• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040115291
  • خبرنگار : 71477

تشکر تلفنی اردوغان از رئیس پارلمان و رهبران اپوزیسیون

تشکر تلفنی اردوغان از رئیس پارلمان و رهبران اپوزیسیون

رئیس جمهوری ترکیه برای تشکر از رئیس پارلمان و رهبران دو حزب اپوزیسیون با آن‌ها تماس گرفت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان یک تماس تلفنی از کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب "مردم جمهوری خواه" و دولت باغچلی، رهبر حزب "جنبش ملی" برای محکوم کردن و اعتبار نبخشیدن به کودتای جمعه شب تشکر و قدردانی کرد.

اردوغان همچنین با  اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان تماس گرفته و از تمامی نمایندگان پارلمان به خاطر "ایستادگی قهرمانانه"شان در زمان بمباران پارلمان در جریان کودتای جمعه شب تشکر و قدردانی کرد.

در همین حال اردوغان با الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان تماس تلفنی برقرار کرد.

به گزارش شبکه سی ان ان ترک، در جریان این تماس تلفنی سیپراس گفت: کشورم هر کار که لازم باشد برای بازگرداندن هشت کودتاچی که در استان الکساندروپلیس در نزدیکی مرز ترکیه فرود آمدند، انجام می‌دهد.

به علاوه گروهی از پرسنل ترکیه حدود ساعت 23 برای بازگرداندن هلی کوپتر استفاده شده توسط کودتاچیان به ترکیه وارد فرودگاه الکساندروپلیس شدند.

مدتی بعد این هلی کوپتر مدل سیکورسکی به مقصد ترکیه به پرواز درآمد.

در همین حال چهار حزب سیاسی در پارلمان در یک بیانیه مشترک نادر که در مجمع عمومی قرائت شد کودتای صورت گرفته در ترکیه را محکوم کردند.

در این بیانیه که توسط اسماعیل قهرمان قرائت شد، آمده است: ما چهار حزب به شدت کودتای صورت گرفته علیه کشور پر صلابتمان، دولت منتخب با خواسته ملی و قانونگذاری و پارلمان و همچنین حمله به ساختمان پارلمان را محکوم می‌کنیم. پارلمان ترکیه همانند یک قلب می‌تپد و انجام وظیفه می‌کند.

در این بیانیه تحت عنوان "تاریخی" که با هدف تاکید بر اتحاد تهیه شده، آمده است: علی رغم اختلافات سیاسی‌مان از خواسته ملی حمایت می‌کنیم و با تمام سازمان‌ها و قانونگذارانمان برای همیشه پشت این خواسته می‌ایستیم. این تصمیم در پارلمان به توسعه و برقراری دموکراسی در کشور نیز کمک خواهد کرد.

نمایندگان چهار حزب از جمله حزب حاکم "عدالت و توسعه"، اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری خواه"، حزب "دموکراتیک خلق" و حزب "جنش ملی" پیش از قرائت این بیانیه در پارلمان سخنرانی کردند.

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه و رهبرحزب حاکم "عدالت و توسعه" گفت: همکاری میان احزاب سیاسی ترکیه "آغازی جدید" به دنبال این کودتای نافرجام است. من قول می‌دهم این چهار حزب اصلی می‌توانند در مورد اختلافات معمولشان به یک تفاهم مشترک برسند.

وی افزود: کودتاچیان سرباز نبودند بلکه تروریست‌هایی بودند که پارلمان را هدف گرفتند.

کمال قلیچدار اوغلو ضمن محکوم کردن این کودتای ناکام گفت: شکست این کودتا باعث شد احزاب سیاسی برای دستیابی به تفاهم مشترک در خصوص ارتقاء دموکراسی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

ادریس بالوکن، معاون رئیس حزب "دموکراتیک خلق" نیز گفت: ترکیه باید مشکلات مهم خود را حل کند و می‌تواند با مساله کردها شروع کند.

در همین حال باغچلی گفت: مجازات کودتاچیان "موضوع شرف" است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha