• پنجشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95060102509
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

طرح 550 هزار هکتاری به جلوگیری از انتقال آب استان کمک می‌کند

طرح 550 هزار هکتاری به جلوگیری از انتقال آب استان کمک می‌کند

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح 550 هزار هکتاری ظرفیت‌سازی کرده و به جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه‌ها کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار  (ایسنا) منطقه خوزستان کیخسرو چنگلوایی در همایش تبیین دستاوردهای طرح 550 هزار هکتاری که روز گذشته، سوم شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی و پشتیبانی‌های انجام شده در بخش تولیدات کشاورزی از سال 92 تاکنون جهش قابل توجهی در کشور داشته‌ایم. در سال 92 میزان تولیدات کشاورزی کشور 97 میلیون تن بود که این رقم در سال 94 به 112 میلیون تن رسید و در این حوزه 15 و نیم درصد افزایش داشتیم.

وی افزود: میزان خرید تضمینی گندم کشور در سال 92، 4.7 میلیون تن بود که این عدد امسال به بیش از 11 میلیون تن رسیده و تقریبا ‌129 درصد نسبت به سال 92 افزایش داشته است. همچنین در سال 94 تولید شکر کشور نسبت به سال 92، 380 هزار تن افزایش داشته است و رکورد بی‌سابقه تولید شکر را در طی 20 سال گذشته در سال 94 شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تراز تجاری محصولات کشاورزی و غذایی از 8.1- میلیارد دلار در سال 92 به 3.43- در سال 94 رسیده است، تصریح کرد: ارزش تولید محصولات کشاورزی در سال 92، 151 هزار میلیارد تومان بود که در سال 94 این عدد به  210 هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر ارزش واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی را محاسبه کنیم، تنها 10 درصد آنچه را که نیاز داشته‌ایم، وارد کرده‌ایم و به نوعی ضریب خوداتکایی 90 درصدی در کشور ایجاد شده است.

چنگلوایی با بیان این‌که در بخش حمایت‌های عمومی دولت از کشاورزان نیز فعالیت‌های مناسبی انجام شد، گفت: به طور مثال یکی از کارهای بسیار خوبی که دولت در این زمینه انجام داد، اعلام به موقع قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و مناسب بودن قیمت‌ها بود و این مسایل باعث شد کشاورزان دغدغه کمتری برای تولید داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: همچنین بیش از سه هزار و 800 میلیارد تومان طی سال‌های 94 – 93 و پنچ ماهه اول سال 95 صرف خرید کمباین و تراکتور و مکانیزاسیون کشاورزی و ... در کشور شده است.

وی افزود: طرح 550 هزار هکتاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن تخصیص اعتبار و عملیات اجرایی آن در سطح وسیع شروع شد و این طرح از این نظر رکورددار است. اگر می‌خواهیم دیدگاهی نسبت به طرح داشته باشیم و مطلبی را چه به جهت انتقاد و چه برای حمایت و پشتیبانی مطرح کنیم باید چند عامل را  مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: اولین عامل ابعاد و ویژگی‌های این طرح چه از نظر میزان اعتبار چه از نظر حجم عملیات، تنوع کار، پراکندگی و وسعت کار و ... است. عامل دوم اثرات مثبتی است که این طرح در پایداری تولید، ایجاد اشتغال، افزایش ضریب امنیت اجتماعی و مهارت کشاورزان، افزایش درآمد سرانه زارعین و ... ایجاد می‌کند.

چنگلوایی گفت: عامل سوم رقبای این طرح در سطح کشور است. استان‌های دیگر که از این طرح برخوردار نیستند شاید چندان راضی نیستند که این مقدار اعتبار در خوزستان هزینه شود؛ در حالی که این کمترین حقی است که به خوزستان داده می‌شود و عامل چهارم زمان است و ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که مرحله دوم طرح، مجوز اخذ کرده است. 

وی بیان کرد: البته انتقادات و ایراداتی هست که باید آن‌ها را در فضای کارشناسی، همدلی و همراهی مطرح و برای آنها راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که قطعاً مجری طرح نیز به دنبال اجرای مناسب طرح است. طرح مزین به نام رهبری است و رئیس جمهور نیز در این زمینه پیگیری‌های مناسبی داشته است و همه ما و کسانی که دلشان برای این خاک می‌تپد، وظیفه سنگینی در این طرح بر عهده دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha