• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95040105145
  • خبرنگار : 71038

در آستانه روز جهانی قدس

سفیر فلسطین در تهران: رهبران جهان اسلام به خاطر فلسطین اختلافات را کنار بگذارند

سفیر فلسطین در تهران: رهبران جهان اسلام به خاطر فلسطین اختلافات را کنار بگذارند

سفیر فلسطین در تهران با بیان این‌که روز جهانی قدس یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که امام خمینی (ره) آن را پایه‌گذاری کردند گفت: امام خمینی (ره) با دو پرچم اسلام و حمایت از ملت مظلوم فلسطین بر علیه شاه وارد نبرد شدند. به خاطر برافراشتن این دو پرچم زندانی و برای مدتی به خارج از ایران تبعید شدند و در نهایت با حمایت ملت ایران پیروزمندانه به کشورشان بازگشتند.

صلاح الزواوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که امام (ره) دارای شخصیتی عرفانی بودند اظهار کرد: ایشان جمعه آخر ماه مبارک رمضان را با عنوان روز قدس نام‌گذاری کردند و با بصیرت بالایی که از آن برخوردار بودند مساله فلسطین و قدس را به مساله اول جهان اسلام را تبدیل کردند، چرا که ایشان خطراتی که قدس شریف را تهدید می‌کرد مشاهده می‌کردند.

شیخ السفرا تصریح کرد: کسانی که امروز وضعیت قدس از جمله یهودی کردن آن توسط صهیونیست‌ها، اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان، حمله شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی وتلاش آنها برای جایگرین کردن هیکل سلیمان در مسجدلاقصی را می‌ببینند، بصیرت آن مرد بزرگ را در این نام‌گذاری درک می‌کنند.

وی با بیان این‌که دشمن صهیونیسم تلاش می‌کند قدس را با عنوان پایتخت همیشگی خود اعلام کند در حالی که این منطقه متعلق به مسلمانان و پایتخت همیشگی فلسطینیان خواهد بود، تصریح کرد: دشمن صهیونیسم تلاش دارد دولت خود را با عنوان دولت «پاک یهودی» در این منطقه مستقر کند و هدفش از این موضوع بیرون کردن یک‌ و نیم میلیون فلسطینی است که در سرزمین‌های اشغالی 1948 زندگی می‌کنند و امروز از آن به عنوان اسراییل یاد می‌شود.

سفیر فلسطین در تهران با بیان این‌که شهرک‌های صهیونیستی مثل قارچ در این منطقه در حال رشد و افزایش هستند، گفت: در حال حاضر در کرانه غربی بیش از 200 شهرک ساخته شده و بیش از یک میلیون شهرک‌نشین صهیونیست در آن ساکن شده‌اند.

شیخ‌السفرا با بیان این‌که صهیونیست‌ها و نظامیان آنها بدون هیچ‌گونه دلیلی فلسطینی‌ها را بازداشت می‌کنند و در خیابان مردم را اعدام می‌کنند، افزود: در حال حاضر تمام خطراتی که متوجه فلسطین است ما را به یاد بصیرت آن مرد بزرگوار (امام خمینی(ره)) در نام‌گذاری روز قدس می‌اندازد.

سفیر فلسطین در تهران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت ایجاد شده در جهان اسلام، دیگر فلسطین در اولویت اول جهان اسلام قرار ندارد و بسیاری از کشورهای اسلامی درگیر مبارزه داخلی با گروه‌های تکفیری و تروریستی هستند . با توجه به این وضعیت مردم فلسطین از دولت و ملت‌های اسلامی چه توقعی دارند؟ گفت: از وضعیت به وجود آمده و اختلاف و تفرقه‌ای که در جهان اسلام  وجود دارد، بسیار اندوهگین هستم. آن‌چه امروز در جهان اسلام اتفاق می‌افتد یک فاجعه بزرگ برای فلسطین است و باید به آن خاتمه داد.

الزواوی ادامه داد: من به عنوان سفیر فلسطین در تهران از رهبر معظم انقلاب و برادران‌شان و دیگر رهبران جهان اسلام، درخواست کرده و می‌کنم که یک کنفرانس کوچکی متشکل از سران برخی از کشورهای اسلامی تشکیل دهند و به عنوان نمونه کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، الجزایر، مراکش، ترکیه، اندونزی، مالزی، فلسطین در آن حضور پیدا کنند. البته من این کشورها را به عنوان نمونه گفتم و این لیست می‌تواند اضافه یا کم شود. آن‌ها می‌توانند در این کنفرانس بنشینند و یک برنامه کاری برای حل مشکلات کنونی جهان اسلام تدوین کنند. مشکلات جهان اسلام را بررسی و این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند که چگونه می‌توانیم در جهان اسلام وحدت ایجاد کنیم، بر مبنای کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) و این‌که به مانند سابق ملت‌ها و دولت‌های اسلامی دور مساله فلسطین و دفاع از آرمان آن گردهم آیند.

وی با بیان این‌که آن‌ها باید برای حل مشکلات کنونی جهان اسلام یک برنامه کاری تدوین کنند و طبق اولویت‌ها برای حل مشکلات اقدام کنند، افزود: در همین راستا باید به این موضوع بیندیشم که چگونه بار دیگر مساله فلسطین را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

این دیپلمات  با سابقه فلسطینی گفت: اتفاقاتی که در جهان اسلام در حال رخ دادن است، باعث شده دشمن صهیونیستی از وضعیت  به وجود آمده خوشحال شود و از آن بیش‌ترین استفاده را ببرد از این رو جایز نیست که به ایران با عنوان دشمن نگاه شود یا به کشورهای حاشیه خلیج «فارس» به عنوان دشمن نگریسته شود، چرا که این امر به ضرر دو طرف و به سود صهیونیسم بین‌الملل و دشمن صهیونیستی است که دشمن اول جهان اسلام است.

سفیر فلسطین در تهران ادامه داد: پیشنهاد دوم این جانب این است که جلسه‌ای با حضور عالمان بزرگ جهان اسلام از جمله عالمانی از حرمین شریفین، الازهر، قم، نجف و علمای دیگری که این شخصیت‌ها حضور و اضافه شدن آنها را به صلاح می‌دانند، برگزار شود و در آن جلسه به بررسی مشکلات جهان اسلام و اختلافات ایجاد شده بپردازند.

وی با اشاره به اظهارات مرحوم شیخ شلتوت مفتی برجسته الازهر مبنی بر این‌که  که مذهب شیعه به عنوان مذهب پنجم اسلام شناخته می‌شود، تصریح کرد: شیعیان همان سنی‌ها هستند که به مکتب پیامبر و کتاب الهی (قرآن کریم) اعتقاد دارند و سنی‌ها همان شیعیان هستند که به اهل بیت (ع) عشق دارند.
وی افزود: مسلمان نیست کسی که عاشق اهل بیت نباشد و به اصول مبین دین اسلام تعهد نکند. هر دو مذهب از اسلام نشات گرفته است. ما در فروع با یکدیگر اختلاف داریم در حالی در اصول اختلافی وجود ندارد. با توجه به این موضوع ضروری است که به اصول بچسبیم و با تکیه بر آن به جنگ‌ها، فعالیت تروریست بین‌المللی از جمله تکفیری‌ها و افراطیون و تمام کسانی که پشت‌سر آنها هستند، پایان دهیم، در حال حاضر مزدوران از تمام دنیا به جهان اسلام آمده‌اند، همانند داعش و غیره،و در حالی که از اسلام به دور هستند به نام اسلام می‌جنگند. این گروه‌ها باعث شده که غربی‌ها مسلمانان را به تروریسم متهم کنند و ما باید با وحدت در برابر آنها بایستیم و شکست‌شان دهیم، اگر چنین اتفاقی بیفتد حرکت رودخانه به مسیر اصلی‌اش باز می‌گردد.و ما از نعمت اسلام سود جستیم. خداوند سبحانه و تعالی فرمود: (ومن یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه وهو فی الآخرة من الخاسرین).

شیخ‌السفرا ادامه داد: اتفاقات رخ داده در جهان اسلام صد در صد به نفع صهیونیست‌های اشغالگر است و می‌تواند مقدمه‌ای برای تشکیل «اسرائیل بزرگ» و یا «اسرائیل با عظمت» باشد. موضوع اسرائیل بزرگ را بنیامین نتانیاهو مطرح کرده است  و اینک‌ه آنها بتوانند به واسطه جنگ و اختلافی که بین امت اسلامی وجود دارد کشورهای اسلامی را زیر سلطه خود قرار دهند. «شیمون پرز» نیز در کتابی که به نگارش در آورده است از اسرائیل با عظمت سخن گفته است. او در این کتاب اشاره کرده که ما می‌توانیم با کشورهای اسلامی اطراف‌مان پروژه‌های مشترک داشته باشیم. مثلاً بندر و راه‌آهن مشترک داشته باشیم و با توجه به این‌که ما از قدرت علمی برخورداریم از مردم آن کشورها به عنوان کارگران با دست مزد کم استفاده کنیم.

سفیر فلسطین در تهران ادامه داد: تمام رهبران جهان اسلام در برابر خداوند و تاریخ مسؤول هستند و اگر برای پراکندگی جهان اسلام که باعث شده دشمن صهیونیستی برای ما خط و نشان بکشد، راه‌حلی پیدا نکنند باید بدانند که تاریخ به هیچ‌کس رحم نمی‌کند.

این دیپلمات فلسطینی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حکم اخیر برخی از خاخام‌های یهودی مبنی بر این‌که باید آب فلسطین را مسموم کرد تا فلسطینی‌ها از این منطقه خارج شوند، تصریح کرد: آن‌چه که اکنون در این منطقه می‌بینید تنها موضوع مسموم کردن آب مردم فلسطین نیست، مساله بسیار گسترده‌تر از آن است. روزانه آنها تعداد زیادی از مردم فلسطین را به شهادت می‌رسانند، سرزمین‌های آنها را مصادره می‌کنند، آب و برق را بر روی مردم این منطقه می‌بندند و اکنون چندین سال است که غزه توسط صهیونیست‌ها محاصره شده و آنها به مواد غذایی دسترسی ندارند.

الزواوی با تاکید بر این‌که صهیونیست‌ها در دشمنی با فلسطینی‌ها و مسلمانان روی نازی‌ها و فاشیست‌ها را سفید کرده‌اند، تاکید کرد: همان‌طور که امام خمینی(ره) تاکید کردند همه باید بدانند این غده سرطانی از بین خواهد رفت. حضرت امام (ره) چنین اعتقادی داشتند و ما هم این اعتقاد را داریم. خیلی از خاخام‌های یهودی نیز این موضوع را گفته است. صهیونیست‌ها آن‌قدر جرم و جنایت مرتکب می‌شوند که در آخر به واسطه این جنایت‌ها از بین خواهد رفت. برای از بین بردن پروژه صهیونیستی یک پروژه اسلامی در مقابل باید باشد. (والله غالب علی امره ولکن اکثر الناس لا یعلمون).

وی تاکید کرد: از رهبران جهان اسلام و در رأس آنان رهبر معظم انقلاب که از دردها و مصیبت‌های این امت درک کامل دارند تقاضا دارم همراه با برادرانشان، رهبران جهان اسلام، کنار هم بنشینند و راه‌حلی برای مشکلات جهان اسلام و فلسطین پیدا کنند، تا تفنگ‌ها به سوی سینه دشمن صهیونیستی نشانه روند. همه ما نسبت به اتفاقاتی که در فلسطین جریان دارد نزد خداوند مسؤول هستیم.

این دیپلمات فلسطینی با بیان این‌که در این صحنه، فلسطینی‌ها چیزی جز پیش‌قراول نیستند، افزود: مسوولیت بزرگ بر عهده جهان اسلام است و دیگر مردمی است که این همه اجحاف و ظلم را می‌بینند.

وی با بیان این‌که قطعنامه‌های بین‌المللی در حمایت از مردم فلسطین در کشورهای سازمان ملل خاک می‌خورد، تصریح کرد: چرا این قطعنامه‌ها اجرایی و عملیاتی نشده است؟ اکنون تعداد زیادی از مردم فلسطین در نقاط مختلف دنیا آواره هستند و صهیونیست‌ها علاوه بر مشکلاتی که برای مردم فلسطین ایجاد کرده‌اند برای دیگر نقاط جهان اسلام از جمله سوریه نیز مشکلات و سختی‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: سوریه اکنون به خاطر این‌که در کنار ملت فلسطین بوده و از آنها حمایت کرده با مشکلاتی روبه‌رو است و به نظر می‌رسد کشورهایی چون عراق، لیبی، مصر، اردن، یمن، لبنان الجزایر، تونس و مراکش و دیگر کشورهای اسلامی نیز در معرض توطئه‌های صهیونیست‌ها هستند. چرا که این کشورها به فلسطین چه از لحاظ مادی یا تسلیحاتی یا از لحاظ فرستادن مبارز به ما یاری‌رسانده‌اند، امری است که به ما اجازه داده تاکنون پرچم اسلام و فلسطین را در دست نگهداریم تا پیروزی کامل، ان شاء‌الله. امید ما به خداوند تبارک و تعالی بسیار و به امت‌مان همیشگی است. ما از رهبران این امت تقاضا داریم رضای خدا و دفاع از حریم اسلام را نصب‌العین خودشان قرار دهند تا داستان "اندلس" دوباره تکرار نشود. آن زمان حکام مسلمان از فرنگی‌ها بر علیه همدیگر کمک می‌خواستند و بدین وسیله بهشت گم شده را از دست دادیم و آن سرزمین برای ما جز آثار باستانی بیش نیست که از آن دیدار می‌کنیم و حسرت می‌خوریم برای پراکندگی امت‌مان و از دست دادن اندلس. تا این اتفاق در فلسطین نیافتد و فرزندان ما فردا خدای ناکرده به سوی مسجد الاقصی بروند و بگویند: گفته می‌شود پیامبر از اینجا به آسمان صعود کرد یا گفته شود در سرزمین فلسطین شهدای زیادی و علما و صحابه پیامبر دفن شده‌اند.

وی در پایان برای امام راحل رحمت واسعه و رهبر معظم انقلاب عمر با عزت و برای علمای اسلام موفقیت در تحویل روز قدس از مناسبت یک روز در سال به برنامه‌های روزانه در مؤسسات و مدارس و دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی سیاسی و دیپلماتیک و نظامی طلب کرد.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا، اکرم احقاقی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha