحانه‌ای کردند که تروریست‌های داعش و النصره را تحریک کرد اما مسکو هنوز امیدوار است گروه‌های مسلح در سوریه ظرف چند روز آتی به آتش بس بپیوندند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبری که رسانه‌های لبنانی مبنی بر حمله داعش به ارتش سوریه در حومه رقه با استفاده از راکت‌های حاوی مواد شیمیایی سمی را منتشر کردند، تایید کرد و گفت: داعش بیش از 800 تن از کردهای سوریه را ظرف یک هفته اخیر به اسارت گرفته و 11 تن از آنان را که قصد فرار داشتند کشته و 20 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

زاخارووا درباره شرایط انسانی در سوریه، از همکاری سازنده دولت دمشق با سازمان‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر در امدادرسانی به نیازمندان در سوریه تقدیر کرد و نسبت به برخی شیطنت‌ها در این زمینه به ویژه تلاش برخی از اعضای گروه بین‌المللی حامی سوریه "برای طرح برنامه‌های جدید مانند انداختن بسته‌های امدادی از هوا در برخی مناطق بدون کسب موافقت دولت سوریه هشدار داد.

وی در ادامه از این کشورها دعوت کرد به جای مطرح کردن طرح‌ها و پیشنهاداتی پرهزینه بر رایزنی‌ با میانجی‌های خود در گروه‌های مسلح سوریه که مانع اصلی امدادرسانی‌ها در مناطق محاصره شده الفوعه و کفریا در حومه ادلب هستند، تمرکز کنند.

این مقام وزارت خارجه روسیه در ادامه از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست فورا و بدون معطلی تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه را بردارند زیرا این تحریم‌ها به شدت شرایط انسانی را برای مردم سوریه دشوار می‌کند.

زاخارووا در این راستا گفت: براساس ارزیابی‌های کمیته امور اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا، تحریم‌های غرب علیه سوریه از اواسط سال 2012 تاکنون به شکلی منفی بر شرایط انسانی در سوریه تاثیر گذاشته است و تحریم‌های اعمال شده علیه بخش مصرفی در این کشور موجب محدودیت فعالیت‌ها و به طور خاص بازسازی تاسیسات زیربنایی سوریه شده و به شکلی گسترده بر صنعت داروسازی این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

در عین حال زاخارووا ادعاهای روزنامه واشنگتن پست را مبنی بر بدرفتاری با دیپلمات‌های آمریکایی مقیم روسیه رد کرد و گفت: آنچه این روزنامه منتشر کرده بدور از واقعیت است و مثالی خوب برای تبلیغات در رسانه‌هاست.

وی ادامه داد: دفتر تحقیقات فدرال آمریکا و سیا به نوبه خود اعمال فشارهای غیرقابل قبولی را در حق دیپلمات‌های روس فعال در آمریکا صورت می‌دهند.

وی درباره نامه عذرخواهی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با اشاره به دیدار احتمالی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور با همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در سوچی در تاریخ اول ژوئیه آتی گفت: عذرخواهی بابت اسقاط جنگنده روسی در حریم هوایی روسیه و کشته شدن خلبان آن در سال گذشته میلادی گامی مهم در مسیر درست خود است و ما این اقدام را در نظر می‌گیریم.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز در جمع خبرنگاران گفت: عذرخواهی اردوغان گامی مهم است اما مسائل بیشتری وجود دارد که ظرف چند روز حل نخواهد شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که رمزی رمزی، معاون استفان دی میستورا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه با مسئولان این وزارتخانه مساله از سرگیری مذاکرات سوری ـ سوری را مورد بررسی قرار داد.

طبق گزارش وزارت خارجه روسیه در این دیدار میخائیل بوگدانف و  گنادی گاتیلف، معاونان وزیر خارجه روسیه به صورت تفصیلی افق‌های از سرگیری مذاکرات سوری ـ سوری را براساس قطعنامه‌ 2254 شورای امنیت بررسی کردند.

وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه بر لزوم مشارکت تمامی طوایف و گروه‌های سوری در مذاکرات ژنو تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha