• سه‌شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050103199
  • خبرنگار : 71415

"کمیته حمایت از خبرنگاران" به مقام مشورتی سازمان ملل دست یافت

کمیته حمایت از خبرنگاران مستقر در نیویورک از سوی سازمان ملل به مقام مشورتی دست پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کمیته حمایت از خبرنگاران" مستقر در نیویورک به گزارش موارد نقض آزادی مطبوعات در کشورها و مناطق جنگی سراسر جهان پرداخته و به منظور حمایت از خبرنگارانی که هدف سواستفاده قرار می‌گیرند، دست به اقدام می‌زند.

وضعیت مشورتی به این گروه اجازه می‌دهد که به مقر سازمان ملل دست پیدا کرده و در بسیاری از مراسم‌های سازمان ملل شرکت کند.

آمریکا رهبری کمپینی را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل به منظور برگرداندن یک تصمیم قبلی برای مخالفت با درخواست کمیته حمایت از خبرنگاران به منظور رسیدن به این وضعیت به عهده داشت. روز دوشنبه ۴۰ کشور رای به اعطای این وضعیت به این کمیته داده و پنج کشور عضو علیه آن رای دادند و شش کشور نیز رای ممتنع انداختند. سه کشور نیز اصلا رای ندادند.

چین، روسیه، ویتنام، روآندا و زیمبابوه کشورهایی بودند که علیه دادن این وضعیت به کمیته حمایت از خبرنگاران رای دادند. روسیه و چین استدلال کردند که دلیلی برای تجدید نظر در تصمیم قبلی کمیته سازمان‌های غیردولتی که درخواست مذکور را رد کرده بود، وجود ندارد.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، تاخیر در اقدام و عدم پذیرش درخواست‌های کمیته حمایت از خبرنگاران و دیگر گروه‌ها از سوی کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل موجب تضعیف اعتبار سازمان ملل خواهد شد هنگامی که ما از دولت‌ها می‌خواهیم تا به حقوق جامعه مدنی در داخل کشورهایشان احترام بگذارند.

پاور در محل شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل و قبل از رای گیری این شورا برای رد مخالفت کمیته سازمان‌های غیردولتی با درخواست کمیته حمایت از خبرنگاران گفت: در سال‌های اخیر ما شاهد آن بوده‌ایم که کمیته سازمان‌های غیردولتی به شکل نظام مند از اختیار خود سواستفاده می‌کند تا درخواست‌های سازمان‌های واجد شرایط را به تاخیر بیندازد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد درخواست کمیته حمایت از خبرنگاران نیز امور آنها اغلب به این دلیل به تاخیر می‌افتد که آنها منتقد دولت‌ها هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha