• دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95050115509
  • خبرنگار : 71432

"جلبک‌های بزرگ دریایی" در کاهش اسیدیته آب اقیانوس‌ها تاثیر دارند؟

"جلبک‌های بزرگ دریایی" در کاهش اسیدیته آب اقیانوس‌ها تاثیر دارند؟

کارشناسان محیط زیست از سال‌ها قبل بر حفظ جنگل‌ها برای کاهش پیامدهای تغییرات اقلیمی تاکید کرده‌اند اما اکنون این سوال مطرح شده که آیا جنگل‌های "کلپ" (جلبک‌های بزرگ دریایی) نیز می‌توانند تاثیر مشابه داشته باشند؟

به گزارش ایسنا، جنگل‌های کلپ از درخت تشکیل نشده‌اند بلکه عناصر تشکیل‌دهنده آنها جلبک‌های بزرگ و در هم تنیده در زیر آب هستند که در دریاهای کم عمق و معتدل رشد می‌کنند و زیستگاه‌های مناسبی برای گونه‌های متعدد آبزیان محسوب می‌شوند.

محققان بر این باورند که این جنگل‌های جلبکی با جذب دی اکسید کربن از آب دریا همچون جنگل‌های خشکی که این گاز را از هوا جذب می‌کنند می‌توانند به کاهش اثرات جانبی منفی سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش اسیدی شدن اقیانوس‌ها کمک کنند.

"تری کلینگر" از مرکز مطالعه اسیدی شدن اقیانوس‌ها در دانشگاه واشنگتن گفت: جلبک‌ها و مانگروها در فرآیند فتوسنتز، دی اکسید کربن را مصرف می‌کنند. کارشناسان و محققان زیست محیطی اکنون این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا گیاهان دریایی نیز می‌توانند مقدار کافی از این گاز گلخانه‌ای را مصرف کنند تا تفاوت معناداری در ترکیب آب دریاها بوجود آید.

برای کشف پاسخ این سوال محققان در نظر دارند در فصل زمستان این موضوع را مورد آزمایش قرار دهند و بررسی کنند که جلبک‌ها تا چه میزان می‌توانند در کاهش اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها از طریق رشد جنگل‌ها موثر باشند.

به گفته محققان، نوسان شدید حجم دی اکسید کربن در جو به دلیل احتراق سوخت‌های فسیلی و از بین بردن جنگل‌های استوایی، علت تغییرات اقلیمی و اسیدی شدن اقیانوس‌هاست.

اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که سطح PH آب دریا کاهش می‌یابد چرا که اقیانوس‌ میزان بیشتری از این گاز را از جو جذب می‌کند.

به گزارش مونگابی، محققان در این بررسی به دنبال آن هستند در زمان رشد سریع جلبک‌ها به جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی تاثیرگذاری جنگل‌های کلپ بر ترکیب آب داخل و خارج از انبوهی از جلبک‌ها بپردازند. همچنین مهم است این اطلاعات هم در طول روز که جلبک‌ها دی اکسید کربن را هنگام فتوسنتز مصرف کرده و هم در شب که این گاز را منتشر می‌کنند جمع آوری شود.

اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها پدیده نامطلوبی است که هر چند در مقیاس‌های پایین می تواند به حیات آبزیان لطمه و آسیب جدی وارد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha