• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95040117996
  • خبرنگار : 71469

/اثرات برجام در حوزه اقتصادی/

تکانه اثرگذار برجام در بازرگانی ایران

تکانه اثرگذار برجام در بازرگانی ایران

پس از محرومیت ایران از بازارهای تجاری بین‌المللی، برجام به عنوان عامل اصلی پیدایش تبادلات تجاری ایران با بازارهای هدف موجب اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین رونق در تجارت ایران خواهد شد.

به گزارش ایسنا، تحریم‌های اقتصادی ایران توسط ابرقدرت‌های دنیا و کشورهای هم پیمان آنها علاوه بر فشارهای اقتصادی، بار روانی نامطلوبی را نیز در جامعه ایجاد کرده بود. شرایطی که با همت مردم و تحمل مسائل بسیار برای آنها طی سالیان اخیر کار را پیش برد تا همچنان ایران به عنوان کشوری متمایز بتواند در قبال دشمنی‌ها از مسیر پرپیچ و خمی که برایش رقم خورده بود به سلامت عبور کند، هرچند در این راه عواقبی نیز متوجه کشور شد که قطعا در هر جبهه مبارزه‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت ایران، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات ایجاد شده طی سال‌های تحریم محرومیت‌های بانکی و عدم دسترسی به شبکه‌ بین‌الملل پولی و مالی بود، چراکه آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر بلوکه کردن پول‌های ایران تبادلات مالی خود را با شبکه‌های بانکی ایران قطع کرده بودند تا بیش از پیش فشارها را به طرف مقابل وارد کنند. مساله‌ای که در بحث تجارت مانع از پیدایش بستری برای انجام معاملات اقتصادی می‌شد. قطعا با رفع تحریم‌ها بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ می‌توانند با بهره‌گیری از اتصال بانک‌های ایرانی به شبکه‌ بانکی بین‌الملل در پروژه‌های تجاری شرکت کنند.

ابوالفضل کوده‌ئی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا اثرات برجام و شرایط پس از آن را در اقتصاد و تجارت ایران تشریح کرد و رفع محرومیت‌های نسبی بانکی، حضور هیات‌های خارجی در ایران، اعزام هیات‌های تجاری ایرانی به خارج، توسعه دامنه جغرافیایی بازارهای تجاری، حضور در بازارهای جدید و نزدیک شدن به عضویت در WTO  را از دستاوردهای حاصل شده در بخش بازرگانی ایران طی یکسال اخیر که برجام اجرا شده است عنوان کرد.

مشروح اظهارات وی را درباره وضعیت تجارت فعلی کشور و پسابرجام می‌خوانید:

یکی از اصلی‌ترین عوامل برای توسعه تبادلات تجاری رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری و اقتصادی است، جایی که با هم نشینی، صحبت و نشست میان تجار و بازرگانان کشورهای مختلف و نیز مسئولان تصمیم‌گیرنده دولتی در حوزه واردات و صادرات، بازار اصلی معادلات تجاری میان کشورها شکل می‌گیرد. قطعا در این رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری علاوه بر بازدید از پتانسیل‌های تجاری و تولیدی کشورها و تحقیق از بازارهای هدف مقدمات ارتقاء تبادلات تجاری فراهم می‌شود تا الزامات لازم برای بزرگ‌ترین قراردادهای تجاری مدنظر قرار گیرد.

صادرات، هدف اصلی تجارت

مقوله‌ای که باعث مثبت شدن تراز تجاری خواهد شد بالابردن میزان صادرات و ارائه‌ی محصولات بیشتر به مشتریان است، هرچند واردات به منظور تامین مواد اولیه‌ و نیز محصولاتی که در داخل وجود ندارد اجتناب‌ناپذیر است، اما افزایش میزان صادرات مساله‌ای است که باید به عنوان هدف اصلی در بحث تجارت مدنظر قرار گیرد.

این افزایش باید با بالابردن دانش فنی و تکنولوژی و نیز سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام شده تا با شناخت بازارهای هدف بتوانیم روزبه‌روز بر تعداد مشتریان محصولات داخلی و نیز میزان تولید این محصولات بیفزاییم.

توسعه دامنه جغرافیایی بازارهای تجاری

تا پیش از برجام تبادلات تجاری کشور به دلیل تحریم‌های پرفشار محدود به کشورهای خاصی می‌شد، اما قطعا پس از برجام به لحاظ جغرافیایی با بزرگ شدن دامنه بازارهای جهانی همراه خواهیم بود و بازارهای جدیدی از کشورهایی که متقاضی محصولات ایرانی هستند شکل می‌گیرد.

مساله‌ای که تا پیش از این مانع از انجام معاهدات بین‌المللی با کشورهای بزرگ دنیا می‌شد، اما در حال حاضر قطعا با چراغ‌ سبزی که اتحادیه اروپا و آمریکا پس از برجام نشان داده‌اند بسترهای لازم برای انجام مذاکرات تجاری و اقتصادی در زمینه‌های مختلف شکل می‌گیرد.

حفظ بازارهای قبلی و حضور در بازارهای جدید

یکی از مسائلی که پس از برجام باید مدنظر دولتمردان و تجار قرار گیرد حفظ بازارهای قبلی و حضور در بازارهای جدید است. قطعا بازار کشورهایی همچون عراق، ترکیه و افغانستان که جزو بازارهای اصلی مدنظر ایران بوده‌اند باید همچون گذشته باز هم حفظ شده و تبادلات تجاری با آنها استمرار یابد. کشورهای همسایه‌ای که در زمان تحریم با انجام تبادلات تجاری، بازارهای داخلی را تامین می‌کردند و شاید به نوعی تنها کورسوی امید در حوزه مبادلات تجاری بود.

اما نکته مثبتی که پس از تحریم ایجاد شده شکل‌گیری فرصت‌های جدید برای تجارت با کشورهای قدرتمند اقتصادی است تا جایی که به یاد داریم حجم تجارت ایران با ایتالیا پیش از تحریم بسیار بالا و در حدود هفت الی هشت میلیون دلار بود. اتفاقی که در زمان تحریم کاهش یافت و در حال حاضر پس از برجام باید مجددا باید مدنظر قرار گیرد، قطعا احیای بازارهای از دست رفته ضمن استمرار تبادلات تجاری با بازارهای فعلی در یک راستا قرار گیرد تا علاوه بر این دو دستیابی به بازارهای جدید شکل‌گرفته پس از تحریم باعث رونق تبادلات تجاری شود.

عضویت در WTO

پیش از تحریم مذاکراتی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی انجام شده بود و حتی قرار بود ایران به عنوان عضو ناظر کارش را در این سازمان دنبال کند، اما این مذاکرات در زمان تحریم متوقف شد تا شرایط برای کار بیش از پیش سخت شود، در حال حاضر مجددا فعالیت‌ها برای عضویت ایران و حضور آن در سازمان تجارت جهانی آغاز شده است.

حضور ایران در سازمان تجارت جهانی موجب اتصال به بزرگ‌ترین شبکه تجارت در دنیا خواهد شد که قطعا بسیاری از موانع پیش‌رو را برخواهد داشت تا به عنوان یکی از عوامل اصلی رونق بازارهای تجاری ایران موجب اثرات مثبت شود.

سرمایه‌گذاری موتور محرک تولید

یکی از پارامترهای اصلی ارتقاء تعاملات تجاری بالابردن میزان تولید با کیفیت بالاست، مساله‌ای که قطعا با وجود سرمایه‌گذاری مطلوب دست یافتنی است. در این بین اما شرط کافی و لازم برای تولید رقابت‌پذیر ابتدا کیفیت و پس از آن کمیت اثرگذار است. همگان به خوبی می‌دانند موتور محرک تولید سرمایه‌ است و قطعا بسیاری از موانع پیش‌رو با وجود مباحث مالی حل‌شدنی است.

سرمایه‌گذاری، بالابردن دانش فنی، مدنظر قرار گرفتن کالاهای واسطه‌ای و افزایش درآمدهای نفتی از جمله مواردی است که می‌تواند موجب تغییر و تحول در بخش تولید داخلی شود، اما مساله‌ای که در کنار سرمایه‌گذاری‌ به منظور افزایش تولید به آن باید توجه کرد اصول فنی کار است که موجبات رقابت را فراهم می‌کند. کیفیت محصولات ارائه شده، رعایت استانداردهای بین‌المللی، استمرار در عرضه و فنون مارکتینگ و بازاریابی از جمله مباحثی است که باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی ایرانی وارد بازارهای جهانی شوند.

تاثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت برجام

برجام دو تاثیر کوتاه‌مدت و بلندمدت را به همراه خواهد داشت که قطعا اثرات بلندمدت و کلان آن عاملی برای تحول در حوزه اقتصاد است. دولتمردان در حال حاضر معتقدند اثرات تحریم حتی در کوتاه‌مدت نیز قابل مشاهده است. جایی که حضور هیات‌ها و شروع مقدمات مذاکره برای رسیدن به پیمان‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی مشترک را می‌توان از جمله تاثیرات کوتاه‌مدت برجام دانست، علاوه بر این آنها معتقدند که گفت‌وگو با شرکای تجاری زمینه ساز اصلی ایجاد بازارهای تجاری متفاوت خواهد بود.

در مورد اثرات کلان برجام که در درازمدت محسوس خواهد بود، حضور مجدد ایران در بازارهای بین‌المللی است. بنگاه‌های اقتصادی ایرانی چندین سال است که از بازارهای تجاری دنیا دور مانده‌اند و مطمئنا ایجاد روابط مجدد میان تجار و دولتمردان اقتصادی ایران با کشورهای هدف می‌تواند عاملی برای رونق این بخش از اقتصاد کشور شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha