• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050118671
  • خبرنگار : 71477

دعوت مجدد پاکستان از هند برای مذاکره بر سر کشمیر

دعوت مجدد پاکستان از هند برای مذاکره بر سر کشمیر

در پی مخالفت مقامات هند با دعوت اسلام آباد برای مذاکره درباره مساله کشمیر، پاکستان بار دیگر از وزیر امور خارجه هند دعوت کرد تا ماه جاری میلادی با هدف رایزنی در این خصوص به اسلام آباد سفر کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیشن، این دعوت مجدد چند روز پس از آن صورت گرفت که هند پیشنهاد اولیه پاکستان را برای مذاکره حول محور مساله مناقشه آمیز کشمیر رد و تاکید کرد این مذاکرات باید تنها به مسائل تروریسم و امنیتی محدود شود.

نفیس زکریا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به اظهارات همتای هندی‌اش درباره رد این درخواست گفت: اعزاز احمد چودری، وزیر امور خارجه پاکستان بار دیگر دعوت نامه‌ای را توسط گوآتام بامباواله، کمیسونر عالی هند ارسال کرد.

زکریا افزود: این نماینده هند توسط وزیر امور خارجه پاکستان احضار شد و پاسخ کتبی اسلام آباد به نامه اس.جاییشکار، وزیر امور خارجه هند به او ابلاغ شد.

این نامه جاییشکار را دعوت می‌کند تا پایان ماه جاری میلادی برای مذاکره درباره مناقشات جامو و کشمیر به اسلام آباد سفر کند.

وی ادامه داد: پاکستان خواستار پایان فوری نقض حقوق بشر علیه مردم بی‌گناه هند در منطقه "اشغالی" جامو و کشمیر است. پاکستان همچنین خواستار تامین تسهیلات پزشکی برای زخمی شدگان و اجازه  سفر پزشکان و پیراپزشکان به این منطقه شد.

دولت پاکستان علت این دعوت را پایان بخشیدن سریع به نقض گسترده حقوق بشر در کشمیر و کسب مجوز برای پزشکان پاکستانی برای سفر به این منطقه برای کمک به مردم عنوان کرده است.

وی ادامه داد:‌ وزیر خارجه پاکستان در دعوت نامه خود از وزیر خارجه هند دعوت کرده تا به اسلام آباد برود تا درباره مساله جامو و کشمیر که مورد مناقشه هر دو طرف است، به گفت و گو بپردازند. پاکستان به دنبال پایان بخشیدن به درگیری ها و حل و فصل سریع آن است چون به دنبال کمک رساندن به شهروندان در این منطقه است.

پیشتر روز دوشنبه دولت اسلام اباد از هند برای مذاکرات درباره کشمیر دعوت به عمل آورده و گفته بود که این یک الزام بین المللی برای دو کشور برای حل وفصل این مساله است.

وزیر خارجه هند با اشاره به تمایلش برای سفر به اسلام آباد به منظور گفت و گو درباره این مساله گفته است که پاکستان هنوز موضعی مناسب در قبال پیش شرط های دولت دهلی نو در باره جامو و کشمیر ندارد.

وزیر خارجه هند روز چهارشنبه در پاسخ به دعوت همتای پاکستانی‌اش برای مذاکره در خصوص کشمیر گفت، تمایل دارد تا به اسلام آباد سفر کند اما پاکستان در جایگاهی نیست که به بررسی جوانب وضعیت منطقه جامو و کشمیر به عنوان یک مساله داخلی هند بپردازد و تنها می‌تواند به تروریسم فرامرزی و نفوذ از مرز پایان دهد.

روابط میان هند و پاکستان در خصوص ناآرامی های کشمیر به شدت خدشه دار شده و دهلی نو با حمایت اخلاقی و دیپلماتیک اسلام آباد از معترضان مخالف است.

در همین حال نارندا مودی، نخست وزیر هند پاکستان را به ارتکاب اقدامات "خصمانه" در بلوچستان و دیگر بخش های کشورش متهم کرد.

این درحالی است که پاکستان نیز هند را به تشدید تروریسم و آشوب در بلوچستان متهم کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha