• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95061006609
  • خبرنگار : 71477

"پاکسازی‌ها در ارتش ترکیه هیچ تاثیری بر ناتو نداشته است"

"پاکسازی‌ها در ارتش ترکیه هیچ تاثیری بر ناتو نداشته است"

معاون امور دیپلماسی عمومی ترکیه در ناتو تاکید کرد، عملیات‌ها برای پاکسازی نیروهای مسلح ترکیه از پیروان مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا هیچ تاثیری بر روی ناتو نداشته است.

به گزارش ایسنا، تاجان ایلدم، معاون امور دیپلماسی عمومی ترکیه در ناتو در مصاحبه با روزنامه حریت گفت: برای مقامات و مردم ترکیه کاملا طبیعی است که انتظار داشته باشند که این مجرمان که در کودتای نافرجام اخیر ترکیه شرکت داشتند، محاکمه شده و به سزای عمل خود برسند.

وی افزود: ارزیابی‌هایی که تاکنون صورت گرفته نشان می‌دهد که این عملیات‌ها علیه طرفداران فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا هیچ تاثیری بر عملیات‌های کنونی ناتو نداشته است و نیروهای مسلح ترکیه در ناتو اعتبار و منزلت دارند.

پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه ترکیه که گمان می‌رود "سازمان گولن" مغز متفکر آن بوده، ده‌ها هزار تن از سمت‌های خود معلق، بازداشت و یا زندانی شده‌اند.

از زمان این کودتای نافرجام به دنبال دو نشست شورای عالی ارتش، سازماندهی‌های مجدد، تعلیق‌ها و بازداشت‌هایی در نیروهای مسلح ترکیه صورت گرفته است.

ایدلم گفت: در گذشته نیز تلاش‌های کودتا در تعدادی از کشورهای عضو ناتو صورت گرفته و متحدان باید علت این تجربه تلخ را درک کنند.

وی افزود: سخت است که بگوییم دیگر کشورهایی که کودتا را تجربه‌ کرده‌اند، چه اقدامی انجام داده‌اند. اما باید قبول کرد که این کودتا باعث آسیب در نیروهای مسلح ترکیه شده است. همچنان نیروهای مسلح ترکیه که به طور عالی با ناتو مشارکت می‌کنند یک نیروی فوق‌العاده قدرتمند محسوب می‌شوند.

ایدلم با اشاره به ماده پنج قانون اساسی ناتو که در صورت حمله، اعضا را ملزم به دفاع از یکدیگر می‌کند، گفت: یک حمله از سوریه به ترکیه به عنوان حمله‌ای علیه ناتو تلقی می‌شود. هنگامی که به این مساله از دید تعهدات ائتلاف ناتو نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دفاع متقابل در مرکز معاهده واشنگتن که اساسنامه ناتو است، محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha