• شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95040118726
  • خبرنگار : 71565

یک وکیل دادگستری:

تعریف حریم خصوصی در دنیای مدرن امروز ضروری است

یک وکیل دادگستری با بیان این‌که «در قوانین و مقرارات تعریفی صریح از حریم خصوصی نداریم و فقط یک تعریف عرفی و یک تعریف حقوقی در این رابطه وجود دارد»،این موضوع را به موضوع جرم سیاسی شبیه دانست که «قانونگذار آن را تعریف نکرده و فقط مصداق‌هایی را عنوان کرده است.»

نبی‌الله احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: حریم خصوصی به یک فرد مربوط می‌شود، چه از نظر مکانی، رفتاری ، تفکری باشد یا اقداماتی باشد که به خود فرد مربوط شود و آثار آن نه در جامعه دیده می‌شود و نه نشر پیدا می‌کند.

وی با اشاره به قانون اساسی عنوان کرد: قانون اساسی هم تا اصل 22 در واقع حقوق ملت و مردم را بیان می‌کند؛ آنجا مطرح می‌شود که افراد دارای اینگونه حقوق هستند برای مثال در رابطه با آزادی بیان،آزادی نشریات و انتخاب مسکن ملت صحبت می‌کند، در واقع این اصول حقوق شهروندی را بیان می‌کنند.

وی با بیان این‌که «در قوانین جزایی هم هیچ تعریفی در این‌باره قید نشده است» ادامه داد: البته مواردی را بیان کرده که مازاد بر آن بحث حریم خصوصی مطرح می‌شود و  مروری را بر حریم اشخاص دارد. برای مثال بحث ورود به اماکن را مطرح می‌کند که ورود به آن‌ها بدون اجازه مالک یا بدون حکم قانون غیر مجاز است. یا این‌که ورود به منزل فرد مجرم حتی اگر قاتل هم باشد بدون حکم قضایی جرم است. در اینجا قانون به منظور تشدید رعایت حریم خصوصی شرایطی را مطرح می‌کند؛ برای مثال ورود به آن محل حتما ضرورت داشته باشد یا مجرم در آن محل مخفی شده باشد. اخیرا هم مطرح شده است و بعضی معتقدند که تفتیش خودرو هایی که احتمال هیچگونه شبه‌ای در آن‌ها وجود ندارد، ممنوع است.

این وکیل دادگستری  ادامه داد: اگرچه در مقررات ما تعریف صریحی از حریم خصوصی وجود ندارد اما در مواردی به عنوان حقوق شهروندی بر  رعایت حریم خصوصی اشخاص تاکید شده است؛ به ویژه در «قانون مجازات اسلامی»مصوب1392 تلاش شده که این حریم خصوصی رعایت شود .برای مثال در بحث تفتیش خودرو،بازداشت افراد وبحث روابط نامشروع تاکیداتی را داشته است که در بحث روابط نامشروع تحقیقات مجاز نیست و دادگاه خود مستقیما باید ورود پیدا کند .

وی در پایان با اشاره به لزوم اهمیت به بحث حریم خصوصی در دنیای مدرن امروز خاطرنشان کرد: امروز با ورود به دنیای ارتباطات الکترونیک ،ارتباطات اینترنتی و ماهواره‌ای بحث حریم خصوصی بیشتر مطرح شده است، قانون جرایم رایانه‌ای به صورت صریح تعریفی از حریم خصوصی ذکرنکرده اما تاکیدات زیادی  را نسبت رعایت این حریم  داشته است. همانگونه که شنود مکالمات تلفنی بدون حکم قانون جرم بوده است امروز هم ورود غیر مجاز به این داده‌های اینترنتی بدون حکم قانون جرم و غیر مجاز است .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha