• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95040117967
  • خبرنگار : 71464

/اثرات برجام در حوزه اقتصاد/

برخی برای بازگشت به قدرت از منافع ملی عبور می‌کنند

برخی برای بازگشت به قدرت از منافع ملی عبور می‌کنند

یک اقتصاددان معتقد است مخالفین برجام منافع گروهی و شخصی خود را بر منافع ملی و مذهبی ترجیح داده در حالی که بهبود وضعیت اقتصادی از جمله کنترل تورم و مثبت شدن شاخص‌های که پیش‌تر روند منفی را طی می‌کرد با برجام میسر شده است.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیراتی که تاکنون برجام بر اقتصاد ایران گذاشته است اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد مسئله برجام و تاثیر آن بر اقتصاد آن بسیار پیچیده تر از آن چیزی بود که همگان و حتی طرفین مذاکره فکر می‌کردند. این نکته باعث زیر سوال بردن اصل مذاکرات نیست و نشان می‌دهد که هنوز اعتماد بین طرفین برقرار نشده است و باید دو طرف اقداماتی انجام دهند که اعتماد طرف مقابل را جلب کند.

او توضیح داد: اکنون در طرف کشورهای ۱+۵ برخی تلاش‌های بسیاری برای سنگ اندازی می کنند و از سوی دیگر نیز مخالفان داخلی با سیاه نمایی و سخنانی که علیه برجام ارائه می کنند باعث می شوند که عملیاتی شدن برجام به عقب بیافتد.

این اقتصاددان همچنین گفت: از آمریکایی‌ها و برخی لابی‌ها انتظار نمی رود که رعایت کرده و برای پیشبرد اهداف برجام تلاش کنند، ولی از مخالفان داخلی انتظار می رود که به خاطر مردم انقلاب و آینده کشور اقداماتی نکنند که مشاهده آثار مثبت برجام به عقب بیافتد.  مخالفان برجام می‌دانند که اصل مذاکرات با تصمیم نظام و جلب نظر مقام معظم رهبری بوده است. بنابراین حتما مصلحت بر مذاکره و امضای قرارداد برجام بوده بنابراین باید اجازه دهند حالا که توافق انجام شده و ایران توانسته است یک سری امتیازاتی را در ازای اعطای امتیازات دیگری  به دست آورد بتوانیم از دست آوردهای آن بهره مند شویم.

او افزود: من احساس می‌کنم برخی تندرویان منافع گروهی و شخصی خود را بر منافع ملی و مذهبی کشور ترجیح می‌دهند. این که این موضوع تعمدی است یا خیر قابل تشخیص نیست، ولی به هر حال به نظر می رسد که عده‌ای برای بازگشت به قدرت از مصالح ملی و مذهبی مردم عبور می کنند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه چمران اظهار کرد: در نظر داشته باشید بخش‌هایی از برجام که تاکنون مطابق با انتظارات پیش نرفته است مربوط به مباحث فنی است به این ترتیب که بانک‌های  ما هنوز نتوانسته‌اند آنگونه که برای مبادلات بین‌المللی لازم است با بانک‌های کشورهای مختلف ارتباط  برقرار کنند. بخشی از آن به دلیل پایین بودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بانک‌های ماست و بخشی از آن نیز به دلیل عدم شفافیتی است که در ارتباط با موضوع پولشویی در بانک های ما وجود دارد.   بانک‌های طرف مقابل نیاز دارند بانک‌های ایران در این زمینه شفافیت لازم را داشته باشند.

این اقتصاددان در ادامه توضیح داد: باید در نظر داشته باشید که این خوشبینی‌های توافقات بود که باعث شد دولت بتواند تورم را کنترل کرده و روند منفی که شاخص‌های اقتصادی در پیش داشت کنترل کند و به مسیر مثبت هدایت کند. من تعجب می‌کنم که عده‌ای هنوز می‌خواهند بگویند که برجام آثار مثبتی نداشته است. خود مخالفین هم خوب می‌دانند اگر روند گذشته ادامه داشت، می‌شود گفت اقتصاد ایران تقریبا سقوط می‌کرد، ولی این توافق باعث شد که این روند نزولی متوقف شده و زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود.

این پژوهشگر اقتصاد کلان ادامه داد: به نظر من این روند کژدار و مریز پیش بردن اهداف توافقات تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران ادامه خواهد داشت تا اینکه تاثیرات سیاسی این دو انتخابات مشخص شود. به نظر من اروپایی ها نیز که در ابتدا بسیار اشتیاق برای مراوده با ایران داشتند با پیش‌بینی هایی که قبل انتخابات امریکا می‌کنند که ممکن است رونالد ترامپ سرکار بیاید و توافقات را دچار مشکلات کند و همچنین در ایران نیز تفکری جز تفکر اعتدال سرکار بیاید، ممکن است ورود سرمایه‌گذاری های خارجی به ایران را به بعد از انتخابات موکول کنند. بنابر این اگر بخواهیم اقدام مثبتی بکنیم تا آن موقع باید دولت بر روی منابع داخلی از جمله فروش نفت تکیه کند. موانع کسب و کار را از بین ببرد و کمی وضعیت رکود اقتصادی ایران را ساماندهی کند رکودی که علی‌رغم شوکی که دولت به آن وارد کرد تغییری در آن ایجاد نشد.

افقه در بخشی از سخنانش گفت: رسانه های داخلی هم تلاش کنند که گروه های رقیب اگر کمکی نمی‌کنند سنگ اندازی هم نکنند و به خاطر مردم امکانات داخلی در رفع رکود اقتصادی به کار گرفته شود تا بعد از انتخابات مراودات بین‌المللی اقتصاد کشور را به مسیر رشد و رونق هدایت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha